Abstract
Everyone experiences difficult situations that they have to face. Many researchers raise questions about the determinants of coping or lack of coping skills in such situations. One of the little-studied aspects in psychological analyses is the problem of resentment. This article considers how resentment is framed in psychology, as well as examines one of the factors concerning its determinants, namely attachment style during childhood. Research Objective: The article attempts to find an answer to the question of whether there are correlations between attachment style in the family of origin and resentment in young adults. Methodology: the study of 185 subjects used the Scale for the Study of Attachment Style in the Family of Origin (SPRP) by M. Ryś, Z. Krasowska and N. Witerek (2021), and those dimensions of the Scale of Psychological Resilience (SOP) by M. Rys et al. (2020), which address issues of resentment. Results: The results of the study indicate significant correlations between non-secure parenting styles in the family of origin and the studied aspects of resentment. The results also indicate differences in the experience of resentment between men and women.
References
Adamczyk, M. (2016). Style przywiązania a psychospołeczne funkcjonowanie młodzieży w oparciu o studia przypadków. Psychoterapia, 3(178), 89-102.
Ainsworth, M.S. (1969). Object Relations, Dependency, and Attachment: A Theoretical Review of the Infant-Mother Relationship. Child Development, 40(4), 969-1025. https://doi.org/10.2307/1127008
Ainsworth, M.S. (1979). Infant–mother attachment. American Psychologist, 34(10), 932-937. https://doi.org/10.1037/0003-066X.34.10.932
Ainsworth, M.S. (1989). Attachments beyond infancy. American Psychologist, 44(4), 709-716. https://doi.org/10.1037/0003-066X.44.4.709
Aslam, N., Aamir, S. (2013). Resilience and Suicidal Ideation among Adolescents: Role of Attachment Styles. IUB Journal of Social Sciences and Humanities, 11(1), 124-139.
Atwool, N. (2007). The role of secure attachment as a protective factor for vulnerable infants. Social Work Now, 38, 11-20.
Baker, J.K. (2006). The impact of attachment style on coping strategies, identity development and the perception of social suport (unpublished master’s thesis). University of Canterbury.
Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Berek, M. (2019). Charakter więzi wytworzonych w dzieciństwie a rozwój anhedonii w dorosłym życiu. Psychologia Rozwojowa, 24(3), 33-47. https://doi.org/10.4467/20843879PR.19.015.11293
Block, J., Kremen, A.M. (1996). IQ and ego-resiliency: conceptual and empirical connections and separateness. Journal of Personality and Social Psychology, 70(2), 349-361. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.2.349
Boczkowska, M.A. (2019). Pojęcie resilience w ujęciu tradycyjnym i współczesnym. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 38(4), 125-141. https://doi.org/10.17951/lrp.2019.38.4.125-141
Borucka, A., Ostaszewski, K. (2008). Koncepcja resilience. Kluczowe pojęcia i wybrane zagadnienia. Medycyna Wieku Rozwojowego, 12(2), 587-597.
Borucka, A., Ostaszewski, K. (2012). Czynniki i procesy resilience wśród dzieci krzywdzonych. Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka, 11(3), 7-26.
Bowlby, J. (1998). Attachment and loss. Vol. 2, Separation: anxiety and anger. London: Pimlico.
Bowlby, J. (2016). Przywiązanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Bukalski, S. (2013). Style przywiązaniowe nupturientów oraz inne czynniki psychologiczne jako predyktory jakości narzeczeństwa. Analiza empiryczna. Szczecin: volumina.pl Daniel Krzanowski.
Burtan, N. (2012). Style wychowania w rodzinie w kontekście teorii przywiązania Johna Bowlby’ego. (In:) S. Bukalski (ed.), Teoria przywiązania i jakość więzi. Analizy empiryczne, 37-62. Szczecin: volumina.pl Daniel Krzanowski.
