Wiara jako cnota intelektualna według Świętego Tomasza z Akwinu
pdf

Słowa kluczowe

wiara
cnota
cnota teologalna
cnota intelektualna
akt rozumu

Jak cytować

Grochowska, I. (2020). Wiara jako cnota intelektualna według Świętego Tomasza z Akwinu . Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 44(4), 7-22. https://doi.org/10.34766/fetr.v44i4.457
Język / Language
Słowa kluczowe

Abstrakt

Wiara jest cnotą teologalną, cnotą Boską, jest rzeczywistością nadprzyrodzoną, niewytworzoną przez naturalne władze człowieka. Cnoty teologalne pochodzą od Boga, są przez Niego wytwarzane w duszy i mają Jego samego za przedmiot (Giertych, 2012). Św. Tomasz twierdzi, że „wiara jest sprawnością umysłu, która zapala w nas życie wieczne, i sprawia, że intelekt przyzwala na to, co nie jest oczywiste” (STh II-II, q.4, a.1.). Takie podejście Tomasza pozwala jego uczniom uznać wiarę za cnotę intelektualną. W każdym czasie historii ludzkości pojawiały się trudności związane z przyjęciem Objawienia Bożego i uznania Prawdy Pierwszej jako najwyższej Mądrości, Dobroci i Miłości. Przyjęcie „czegoś” wymaga uprzedniego poznania. Temat rozumności wiary jest wciąż bardzo aktualny i dialogiczny, wymaga nowego odczytywania źródeł. Chrześcijanin w poszukiwaniu prawdy, korzystając z dorobku świętego Tomasza, ma przesłanki do tego, aby rozważać o wierze jako akcie rozumu. Ten artykuł jest rozważaniem cnoty wiary jako Boskiej i jednocześnie jako intelektualnej. Droga wiary otwiera indywidualną historię człowieka na autonomiczne działanie Boga w jego życiu oraz na jego życie wspólnotowe w Kościele, ponieważ wyznanie aktu wiary jest osobiste i wspólnotowe. Dynamika wiary polega na usłyszeniu słowa Bożego i posłuszeństwu temu słowu, a to wprowadza człowieka w nowy rozumny i intelektualny sposób życia, prowadzący do świadomego rozwijania cnót jako darów.

https://doi.org/10.34766/fetr.v44i4.457
pdf

Bibliografia

Bibliografia:

Giertych, W. (2012). Fides et actio, Warszawa: Wyd. Księży Marianów PROMIC.

Giertych, W. (2019a). Wiara a uczucia, Warszawa: Wyd. Giertych.

Giertych, W. (2019b). Wiara a wolność, Warszawa: Wyd. Giertych.

Goldberg, E. (2015). Jak umysł rośnie w siłę gdy mózg się starzeje, Warszawa: PWN.

Kamiński, S. (1981). Nauka i filozofia a mądrość, Summarium, 10 (30), 139-146.

Katechizm Kościoła Katolickiego (1994), Warszawa: Wydawnictwo Pallotinum.

Krokos, J. (2009). Racjonalność chrześcijańska, (w:) Czy rozum jest w konflikcie z wiarą, Warszawa: Instytut Papieża Jana Pawła II.

Levering, M. (1989). Pismo Święte i Metafizyka Tomasz z Akwinu i odnowa teologii trynitarnej, Toronto: Dominikańska Biblioteka Teologii.

Pesch, H.O. (1989). Christian Existence According to Thomas Aquinas, (w:) M. Levering (red.), Pismo Święte i Metafizyka Tomasz z Akwinu i odnowa teologii trynitarnej, 53-98, Kraków: Dominikańska Biblioteka Teologii.

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, (1982). Poznań – Warszawa: Wydawnictwo Pallotinum.

Praeambula fidei (w:) Encyklopedia PWN, za: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/praeambula-fidei;3961634.html (dostęp: 12.09.2020).

Przanowski, M. (2015). Powołanie chrześcijańskiego mędrca, (w:) M. Przanowski (red.), Święty Tomasz z Akwinu o Bogu, Studia Teologiczne, 28-51, Warszawa: Instytut Tomistyczny.

Romano, A. (2017). Wiara to akt rozumu, za: https://www.pch24.pl/romano-amerio--wiara-to-akt-rozumu-,48759,i.html, (dostęp: 12.09.2020).

Salij, J. (1982). Mądrość i głupota w refleksji św. Tomasza z Akwinu, Collectanea Theologica, 52, 4, 21-29.

Shanley, B. (2017). Tradycja Tomistyczna, t.VI, Warszawa: Instytut Tomistyczny.

Sieńkowski, M. (2019). Niewiara w rozumieniu św. Tomasza z Akwinu, Civitas et Lex, 2 (22) - za: http://www.uwm.edu.pl/elk/publikacje/wp-content/uploads/2019/07/06_Sienkowski-M.pdf , (dostęp: 12.09.2020).

Sokolowski, R.(2015). Bóg wiary i rozumu. Podstawy chrześcijańskiej teologii, Kraków: Wyd. Fundacja Dominikańskie Studium Filozofii i Teologii.

Swieżawski, S. (1995). Święty Tomasz na nowo odczytany, Poznań: Wydawnictwo W Drodze.

Święty Tomasz z Akwinu (1960). Suma Teologiczna, Londyn: Katolicki Ośrodek Wydawniczy „Veritas”.

Święty Tomasz z Akwinu, (1998). Kwestie dyskutowane o prawdzie (De veritate), 2 tom, Kęty: Wyd. Antyk.

Święty Tomasz z Akwinu, (2000). Traktat o cnotach, Kęty: Wyd. Antyk.

Święty Tomasz z Akwinu, (2003). Summa contra gentiles Prawda wiary chrześcijańskiej w dyskusji z poganami innowiercami i błądzącymi, t. I, Poznań: Wydawnictwo W Drodze.

Torrel, J-P. (2003). Święty Tomasz z Akwinu Tomasz mistrz duchowy

Torrell, J-P. (2008). Tomasz z Akwinu – Człowiek i dzieło, Warszawa: Instytut Tomistyczny.

Włodek, Z. (2007). Wprowadzenie do Tomasz z Akwinu, Summa contra gentiles. Prawda wiary chrześcijańskiej w dyskusji z poganami i innowiercami i błądzącymi, Poznań: Wydawnictwo W Drodze.

Zatwardnicki, S. (2017). Chalcedońska formuła „bez zmieszania i bez rozdzielenia” w świetle Międzynarodowej Komisji Teologicznej – rozprawa doktorska, Wrocław: Papieski Wydział Teologiczny, za: http://www.pwt.wroc.pl/pliki/zatwardnicki-rec-gozdz.pdf, (dostęp: 4.09.2020).

Zembrzuski, M. (2017). Donum intellectus według Bonawentury i Tomasza z Akwinu — podporządkowywanie rozumienia czy wnikanie w głębię?, Przegląd Tomistyczny, t. XXIII, 329-358.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##