„Co nowego w sprawie inteligencji emocjonalnej?” Przegląd wybranych modeli teoretycznych inteligencji emocjonalnej oraz badań nad jej znaczeniem w funkcjonowaniu społecznym człowieka
pdf (English)

Słowa kluczowe

inteligencja emocjonalna
model zdolnościowy
inteligencja metaemocjonalna
funkcjonowanie społeczne
relacje interpersonalne

Jak cytować

Knopp, K. A. (2025). „Co nowego w sprawie inteligencji emocjonalnej?” Przegląd wybranych modeli teoretycznych inteligencji emocjonalnej oraz badań nad jej znaczeniem w funkcjonowaniu społecznym człowieka. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 61(1), 122-130. https://doi.org/10.34766/fer.v61i1.1351
Język / Language
Słowa kluczowe

Abstrakt

Od opublikowania w 1990 r. pierwszej pracy Saloveya i Meyera poświęconej inteligencji emocjonalnej upływa właśnie 35 lat. W tym czasie konstruktowi poświęcono tysiące prac teoretycznych i studiów empirycznych, które znacząco przyczyniły się do poszerzenia wiedzy na jego temat. Zainteresowanie inteligencją emocjonalną nadal nie przemija, co wyraża się systematycznym przyrostem prac naukowych na jej temat. W artykule dokonano przeglądu wybranych publikacji z ostatnich kilku lat, poświęconych inteligencji emocjonalnej. Punktem wyjścia jest w nim omówienie rewizji modelu zdolnościowegoSaloveya i Meyera dokonanej przez badaczy w 2016 roku, oraz jej implikacji dla dalszych badań. Następnieomówiono nowy model teoretyczny – koncepcję inteligencji mataemocjonalnej autorstwa D’Amico. Ostatnia część artykułu poświęcona jest przeglądowi wybranych badań nad znaczeniem inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu społecznym człowieka, prowadzonych w ramach z każdego z dwóch zarysowanych wcześniej nurtów. Zaprezentowane dane empiryczne pozwalają sformułować ogólny wniosek, że inteligencja emocjonalna jest jedną z tych dyspozycji, które istotnie przyczyniają się do efektywności funkcjonowania człowieka w relacjach interpersonalnych.

https://doi.org/10.34766/fer.v61i1.1351
pdf (English)

Bibliografia

Bannon, S.M., Taggart, T.C., Kehoe, C.M., O’Leary, K.D. (2020). Collaborative communication efficiency is linked to relationship satisfaction in dating couples. Personal Relationship, 27, 385-400. https://doi.org/10.1111/pere.12319

Boyatzis, R.E. (2018). The behavioral level of emotional intelligence and its measurement. Frontiers in Psychology, 9:01438. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01438

Brockman, R., Ciarrochi, J., Parker, P., Kashdan, T. (2017). Emotion regulation strategies in daily life: mindfulness, cognitive reappraisal, and emotion suppression. Cognitive Behavioral Therapy, 46, 91-113. https://doi.org/10.1080/16506073.2016.1218926

Bucich, M., Maccann, C. (2019). Emotional intelligence research in Australia: Past contributions and future directions. Australian Journal of Psychology, 71(1), 59-67 https://doi.org/10.1111/ajpy.12231

Camodeca, M., Coppola, G. (2017). Participant roles in preschool bullying: The impact of emotion regulation, social preference, and quality of the teacher-child relationship. Social Development, 28, 3-21. https://doi.org/10.1111/sode.12320

D’Amico, A., Geraci, A. (2023) Beyond emotional intelligence: The new construct of meta-emotional intelligence. Frontiers in Psychology, 14, 1096663. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1096663

D’Amico, A., Geraci, A. (2022). MetaEmotions at School: A Program for Promoting Emotional and MetaEmotional Intelligence at School; a Research-Intervention Study. Education Sciences, 12(9), 589. https://doi.org/10.3390/educsci12090589

D’Amico, A., Geraci, A. (2021). The role of emotional and meta-emotional intelligence in pre-adolescents’ well-being and sociometric status. Frontiers in Psychology, 12, 749700. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.749700

Drigas, A., Mitsea, E. (2021). 8 Pillars X 8 Layers Model of Metacognition: Educational Strategies, Exercises &Trainings. International Journal of Online and Biomedical Engineering, 17(08), 115-134. https://doi.org/10.3991/ijoe.v17i08.23563

