Preparation for Motherhood. Prenatal Education as seen by Female Participants of Childbirth Schools
pdf

How to Cite

Tataj-Puzyna, U., Baranowska, B., Bączek, G., & Sys, D. (2018). Preparation for Motherhood. Prenatal Education as seen by Female Participants of Childbirth Schools. Quarterly Journal Fides Et Ratio, 36(4), 273-289. Retrieved from http://fidesetratio.com.pl/ojs/index.php/FetR/article/view/492
Keywords

Abstract

Prenatal education conducted in childbirth classes is an increasingly popular form of parents' preparation for parenthood. The participants' expectations regarding the curriculum are varied.

Objective. The aim of this study was to discover the opinions of the respondents regarding the usefulness of the childbirth classes and to determine the most preferred subjects offered in prenatal education, as well as to examine the place of childbirth classes among other sources of knowledge about pregnancy, childbirth and motherhood.

Materials and methods. The research was carried out from January 10 to May 10, 2015, using a proprietary questionnaire, based on the five-point Likert scale. 199 pregnant women who had not previously given birth and currently live in Warsaw participated in the study.

Results and conclusions. In the opinion of the respondents, the childbirth classes are assessed as a useful form of prenatal education, and occupy the highest position in the hierarchy of sources of knowledge concerning both childbirth and the early postnatal period. The respondents considered medical information regarding pregnancy, delivery and the postpartum period as the most beneficial topics in the course. They also highly assessed classes on how to cope during childbirth and classes on breastfeeding. The curriculum should be developed in order to meet the needs of the participants and to put emphasis on the topics shown as the most useful.

pdf

References

Bączyk G., Cebulska V., Koźlak V., Michalak M., Bajek A., Marcinkowski J.T. (2011), Poziom lęku przedporodowego u kobiet w ciąży, Problemy Higieny i Epidemiologii, nr 92(4), s. 774–777.

Billert H. (2007), Tokofobia – problem multidyscyplinarny, Ginekologia Polska, nr 78, s. 807-811.

Brzeziński T. (red.) (2000), Historia medycyny, Warszawa: Wydawnictwo PZWL.

Brzozowska-Magoń A., Walicka-Cypruś K. (2007), Comparison analysis of readiness for labor, among women in Poland, Sweden and the USA, Young Sports Science of Ukraine, nr 5, s. 42-46.

Cekański A. (2009), Tokofobia – lęk przed porodem naturalnym – prośba o cięcie cesarskie, Przegląd Ginekologiczno–Położniczy, nr 9(2), s. 31–33.

Dembińska A., Wichary E. (2016), Wybrane psychospołeczne korelaty lęku przedporodowego – znaczenie dla praktyki położniczej, Sztuka Leczenia, nr 1, s. 43–54.

Dick-Read G. (1933), Natural Childbirth, London: William Heinemann.

Dick Read G. (1942), Childbirth without Fear, London: William Heinemann.

Dzierżanowski J. (2010) Polski model szkoły rodzenia według Włodzimierza Fijałkowskiego, (w:) Dziecko aktywny uczestnik porodu. Zagadnienie interdyscyplinarne, s. 123-143, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Drews K., Spaczyński M. (2006), Rekomendacje Zarządu Głównego PTG w zakresie opieki przedporodowej w ciąży o prawidłowym przebiegu, Ginekologia po Dyplomie, nr 8, s. 59–66.

Fijałkowski W. (1987), Spotkania w szkole rodzenia, Warszawa: Wydawnictwo PZWL.

Fijałkowski W. (1988), Dar rodzenia, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

Fijałkowski W. (1989), Poród naturalny po przygotowaniu w szkole rodzenia, Warszawa: Wydawnictwo PZWL.

Fijałkowski W. (1992), U progu rodzicielstwa, Wrocław: Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej.

Fijałkowski W. (2003), Ku afirmacji życia, Lublin: Gaudium.

Fijałkowski W. (2011), Ekologia rodziny, Kraków: Rubikon.

Guszkowska M. (2012), Lęk przed porodem i determinujące go czynniki – przegląd literatury, Perinatologia, Neonatologia i Ginekologia, nr 5(3), s. 154–161.

Iwanowicz-Palus G., Golonka E., Bień A., Stadnicka G. (2012a), Przygotowanie położnych do realizowania edukacji na temat zdrowego stylu życia kobiety ciężarnej w opinii społeczeństwa (część II), Problemy Pielęgniarstwa, nr 20(3), s. 289–299.

