Abstrakt
Edukacja przedporodowa prowadzona w ramach „Szkoły rodzenia” jest coraz bardziej popularną formą przygotowania do rodzicielstwa. Oczekiwania uczestników, co do programu zajęć są zróżnicowane.
Cel. Celem pracy było poznanie opinii badanych na temat przydatności szkoły rodzenia oraz określenie najbardziej preferowanych tematów zajęć w przebiegu edukacji przedporodowej, a także zbadanie miejsca szkoły rodzenia wśród innych źródeł wiedzy o ciąży, porodzie i macierzyństwie.
Materiał i metody. Badania przeprowadzono w okresie od 10 stycznia do 10 maja 2015 roku, za pomocą autorskiego kwestionariusza ankiety, opracowanego na podstawie pięciostopniowej skali Likerta. W badaniu uczestniczyły 199 kobiety ciężarne, które wcześniej nie rodziły i aktualnie mieszkają w Warszawie.
Wyniki i wnioski. W opinii respondentek szkoła rodzenia oceniana jest jako przydatna forma edukacji przedporodowej, oraz zajmuje najwyższą pozycję w hierarchii źródeł czerpania wiedzy dotyczącej zarówno porodu, jak i wczesnego okresu poporodowego. Za najbardziej przydatne zagadnienia w toku nauczania w szkole rodzenia badane uznały wiadomości medyczne na temat ciąży, porodu i połogu. Wysoko oceniły również zajęcia dotyczące sposobów radzenia sobie podczas porodu oraz zajęcia przekazujące treści dotyczące karmienia piersią. W opracowywaniu planów metodycznych zajęć należy dążyć do zaspokojenia potrzeb uczestników i kłaść nacisk na tematy wykazywane jako najbardziej przydatne.
Bibliografia
Bączyk G., Cebulska V., Koźlak V., Michalak M., Bajek A., Marcinkowski J.T. (2011), Poziom lęku przedporodowego u kobiet w ciąży, Problemy Higieny i Epidemiologii, nr 92(4), s. 774–777.
Billert H. (2007), Tokofobia – problem multidyscyplinarny, Ginekologia Polska, nr 78, s. 807-811.
Brzeziński T. (red.) (2000), Historia medycyny, Warszawa: Wydawnictwo PZWL.
Brzozowska-Magoń A., Walicka-Cypruś K. (2007), Comparison analysis of readiness for labor, among women in Poland, Sweden and the USA, Young Sports Science of Ukraine, nr 5, s. 42-46.
Cekański A. (2009), Tokofobia – lęk przed porodem naturalnym – prośba o cięcie cesarskie, Przegląd Ginekologiczno–Położniczy, nr 9(2), s. 31–33.
Dembińska A., Wichary E. (2016), Wybrane psychospołeczne korelaty lęku przedporodowego – znaczenie dla praktyki położniczej, Sztuka Leczenia, nr 1, s. 43–54.
Dick-Read G. (1933), Natural Childbirth, London: William Heinemann.
Dick Read G. (1942), Childbirth without Fear, London: William Heinemann.
Dzierżanowski J. (2010) Polski model szkoły rodzenia według Włodzimierza Fijałkowskiego, (w:) Dziecko aktywny uczestnik porodu. Zagadnienie interdyscyplinarne, s. 123-143, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Drews K., Spaczyński M. (2006), Rekomendacje Zarządu Głównego PTG w zakresie opieki przedporodowej w ciąży o prawidłowym przebiegu, Ginekologia po Dyplomie, nr 8, s. 59–66.
Fijałkowski W. (1987), Spotkania w szkole rodzenia, Warszawa: Wydawnictwo PZWL.
Fijałkowski W. (1988), Dar rodzenia, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Fijałkowski W. (1989), Poród naturalny po przygotowaniu w szkole rodzenia, Warszawa: Wydawnictwo PZWL.
Fijałkowski W. (1992), U progu rodzicielstwa, Wrocław: Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej.
Fijałkowski W. (2003), Ku afirmacji życia, Lublin: Gaudium.
Fijałkowski W. (2011), Ekologia rodziny, Kraków: Rubikon.
Guszkowska M. (2012), Lęk przed porodem i determinujące go czynniki – przegląd literatury, Perinatologia, Neonatologia i Ginekologia, nr 5(3), s. 154–161.
Iwanowicz-Palus G., Golonka E., Bień A., Stadnicka G. (2012a), Przygotowanie położnych do realizowania edukacji na temat zdrowego stylu życia kobiety ciężarnej w opinii społeczeństwa (część II), Problemy Pielęgniarstwa, nr 20(3), s. 289–299.
