Abstrakt
Dialog inspirowany myślą sokratejską jest bardzo ważnym elementem rozwoju i wychowania człowieka. Umożliwia osobowy rozwój, pozwala odkryć własne powołanie i uwierzyć w możliwości wyjścia z każdej życiowej sytuacji. Zadaniem niniejszego artykułu jest ukazanie roli dialogu w życiu człowieka.
Bibliografia
Bibliografia:
Abramowiczówna, Z. (1958), Słownik grecko-polski, T.1, Warszawa: PWN.
Adler, R.B. Rosenfeld, l.B., Proctor II R.F. (2006). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Barth, K. (1991). Podstawowa forma człowieczeństwa, (w:) B. Baran, Filozofia dialogu, Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
Bocheński J.M. ( 1993). O dialogu filozoficznym, (w:) J. M. Bocheński, Sens życia i inne eseje, Kraków: Philed.
Buber, M. (1992). Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, Warszawa: Wydawnictwo Znak.
Buber, M.(2003). Między osobą a osobą, (w:) Stewart J. (red.), Mosty zamiast murów, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bukowski, J. (1987). Zarys filozofii spotkania, Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy ZNAK.
Dubisz, S. (2006). Uniwersalny słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gadacz, T. (2009). Historia filozofii XX wieku, t. 2, Kraków: Wydawnictwo Znak.
Gadamer, H.G.(1980). Niezdolność do rozmowy, Znak, 3.
Grzegórzko-Pulka, J. (2003). Komunikacja niewerbalna w procesie kształcenia w szkole średniej, Roczniki Komisji Nauk Pedagogicznych, t. I/VI.
Hogan, K. (2001). Sztuka porozumiewania. Twoja droga na szczyty, Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & CO.
Kądziołka, W. (2012). Dialog źródłem wychowania w rodzinie, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Kłoczowski, J.A. (2005). Filozofia dialogu, Poznań: W drodze.
Kreft, D. ( 2011). Dialog podstawą więzi międzyludzkiej w filozofii Bubera i Bartha, (w:) S. Kruszyńska, K. Bembennek, I. Krupiecka (red.), Dialog. Idea i doświadczenie, Gdańsk: Wydawnictwo UG.
Levinas, E. (2002). Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, tłum. M. Kowalska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Nęcki, Z. (1999). Komunikowanie interpersonalne, Wrocław-Warszawa-Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Podsiad, A. (2000). Słownik terminów i pojęć filozoficznych, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Stewart, J. (2003). Mosty zamiast murów, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rutkowiak, J. (1992). O dialogu edukacyjnym. Rusztowanie kategorialne, (w:) J. Rutkowiak (red.), Pytanie, dialog, wychowanie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Studnicki, P. (2017). Dialog jako wartość, Kraków: Wydawnictwo Petrus.
Sujak, E. (1975). Rozważania o ludzkim rozwoju, Kraków: Znak.
Szymczak, K. (1988). Słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Śnieżyński, M. (1997). Zarys dydaktyki dialogu, Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT.
Świeżyński, A. (2011). Kilka uwag na temat idei i doświadczenia dialogu w instytucjach kościelnych, (w:) S. Kruszyńska, K. Bembennek, I. Krupiecka (red.), Dialog. Idea i doświadczenie, Gdańsk: Wydawnictwo UG.
Tarnowski J. (2009). Jak wychowywać?, Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „ADAM”.
Tarnowski, J. (1992). Pedagogika dialogu, (w:), B. Śliwerski (red.) Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Tischner, J. (1998). Filozofia dramatu, Kraków: Wydawnictwo ZNAK.
Wal, J. (2012). Kultura dialogu, Kraków: Wydawnictwo »Czuwajmy«.
Wojtyła, K. (1982). Miłość i odpowiedzialność, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Wolicki, M. (1992-93). Relacje osobowe w ujęciu Bubera, „Primislia Christiana”, 5.