Abstrakt
Niniejsze studium jest próbą klasyfikacji sposobów wykorzystania krzyża we współczesnej kulturze wizualnej. W pierwszej części tekstu przedstawiono w historycznym ujęciu symbolikę krzyża (pogańską i chrześcijańską). Druga część została poświęcona omówieniu przykładów użycia krzyża w celach pozasakralnych – przede wszystkim w odniesieniu do działań wojennych (od czasów Konstantyna Wielkiego do II wojny światowej). Trzecia część opracowania jest klasyfikacją współczesnych działań artystycznych pogrupowanych zgodnie ze sposobem korzystania ze znaku krzyża. Artefaty podzielono na takie, które wykorzystują tylko formę krzyża lub część jego symbolicznego znaczenia (krzyż jako narzędzie tortur, krzyż jako znak kościoła, krzyż jako symbol religii lub jej przejawów, krzyż jako ponadczasowa marka). Analiza omówionych przykładów użycia krzyża we współczesnej kulturze wizualnej, tak w kontekście koncepcji i doktryny artystycznej artykułowanej przez autorów prac jak i w konfrontacji z reakcją odbiorców na ich pojawienie się wskazała, że wybiórcze korzystanie z bogatego zbioru znaczeń symbolu, fragmentaryzowanie czy dekonstruowanie jest drogą donikąd. Nie da się bowiem kodować w symbolu, który funkcjonuje w danej kulturze jako kompleksowo złożony, tylko wybranego wyabstrahowanego znaczenia.
Bibliografia
Altervista, Clet – strada senza uscita, wywiad, http://cristiemadonne.altervista.org/clet-strada-senza-uscita-cristo/ (dostęp 03.01.2019).
Bauman Z. (2011), Kultura w płynnej nowoczesności, Warszawa: Agora SA.
Culture.pl, https://culture.pl/pl/tworca/kosmos-project, (dostęp 03.01.2019).
Ewins N. (2017), Ceramics and globalisation, London-New York: Bloomsbury.
Farina P. (1987), The “Camunnian Rose”, Valcamonica Rock Art., „Tracce” 1997 no 7, opublikowany on-line: http://www.rupestre.net/tracce/?p=1366 (dostęp 03.01.2018).
Farina P. (1998), The motif of the “Camunian Rose”, „Tracce” 1997 no 10, opublikowany on-line: http://www.rupestre.net/tracce/?p=1782 (dostęp 03.01.2018).
Forstner D. (2001), Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa: PAX.
Giunga A.T. (2012), Giuseppe Veneziano, scandalo al sole – intervista al pittore veneziano, opublikowany on-line: Goleminformazione.it, http://www.goleminformazione.it/articoli/giuseppe-veneziano-terzo-reich-flash-art-milano-biennale-italia-cina.html#.U-0lLfl_v00 (dostęp 03.01.2019).
Goodrick-Clarke N. (2004), The Occult Roots of Nazism: Secret Aryan Cults and Their Influence on Nazi Ideology. New York: Tauris Parke.
Hamann B. (2013), Wiedeń Hitlera. Lata nauki pewnego dyktatora, Poznań: Rebris.
Heartney E. (2006), Sprośna sztuka katolików, „Arteon” 9.
Heartney E. (2004), Andreas Serrano. America and other work, Los Angeles and London: Taschen.
Kobielus S. (1997), Człowiek i gród rajski w kulturze religijnej średniowiecza, Warszawa: PAX.
Kobielus S. (2011), Krzyż Chrystusa, Warszawa: PAX.
Kobielus S. (2013), Concordia novi et veteris testamenti, Zapowiedzi dzieła odkupienia i jego spełnienie w teologii i sztuce średniowiecza, Poznań: Pallottinum.
Koerner B. (2007,) Form, Function and Controversy, „The New York Times” 2007 (8 April), opublikowany on-line: https://www.nytimes. com/2007/04/08/business/yourmoney/08goods. html?_r=0 (dostęp 03.01.2019).
Kopaliński W. (1990), Słownik symboli, Warszawa: Wiedza Powszechna.
Korabiewicz W. (1974), Śladami amuletu, Warszawa: Arkady.
Lindstrom M. (2009), Zakupologia. Prawdy i kłamstwa o tym dlaczego kupujemy, Kraków, Znak.
Mathews G. (2005), Supermarket kultury, Warszawa: PIW.
Nunes A. (2017), The Creator of "Piss Christ" Photographs Trump, Torture, and a Killer Clown, opublikowany on-line: https://www.vice.com/en_us/article/9ag9jz/trump-torture-and-a-killer-clown-inside-provocateur-andres-serranos-latest-exhibition (dostęp 03.01.2019).
Peeters M.A. (2010), Globalizacja zachodniej rewolucji kulturowej. Kluczowe pojęcia i mechanizmy działania, Warszawa: Wydawnictwo Sióstr Loretanek.
Polgovsky Ezcurra M. (2018), Beyond Evil: Politics, Ethics, and Religion in León Ferrari's Illustrated Nunca más, Art Journal, vol. 70, no. 3 (Fall 2018), s. 20-47.
Razz (2014), 5 najbardziej kontrowersyjnych przedstawień Jezusa w sztuce, „WhyArt. Sztuka codziennie” 19 kwietnia 2014 opublikowany on-line: http://whyart.pl/artysci/5-najbardziej-kontrowersyjnych-przedstawien-jezusa-w-sztuce/#more-3399 (dostęp 03.01.2019).
Tancioni E. (2016), Clet Abraham, quando i cartelli stradali prendono vita, https://enricatancioni.com/2016/01/14/clet-quando-i-cartelli-stradali-prendono-vita/ (dostęp 03.01.2019).
Wolak J. (2017), „Milczenie. Pochwała zdrady, opublikowany on-line: https://www.pch24.pl/milczenie--pochwala-zdrady, 49917, i.html (dostęp 03.01.2019).
Wrześniak M. (2018), Pytania o irreligię – czyli gdzie jest granica wykorzystywania symboli sakralnych?, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio”, 1(33), s. 305-318.
Z szafy Madonny, kopertówka z krzyżem http://kobieta.gazeta.pl/follow/1, 153343, 8256609, z-szafy-madonny-kopertowka-z-krzyzem.html (dostęp 03.01.2019).