Abstrakt
Tekst omawia słynny „zakład Pascala” z punktu widzenia filozofii współczesnej. W myśli nowoczesnej pytanie o istnienie Boga jest wciąż obecne, a rozumowanie francuskiego filozofa wydaje się niezwykle aktualne i to z trzech powodów: filozofowanie w kontekście nauki, dialog ze sceptykiem oraz sama forma zakładu, czyli pewnego rodzaju rozrywki. Pomimo bliskich związków z nauką Pascal stwierdza jej niewystarczalność w poszukiwaniu odpowiedzi na najbardziej palące pytania człowieka i proponuje sceptykowi inny rodzaj rozumowania, który odwołuje się do gry hazardowej. Czasy nowoczesne są znaczone przez Nietzscheańską ideę „śmierci Boga”. W tym kontekście J. Filek zaproponował nowe sformułowanie zakładu: Bóg zostaje w nim zastąpiony przez ludzką odpowiedzialność za świat. Człowiek powinien założyć się, że kondycja świata zależy od jego odpowiedzialności. Odpowiedzialność staje się nową drogą do Boga.
Bibliografia
Baumann, Z. (2006). Płynna nowoczesność, tłum. T. Kunz, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Chateaubriand, R. (1966). Geni du christianisme, Paris: Gernier-Flammarion.
Deleuze, G. (2012). Nietzsche i filozofia, tłum. B. Banasiak, Łódź: Wydawnictwo Officyna.
Filek, J. (2003). Filozofia odpowiedzialności XX wieku, Kraków: ZNAK.
Filek, J. (2012). Nowy zakład Pascala, Więź, 1 (639), 72-76.
Heller, M. (2011). Filozoficzny program Józefa Życińskiego, Zagadnienia Filozoficzne w Nauce R. XLVIII, 5-22.
Heller, M. Pabjan, T. (2007). Elementy filozofii przyrody, Tarnów: Biblos.
Henry, M. (2012). Wcielenie. Filozofia ciała, Kraków: Homini.
Huizinga, J. (2010). Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, tłum. M. Kurecka, W. Wirpsza, Warszawa: Aletheia.
Kołakowski, L. (1988). Jeśli Boga nie ma. O Bogu, Diable, Grzechu i innych zmartwieniach tak zwanej filozofii religii, Kraków: ZNAK.
Kołakowski, L. (2019). Chrześcijaństwo, Kraków: ZNAK.
Lévinas, E. (2008). O Bogu, który nawiedza myśl, tłum. M. Kowalska, Kraków: Homini.
Marion, J.-L. (1996). Bóg bez bycia, tłum. M. Frankiewicz, Kraków: ZNAK.
Marion, J.-L. (2007). Będąc danym. Esej z fenomenologii donacji, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Michalski, K. (2007). Płomień wieczności. Eseje o myślach Fryderyka Nietzschego, Kraków: ZNAK.
Migasiński, J. (1997). W stronę metafizyki. Nowe tendencje metafizyczne w filozofii francuskiej połowy XX wieku, Wrocław: Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej.
Pascal, B. (1997). Myśli, tłum. T. Żeleński, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Ricoeur, P. (1986). Symbolika zła, tłum. S. Cichowicz, M. Ochab, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Sochoń, J. (2012). Religia w projekcie postmodernistycznym, Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Tischner, J. (1989). Filozofia i chrześcijaństwo, (w:) J. Tischner (red.), Filozofia współczesna, 5-12, Kraków: Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy.
Tischner, J. (2000). „Wokół spraw wiary i rozumu”, (w:) S. Wszołek (red.), Refleksje na rozdrożu. Wybór tekstów z pogranicza wiedzy i wiary, 13-28, Tarnów: Biblos.
Tupikowski, J. (2002). Filozofia Boga. Studium metafizyczno-historyczne, Kraków: Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy.
Vattimo, G. (1999). Ślad śladu, (w:) J. Derrida, G. Vattimo i inni (red.), Religia, tłum. M. Kowalska i inni, 99-116, Warszawa: Wydawnictwo KR.
Wszołek, S. (1999). Pytając o Boga. „Dowody” istnienia Boga w dziejach filozofii, Tarnów: Biblos.