Abstract
The matter of this paper is to examine the Pascal’s Wager from the contemporary point of view. In the modern philosophy the question of existence of God is still present, and an argumentation of this French philosopher seems to be extremely current, what is manifested particularly in three points: philosophizing in the scientific context, dialogue with a sceptic and even the form of conclusion as a wager (known also as a gambit), that is entertainment. Despite the close connections with the science, Pascal notices its ineffectiveness in searching of the answers to the most burning human questions and proposes to the unbeliever a special argumentation, which refers to gambling games. The contemporary times are marked by the Nietzsche’s idea of “death of God”. In such situation, J. Filek proposes new way of expression of the wager: God is replaced by the man’s responsibility for the world. A man should wager that the world’s condition depends on his responsibility. The responsibility appears here as a new way to God.
References
Baumann, Z. (2006). Płynna nowoczesność, tłum. T. Kunz, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Chateaubriand, R. (1966). Geni du christianisme, Paris: Gernier-Flammarion.
Deleuze, G. (2012). Nietzsche i filozofia, tłum. B. Banasiak, Łódź: Wydawnictwo Officyna.
Filek, J. (2003). Filozofia odpowiedzialności XX wieku, Kraków: ZNAK.
Filek, J. (2012). Nowy zakład Pascala, Więź, 1 (639), 72-76.
Heller, M. (2011). Filozoficzny program Józefa Życińskiego, Zagadnienia Filozoficzne w Nauce R. XLVIII, 5-22.
Heller, M. Pabjan, T. (2007). Elementy filozofii przyrody, Tarnów: Biblos.
Henry, M. (2012). Wcielenie. Filozofia ciała, Kraków: Homini.
Huizinga, J. (2010). Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, tłum. M. Kurecka, W. Wirpsza, Warszawa: Aletheia.
Kołakowski, L. (1988). Jeśli Boga nie ma. O Bogu, Diable, Grzechu i innych zmartwieniach tak zwanej filozofii religii, Kraków: ZNAK.
Kołakowski, L. (2019). Chrześcijaństwo, Kraków: ZNAK.
Lévinas, E. (2008). O Bogu, który nawiedza myśl, tłum. M. Kowalska, Kraków: Homini.
Marion, J.-L. (1996). Bóg bez bycia, tłum. M. Frankiewicz, Kraków: ZNAK.
Marion, J.-L. (2007). Będąc danym. Esej z fenomenologii donacji, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Michalski, K. (2007). Płomień wieczności. Eseje o myślach Fryderyka Nietzschego, Kraków: ZNAK.
Migasiński, J. (1997). W stronę metafizyki. Nowe tendencje metafizyczne w filozofii francuskiej połowy XX wieku, Wrocław: Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej.
Pascal, B. (1997). Myśli, tłum. T. Żeleński, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Ricoeur, P. (1986). Symbolika zła, tłum. S. Cichowicz, M. Ochab, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Sochoń, J. (2012). Religia w projekcie postmodernistycznym, Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Tischner, J. (1989). Filozofia i chrześcijaństwo, (w:) J. Tischner (red.), Filozofia współczesna, 5-12, Kraków: Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy.
Tischner, J. (2000). „Wokół spraw wiary i rozumu”, (w:) S. Wszołek (red.), Refleksje na rozdrożu. Wybór tekstów z pogranicza wiedzy i wiary, 13-28, Tarnów: Biblos.
Tupikowski, J. (2002). Filozofia Boga. Studium metafizyczno-historyczne, Kraków: Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy.
Vattimo, G. (1999). Ślad śladu, (w:) J. Derrida, G. Vattimo i inni (red.), Religia, tłum. M. Kowalska i inni, 99-116, Warszawa: Wydawnictwo KR.
Wszołek, S. (1999). Pytając o Boga. „Dowody” istnienia Boga w dziejach filozofii, Tarnów: Biblos.