Bzymek, A. (2020). Wymiary resilience w naukach o wychowaniu. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Czapiga, A. (2007). Wzorzec przywiązania matka-dziecko a proces kształtowania się osobowości w dzieciństwie. (In:) J. Patkiewicz (ed.), Rola więzi w rozwoju dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, 11-17. Wrocław: Studio Wydawniczo-Typograficzne „Typoscript” Wrocław.
Czub, M. (red.). (2014). Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo: wiek 0-2/3 lata. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Darling Rasmussen, P., Storebø, O.J., Løkkeholt, T., Voss, L.G., Shmueli-Goetz, Y., Bojesen, A.B., Simonsen, E., Bilenberg, N. (2019). Attachment as a core feature of resilience: A systematic review and meta-analysis. Psychological Reports, 122(4), 1259-1296. https://doi.org/10.1177/003329411878
Ferro, M. (2013). Resentyment w historii. Warszawa: Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”.
Fraley, R.C., Shaver, P.R. (2000). Adult romantic attachment: Theoretical developments, emerging controversies, and unanswered questions. Review of General Psychology, 4(2), 132-154. https://doi.org/10.1037//1089-2680.4.2.132
Franczok-Kuczmowska, A. (2022). The meaning of resilience in adulthood. Quarterly Journal Fides et Ratio, 51(3), 1-9. https://doi.org/10.34766/fetr.v3i51.1089
Grzegorzewska, I. (2011). Odporność psychiczna dzieci i młodzieży – wyzwanie dla współczesnej edukacji. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 1(53), 37-51.
Iniewicz, G. (2008). Zaburzenia emocjonalne u dzieci i młodzieży z perspektywy teorii przywiązania, Psychiatria Polska, 5, 671-682.
Januszewska, E. (2000). Style reagowania na stres w kontekście postaw rodzicielskich. Badania młodzieży w okresie adolescencji. (In:) D. Kornas-Biela (ed.), Rodzina źródło życia i szkoła miłości, 313-344. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Jenkins, J.K. (2016). The relationship between resilience, attachment, and emotional coping styles (master’s thesis). Old Dominion University. https://doi.org/10.25777/0wcx-gr47
Karbowa, M. (2012). Samotność w świetle teorii przywiązania. Studia Psychologiczne, 50(1), 27-38.
Karbowski, M.G. (2023). Wpływ traumatycznych doświadczeń w dzieciństwie na style przywiązania i resentyment. (In:) P. Gasparski, M. Kania, A. Siudak (eds.), Zagrożenia uzależnieniami i przemocą wśród dzieci i młodzieży. Badania porównawcze w latach 2008-2023, 55-82. Lublin: Wydawnictwo Naukowe Episteme.
Karbowski, M.G. (2025). Odsłanianie resentymentu. Analiza psychologiczna w wymiarze indywidualnym i społecznym. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA.
Karbowski, M., Ryś, M., Samborska, W.M., & Tataj-Puzyna, U. (2024). The importance of mental resilience in interpersonal communication and the unveiling of ressentiment – analysis of studies on young adults. Quarterly Journal Fides et Ratio, 60(4), 22-33. https://doi.org/10.34766/fer.v60i4.1321
Karbowski, M., & Chendoszko, D. (2024). Length of employment and burnout among programmers in the conceptualisation of ressentiment. Quarterly Journal Fides et Ratio, 58(2), 46-57. https://doi.org/10.34766/fetr.v58i2.1276
Kennison, S.M., Spooner, V.H. (2023). Childhood relationships with parents and attachment as predictors of resilience in young adults. Journal of Family Studies, 29(1), 15-27. http://dx.doi.org/10.1080/13229400.2020.1861968
Komorowska-Pudło, M. (2016). The attachment style and stress coping strategies in adult men and women, Polskie Forum Psychologiczne, 4, 573-588, https://doi.org/10.14656/PFP20160405
Kornas-Biela, D. (2017). Kształtowanie więzi rodziców z dzieckiem w perinatalnym okresie życia. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 29(1), 148-170.