Godleski, S.A., Kamper, K.E., Ostrov, J.M., Hart, E.J., Blakely-McClure, S.J. (2015). Peer victimization and peer rejection during early childhood. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 44, 380-392. https://doi.org/10.1080/15374416.2014.940622

Hajihasani, M., Sim, T. (2018). Marital satisfaction among girls with early marriage in Iran: emotional intelligence and religious orientation. International Journal of Adolescence and Youth, 24(3), 297-306. https://doi.org/10.1080/02673843.2018.1528167

Hodzic, S., Scharfen, J., Ripoll, P., Holling, H., Zenasni, F. (2018). How Efficient Are Emotional Intelligence Trainings: A Meta-Analysis. Emotion Review, 10(2), 138-148. https://doi.org/10.1177/1754073917708613

Jardine, B.B., Vannier, S. Voyer, D. (2022). Emotional intelligence and romantic relationship satisfaction: A systematic review and meta-analysis. Personality and Individual Differences, 196, 111713. https://doi.org/10.1016/j.paid.2022.111713

Klinkosz, W., Iskra, J., Artymiak, M. (2021). Interpersonal competences of students, their interpersonal relations, and emotional intelligence. Current Issues in Personality Psychology, 9(2), 125-134. https://doi.org/10.5114/cipp.2021.105733

Klinkosz, W., Iskra, J., Dawidowicz, M. (2017). Kwestionariusz Kompetencji Interpersonalnych ICQ-R. Podręcznik. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.

Matczak, A., Knopp, K.A. (2013). Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Warsaw: LiberiLibri.

Mayer, J.D., Caruso, D.R., Salovey, P. (2016). The ability model of emotional intelligence: Principles and updates. Emotion Review, 8, 1-11. https://doi.org/10.1177/1754073916639667

Mayer, J.D., Salovey, P. (1997). “What is emotional intelligence?”. (In:) P. Salovey, D. Sluyter (eds.), Emotional development and emotional intelligence: Implications for educators, 3-31. New York: Basic Books.

Mayer, J.D., Skimmyhorn, W. (2017). Personality attributes that predict cadet performance at West Point. Journal of Research in Personality, 66, 14-26. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2016.10.012

McGrew, K.S. (2009). CHC theory and the human cognitive abilities project: Standing on the shoulders of the giants of psychometric intelligence research. Intelligence, 37(1), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.intell.2008.08.004

Miao, C., Humphrey, R.H., Qian, S. (2017). A meta-analysis of emotional intelligence and work attitudes. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 90, 177-202. https://doi.org/10.1111/joop.12167

O’Connor, P.J., Hill, A., Kaya, M., Martin, B. (2019). The measurement of emotional intelligence: a critical review of the literature and recommendations for researchers and practitioners. Frontiers in Psychology, 10, 1116. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01116

Petrican, R., Moscovitch, M., Grady, C. (2014). Proficiency in positive vs. negative emotion identification and subjective well-being among long-term married elderly couples. Frontiers in Psychology, 5. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00338

Salovey, P., Mayer, J.D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG

Schuberth, D.A., Zheng, Y., Pasalich, D.S., McMahon, R.J., Kamboukos, D., Dawson-McClure, S., Brotman, L.M. (2019). The role of emotion understanding in the development of aggression and callous-unemotional features across early childhood. Journal of Abnormal Child Psychology, 47, 619-631. https://doi.org/10.1007/s10802-018-0468-9

Śmieja, M. (2018). W związku z inteligencją emocjonalną. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Tsai, W., Lu, Q. (2018). Culture, emotion suppression and disclosure, and health. Social and Personality Psychology Compass, 12, 1-13. https://doi.org/10.1111/spc3.12373

Winardi, M.A., Prentice, C., Weaven, S. (2022). Systematic literature review on emotional intelligence and conflict management, Journal of Global Scholars of Marketing Science, 32(3), 372-397. https://doi.org/10.1080/21639159.2020.1808847

Wong, M., Power, T.G. (2024). The efficacy of the Peace Ambassador Project: Promoting children’s emotional intelligence to address aggression in the early childhood classroom. Children and Youth Services Review, 166, 107937. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2024.107937

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##