Zakład Pascala w czasach po „śmierci Boga”
pdf

Słowa kluczowe

wiara
Filek
Nietzsche
Pascal
rozum

Jak cytować

Karpiński, P. (2020). Zakład Pascala w czasach po „śmierci Boga”. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 44(4), 39-52. https://doi.org/10.34766/fetr.v44i4.431
Język / Language
Słowa kluczowe

Abstrakt

Tekst omawia słynny „zakład Pascala” z punktu widzenia filozofii współczesnej. W myśli nowoczesnej pytanie o istnienie Boga jest wciąż obecne, a rozumowanie francuskiego filozofa wydaje się niezwykle aktualne i to z trzech powodów: filozofowanie w kontekście nauki, dialog ze sceptykiem oraz sama forma zakładu, czyli pewnego rodzaju rozrywki. Pomimo bliskich związków z nauką Pascal stwierdza jej niewystarczalność w poszukiwaniu odpowiedzi na najbardziej palące pytania człowieka i proponuje sceptykowi inny rodzaj rozumowania, który odwołuje się do gry hazardowej. Czasy nowoczesne są znaczone przez Nietzscheańską ideę „śmierci Boga”. W tym kontekście J. Filek zaproponował nowe sformułowanie zakładu: Bóg zostaje w nim zastąpiony przez ludzką odpowiedzialność za świat. Człowiek powinien założyć się, że kondycja świata zależy od jego odpowiedzialności. Odpowiedzialność staje się nową drogą do Boga.

https://doi.org/10.34766/fetr.v44i4.431
pdf

Bibliografia

Baumann, Z. (2006). Płynna nowoczesność, tłum. T. Kunz, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Chateaubriand, R. (1966). Geni du christianisme, Paris: Gernier-Flammarion.

Deleuze, G. (2012). Nietzsche i filozofia, tłum. B. Banasiak, Łódź: Wydawnictwo Officyna.

Filek, J. (2003). Filozofia odpowiedzialności XX wieku, Kraków: ZNAK.

Filek, J. (2012). Nowy zakład Pascala, Więź, 1 (639), 72-76.

Heller, M. (2011). Filozoficzny program Józefa Życińskiego, Zagadnienia Filozoficzne w Nauce R. XLVIII, 5-22.

Heller, M. Pabjan, T. (2007). Elementy filozofii przyrody, Tarnów: Biblos.

Henry, M. (2012). Wcielenie. Filozofia ciała, Kraków: Homini.

Huizinga, J. (2010). Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, tłum. M. Kurecka, W. Wirpsza, Warszawa: Aletheia.

Kołakowski, L. (1988). Jeśli Boga nie ma. O Bogu, Diable, Grzechu i innych zmartwieniach tak zwanej filozofii religii, Kraków: ZNAK.

Kołakowski, L. (2019). Chrześcijaństwo, Kraków: ZNAK.

Lévinas, E. (2008). O Bogu, który nawiedza myśl, tłum. M. Kowalska, Kraków: Homini.

Marion, J.-L. (1996). Bóg bez bycia, tłum. M. Frankiewicz, Kraków: ZNAK.

Marion, J.-L. (2007). Będąc danym. Esej z fenomenologii donacji, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.

Michalski, K. (2007). Płomień wieczności. Eseje o myślach Fryderyka Nietzschego, Kraków: ZNAK.

Migasiński, J. (1997). W stronę metafizyki. Nowe tendencje metafizyczne w filozofii francuskiej połowy XX wieku, Wrocław: Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej.

Pascal, B. (1997). Myśli, tłum. T. Żeleński, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Ricoeur, P. (1986). Symbolika zła, tłum. S. Cichowicz, M. Ochab, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Sochoń, J. (2012). Religia w projekcie postmodernistycznym, Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.

Tischner, J. (1989). Filozofia i chrześcijaństwo, (w:) J. Tischner (red.), Filozofia współczesna, 5-12, Kraków: Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy.

Tischner, J. (2000). „Wokół spraw wiary i rozumu”, (w:) S. Wszołek (red.), Refleksje na rozdrożu. Wybór tekstów z pogranicza wiedzy i wiary, 13-28, Tarnów: Biblos.

Tupikowski, J. (2002). Filozofia Boga. Studium metafizyczno-historyczne, Kraków: Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy.

Vattimo, G. (1999). Ślad śladu, (w:) J. Derrida, G. Vattimo i inni (red.), Religia, tłum. M. Kowalska i inni, 99-116, Warszawa: Wydawnictwo KR.

Wszołek, S. (1999). Pytając o Boga. „Dowody” istnienia Boga w dziejach filozofii, Tarnów: Biblos.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##