Kornaszewska-Polak, M. (2015). Przywiązanie i osamotnienie w bliskich relacjach. Roczniki Pedagogiczne, 7(3), 25-43. https://doi.org/10.18290/rped.2015.7(43).3-2
Król-Kuczkowska, A. (2008). Teoria przywiązania jako sposób rozumienia wewnętrznego świata pacjenta. (In:) B. Józefik, G. Iniewicz (eds.), Koncepcja przywiązania. Od teorii do praktyki klinicznej, 75-89. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Liberska, H., Głogowska, K., Deja, M. (2016). Przywiązanie do rodziców i rówieśników jako predyktor samooceny w okresie adolescencji. Czasopismo Psychologiczne, 22(2), 219-227. https://doi.org/10.14691/CPPJ.22.2.219
Liberska, H., Matuszewska, M. (2001). Wybrane psychologiczno-społeczne mechanizmy funkcjonowania małżeństwa. (In:) H. Liberska, M. Matuszewska (eds.), Małżeństwo: męskość, kobiecość, miłość, konflikt, 13-46. Poznań: Wydawnictwo Humaniora.
Libura-Gil, A. (2018). Życiodajne znaczenie dotyku w procesie kształtowania się relacji przywiązania i tożsamości dziecka jako istoty psycho-fizyczno-duchowej. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 33(1), 115-131. (From:) https://www.stowarzyszeniefidesetratio.pl/Presentations0/2018-1-09Gil.pdf (access: 8.01.2025).
Lubiewska, K. (2019). Przywiązanie. W kontekście wrażliwości rodzicielskiej, socjalizacji oraz wpływów kulturowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Luthar, S.S., Cicchetti, D., Becker, B. (2000). The Construct of Resilience: A Critical Evaluation and Guidelines for Future Work. Child Development, 71(3), 543-562. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00164
Łoś, Z. (2010). Dyskusyjnie o klasyfikacji i pomiarze wzorców przywiązania. Psychologia Rozwojowa, 15(2), 61-75.
Marchwicki, P. (2003). Religijność z perspektywy teorii przywiązania. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 19(1), 287-297.
Marchwicki, P. (2004). Psychospołeczne uwarunkowania stylów przywiązania. Studia Psychologica, 5, 35-56.
Marchwicki, P. (2006). Teoria przywiązania J. Bowlby’ego. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 23(1), 365-383.
Marchwicki, P. (2009). Style przywiązania a właściwości tożsamości osobistej młodzieży: analiza psychologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Marciniak, E.M. (2009). Psychologiczne aspekty poczucia bezpieczeństwa. (In:) S. Sulowski, M. Brzeziński (eds.), Bezpieczeństwo wewnętrzne państwa. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA.
Marciniak, M. (2019). Zaangażowanie społeczno-obywatelskie młodzieży akademickiej jako czynnik chroniący w perspektywie koncepcji resilience. Rocznik Pedagogiczny, 42, 181-196. https://doi.org/10.2478/rp-2019-0012
Masten, A.S., Powell, J.L. (2003). A Resilience framework for research, policy, and practice. (In:) S.S. Luthar (ed.), Resilience and vulnerability: Adaptation in the context of childhood adversities, 1-28. Cambridge University Press.
Matysiak-Błaszczyk, A., Błasiak, A., Ratajczak, Ł., Ściupider-Młodkowska, M., Zychowicz, M., Gątarek, I., Jankowiak, B. (2020). Relacje dziecka z rodzicami. (In:) K. Sikorska-Krauze, M. Klichowski (eds.), Pedagogika dziecka: podręcznik akademicki, 287-318. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
Nadolska, K., Sęk, H. (2007). Społeczny kontekst odkrywania wiedzy o zasobach odpornościowych, czyli czym jest resilience i jak ono funkcjonuje. (In:) Ł. Kaczmarek & Słysz, A. (eds.), Bliżej serca. Zdrowie i emocje, 13-37. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Nietzsche, F. (2022). Z genealogii moralności. Kraków: Wydawnictwo vis-a-vis Etiuda.
