Abstrakt
We współczesnym świecie obserwujemy kryzys małżeństwa. Istnieje tendencja do unikania definitywnych zobowiązań w relacjach uczuciowych. Zamiast wierności narasta mentalność rozwodowa, antykoncepcyjna i aborcyjna. Dzieci postrzegane są jako zagrożenie dla wygodnego stylu życia. Społeczeństwo konsumpcyjne zachęca do indywidualizmu, który nie respektuje granic określonych w prawie naturalnym i Bożych przykazaniach. W tym kontekście zaistniała potrzeba zaprezentowania „zdrowej” nauki św. Tomasza na temat dóbr małżeńskich: potomstwa, wierności i sakramentu. Pojęcia te są głęboko osadzone w racjonalnej wizji rzeczywistości, jaką prezentuje filozofia realistyczna. Filozofia ta podkreśla prawdę o relacyjnym aspekcie każdego bytu, przez co staje w opozycji do fałszywego przekonania o samowystarczalności i niezależności jednostki. Święty Tomasz wskazuje na źródło i cel wszystkich bytów: na Boga. Konsekwentnie wykazuje zależność stworzenia od Stwórcy przez podkreślenie, że to Boża dobroć jest dla każdej rzeczy pierwszym początkiem i wzorem dobroci w rzeczach. Wyjaśnia związek dobra z bytem i miłością. Jako najważniejszy aspekt małżeństwa podkreśla jego sakramentalny charakter stanowiący szczególną „nadprzyrodzoną dobroć”.
Bibliografia
Franciszek, (2016), Adhortacja apostolska „Amoris laetitia”, Wrocław: Wydawnictwo i Drukarnia Wrocławskiej księgarni Archidiecezjalnej TUM.
Gilson É., (2003), Tomizm, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Gudaniec A., (2006), Miłość, (w:) Powszechna encyklopedia filozofii, t. 7: M-P, Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, s. 233.
Jan Paweł II, (1998), List do rodzin, Wrocław: Wydawnictwo i Drukarnia Wrocławskiej księgarni Archidiecezjalnej TUM.
Jan Paweł II, (2000), Familiaris consortio, Wrocław: Wydawnictwo i Drukarnia Wrocławskiej księgarni Archidiecezjalnej TUM.
Katechizm Kościoła Katolickiego, (2012), Poznań: Wydawnictwo Pallottinum.
Krąpiec M., (2000), Dzieła. Metafizyka. Zarys teorii bytu, Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Maryniarczyk A., (2008), Transcendentalia, (w:) Powszechna encyklopedia filozofii, t. 9: S-Ż, Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, s. 533.
Paweł VI, (1999), Humanae vitae, Wrocław: Wydawnictwo i Drukarnia Wrocławskiej księgarni Archidiecezjalnej TUM.
Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współ¬czesnym „Gaudium et spes”, (w:) Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje. Tekst polski, red. naukowa E. Florkowski, J. Groblicki, wyd. 3, Poznań 1986, s. 537-620.
Tomasz z Akwinu, (1967), Suma teologiczna. Uczucia, t. 10 (I-II, q. 22-48), tłum. Bar¬dan J., Londyn:: Katolicki Ośrodek Wydawniczy „Veritas”.
Tomasz z Akwinu, (1975), Suma teologiczna. O Bogu, t. 1 (I, q. 1-12), tłum. P. Bełch P., Londyn: Katolicki Ośrodek Wydawniczy „Veritas”.
Tomasz z Akwinu, (1977), Suma teologiczna. O Bogu, t. 2 (I, q. 13-26), tłum. Bełch P., Londyn: Katolicki Ośrodek Wydawniczy „Veritas”.
Tomasz z Akwinu, (1980), Suma teologiczna. O człowieku, t. 7 (I, q. 85-102), tłum. Bełch P., Londyn: Katolicki Ośrodek Wydawniczy „Veritas”.
Tomasz z Akwinu, (1982), Suma teologiczna. Małżeństwo, t. 32 (suppl. q. 41--68), tłum. Bednarski F.W, Londyn: Katolicki Ośrodek Wydawniczy „Veritas”.
XIV Zgromadzenie Zwyczajne Synodu Biskupów na temat „Powołanie i misja rodziny w Kościele i świecie współczesnym”. Dokumenty i komentarz. Kraków, 2016, nr 5-10.