Iwanowicz-Palus G., Golonka E., Bień A., Stadnicka G. (2012b), Przygotowanie położnych do realizowania edukacji przedporodowej w opinii polskiego społeczeństwa (część III), Problemy Pielęgniarstwa, nr 20(4), s. 431- 441.

Iwanowicz-Palus G., Jędrzejewska L. (2016), Czy warto certyfikować szkoły rodzenia? Magazyn Pielęgniarki i Położnej, nr 16(11), s. 33–35.

Jaddoe V.W. (2009), Antenatal education programmes: do they work? The Lancet, nr 374 (9693), s. 863–864.

Kamińska J., Mazurek M., Naworska B., Caus I., Kamiński B. (2012), Edukacja rodzinna, Zdrowie Publiczne, nr 112, s. 30–33.

Karabulut Ö., Coşkuner Potur D., Doğan Merih Y., Cebeci Mutlu S., Demirci N. (2016), Does antenatal education reduce fear of childbirth? International Nursing Review, nr 63(1), s. 60–67.

Kornas-Biela D. (2003), Wielki uczony, lekarz, świadek wierny i odważny, (w:) Szkoła rodzenia w programie prokreacji ekologicznej, W. Fijałkowski (red.), s. 19-38, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Kornas-Biela D. (2013), Świadek prawdy - Włodzimierz Fijałkowski, Lublin: Wydawnictwo Gaudium.

Krysa J., Iwanowicz-Palus G.J., Bień A.M., Rzońca E., Zarajczyk M. (2016), Antenatal classes as a form of preparation for parenthood: analysis of benefits of participating in prenatal education. Polish Journal of Public Health, nr 126(4), s. 192–196.

Kryszk B., Kaliwoda B., Sybilski A.J. (2011), Program i główne założenia współczesnej szkoły rodzenia. Problemy Lekarskie, nr 47(1), s. 76–80.

Lisius E., Michalik A. (2008). Uczestnictwo w zajęciach szkoły rodzenia jako forma psychoprofilaktyki, Położna. Nauka i Praktyka, nr 4, s. 42-49.

Małecka A., Nowak Z. (2014), Opinia badanych kobiet w ciąży dotycząca ważności uczestnictwa w szkole rodzenia jako formy przygotowania do porodu, Przegląd Lekarski, nr 71(8), s. 437–440.

Parzyszek M. (2017), Ogólnopolskie Sympozjum Naukowe „Ekologia rodziny

w ujęciu profesora Włodzimierza Fijałkowskiego”, Lublin, 21 marca 2013. Roczniki Pedagogiczne, nr 5(3), s. 180–184.

Pawaleanu I., Roman M., Gafitanu D., Dobre C., Duceac L.D., Pavaleanu M. (2017), Pain perception at birth depending on the personality of the parturient woman, International Journal of Medical Dentistry, nr 21(1), s. 9-14.

Piziak W. (2009), Wpływ przygotowania psychofizycznego w szkole rodzenia na przebieg ciąży i porodu, Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego, nr 3,

s. 282-292.

Puszczałowska-Lizis E., Mokrzycka K., Jandziś S. (2016), Wpływ edukacji przedporodowej na przebieg ciąży, porodu i wczesne macierzyństwo, Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, tom, 22, nr (4), s. 264-269.

Soet J.E,. Brack G.A., DiIorio C. (2003), Prevalence and predictors of women’s experience of psychological trauma during childbirth, Birth, nr 30(1), s. 36–46.

Stangret A., Cendrowska A., Szukiewicz D. (2008), Wpływ Szkoły Rodzenia na subiektywną ocenę przygotowania teoretycznego i sprawnościowego do porodu. Borgis - Nowa Medycyna, nr 1, s. 1-6.

Ślizień-Kuczapska E., Sys D., Baranowska B., Tataj-Puzyna U. (2017), Zdrowie prokreacyjne jako zasadniczy kierunek troski o zdrowie rodziny. Wybrane zagadnienia profilaktyki zaburzeń płodności oraz promocji karmienia piersią na tle sytuacji demograficznej Polski, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, nr 4(32), s. 88-112.

Tataj-Puzyna U. (2014), Wartości w życiu człowieka - wartość macierzyństwa, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, nr 1 (17), s. 50-56.

Tataj-Puzyna U. (2011), Jak położna może wpłynąć na zmniejszenie lęku kobiety przed porodem, Położna. Nauka i Praktyka, nr 2(14), s. 58-62.

Downloads

Download data is not yet available.