Iwanowicz-Palus G., Golonka E., Bień A., Stadnicka G. (2012b), Przygotowanie położnych do realizowania edukacji przedporodowej w opinii polskiego społeczeństwa (część III), Problemy Pielęgniarstwa, nr 20(4), s. 431- 441.
Iwanowicz-Palus G., Jędrzejewska L. (2016), Czy warto certyfikować szkoły rodzenia? Magazyn Pielęgniarki i Położnej, nr 16(11), s. 33–35.
Jaddoe V.W. (2009), Antenatal education programmes: do they work? The Lancet, nr 374 (9693), s. 863–864.
Kamińska J., Mazurek M., Naworska B., Caus I., Kamiński B. (2012), Edukacja rodzinna, Zdrowie Publiczne, nr 112, s. 30–33.
Karabulut Ö., Coşkuner Potur D., Doğan Merih Y., Cebeci Mutlu S., Demirci N. (2016), Does antenatal education reduce fear of childbirth? International Nursing Review, nr 63(1), s. 60–67.
Kornas-Biela D. (2003), Wielki uczony, lekarz, świadek wierny i odważny, (w:) Szkoła rodzenia w programie prokreacji ekologicznej, W. Fijałkowski (red.), s. 19-38, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Kornas-Biela D. (2013), Świadek prawdy - Włodzimierz Fijałkowski, Lublin: Wydawnictwo Gaudium.
Krysa J., Iwanowicz-Palus G.J., Bień A.M., Rzońca E., Zarajczyk M. (2016), Antenatal classes as a form of preparation for parenthood: analysis of benefits of participating in prenatal education. Polish Journal of Public Health, nr 126(4), s. 192–196.
Kryszk B., Kaliwoda B., Sybilski A.J. (2011), Program i główne założenia współczesnej szkoły rodzenia. Problemy Lekarskie, nr 47(1), s. 76–80.
Lisius E., Michalik A. (2008). Uczestnictwo w zajęciach szkoły rodzenia jako forma psychoprofilaktyki, Położna. Nauka i Praktyka, nr 4, s. 42-49.
Małecka A., Nowak Z. (2014), Opinia badanych kobiet w ciąży dotycząca ważności uczestnictwa w szkole rodzenia jako formy przygotowania do porodu, Przegląd Lekarski, nr 71(8), s. 437–440.
Parzyszek M. (2017), Ogólnopolskie Sympozjum Naukowe „Ekologia rodziny
w ujęciu profesora Włodzimierza Fijałkowskiego”, Lublin, 21 marca 2013. Roczniki Pedagogiczne, nr 5(3), s. 180–184.
Pawaleanu I., Roman M., Gafitanu D., Dobre C., Duceac L.D., Pavaleanu M. (2017), Pain perception at birth depending on the personality of the parturient woman, International Journal of Medical Dentistry, nr 21(1), s. 9-14.
Piziak W. (2009), Wpływ przygotowania psychofizycznego w szkole rodzenia na przebieg ciąży i porodu, Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego, nr 3,
s. 282-292.
Puszczałowska-Lizis E., Mokrzycka K., Jandziś S. (2016), Wpływ edukacji przedporodowej na przebieg ciąży, porodu i wczesne macierzyństwo, Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, tom, 22, nr (4), s. 264-269.
Soet J.E,. Brack G.A., DiIorio C. (2003), Prevalence and predictors of women’s experience of psychological trauma during childbirth, Birth, nr 30(1), s. 36–46.
Stangret A., Cendrowska A., Szukiewicz D. (2008), Wpływ Szkoły Rodzenia na subiektywną ocenę przygotowania teoretycznego i sprawnościowego do porodu. Borgis - Nowa Medycyna, nr 1, s. 1-6.
Ślizień-Kuczapska E., Sys D., Baranowska B., Tataj-Puzyna U. (2017), Zdrowie prokreacyjne jako zasadniczy kierunek troski o zdrowie rodziny. Wybrane zagadnienia profilaktyki zaburzeń płodności oraz promocji karmienia piersią na tle sytuacji demograficznej Polski, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, nr 4(32), s. 88-112.
Tataj-Puzyna U. (2014), Wartości w życiu człowieka - wartość macierzyństwa, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, nr 1 (17), s. 50-56.
Tataj-Puzyna U. (2011), Jak położna może wpłynąć na zmniejszenie lęku kobiety przed porodem, Położna. Nauka i Praktyka, nr 2(14), s. 58-62.