Nowotnik, A. (2014). Wczesnodziecięce style przywiązania do opiekuna a osiągnięcia szkolne i funkcjonowanie społeczne uczniów. Edukacja, 127(2), 7-20.
Ogińska-Bulik, N., Juczyński, Z. (2008). Skala Pomiaru Prężności – SPP-25. Nowiny Psychologiczne, 3, 39-56.
Ogińska-Bulik, N., Juczyński, Z. (2011). Prężność u dzieci i młodzieży: charakterystyka i pomiar – polska skala SPP-18. Polskie Forum Psychologiczne, 16(1), 7-28.
Opora, R. (2016a). Ewolucja niedostosowania społecznego jako rezultat zmian w zakresie odporności psychicznej i zniekształceń poznawczych. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Opora, R. (2016b). Możliwości wykorzystania koncepcji odporności psychicznej w poradnictwie rodzinnym. (In:) M. Piorunek, J. Kozielska & A. Skowrońska-Pućka (eds.), Rodzina – Młodzież – Dziecko, 131-144. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Ostaszewski, K. (2014). Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.
Ostrowski, T.M. (2022). Egzystencjalne uwarunkowania odporności i prężności psychicznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza KAAFM.
Pacut, A., Wayda-Zalewska, M., Ostrowski, T., Kucharska, K. (2022). Body image, mental resilience, spirituality, and mental health in the population of young adults. Quarterly Journal Fides et Ratio, 52(4), 1-7. https://doi.org/10.34766/fetr.v4i52.1134
Pilecka, W. (2009). Odporność psychiczna jako wyznacznik zdrowia. (In:) H. Wrona-Polańska & J. Mastalski (eds.), Promocja zdrowia, 109-122. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Pilecka, W., Fryt, J. (2011). Teoria dziecięcej odporności psychicznej. (In:) W. Pilecka (ed.), Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży, 31-47. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Plopa, M. (2015). Psychologia rodziny: teoria i badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls’’.
Plopa, M. (2019). O wrodzonej potrzebie doświadczania podmiotowości i miłości: perspektywa teorii przywiązania. Studia Elbląskie, 20, 485-501.
Płaczek, A. (2012). Postawy rodzicielskie w kontekście teorii przywiązania Johna Bowlby’ego. (In:) S. Bukalski (ed.), Teoria przywiązania i jakość więzi. Analizy empiryczne, 37-62. Szczecin: volumina.pl Daniel Krzanowski.
Porębiak, M. (2012). Narcyzm – szczególna teoria tworzenia więzi. (In:) B. Tryjarska (ed.), Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości, 147-165. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Potaczała-Perz, K. (2018). Style przywiązania kształtowane w rodzinie i ich wpływ na rozwój emocjonalny dziecka. Acta Scientifica Academiae Ostroviensis. Sectio A, Nauki Humanistyczne, Społeczne i Techniczne, 11(1), 109-125. https://doi.org/10.33674/acta_520181
Rutter, M. (1987). Psychosocial resilience and protective mechanisms. American Journal of Orthopsychiatry, 57(3), 316-331. https://doi.org/10.1111/j.1939-0025.1987.tb03541.x
Ryś, M. (2020). Poczucie własnej wartości i odporność psychiczna osób wzrastających w różnych systemach rodzinnych. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe UKSW.
Ryś, M., Krasowska, Z., Witerek, N. (2021). Attachment styles in children. Attachment Styles in the Family of Origin (ASFO). Quarterly Journal Fides et Ratio, 46(2), 222-260. https://doi.org/10.34766/fetr.v46i2.844
Ryś, M., Trzęsowska-Greszta, E. (2018). Kształtowanie się i rozwój odporności psychicznej. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 34(2), 164-196. (From:) https://www.stowarzyszeniefidesetratio.pl/Presentations0/2018-09Rys.pdf (access: 8.01.2025).
Senator, D. (2012). Teoria więzi Bowlby’ego. (In:) B. Tryjarska (ed.), Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości, 8-38. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Sęk, H., Kaczmarek, Ł. D., Ziarko, M., Pietrzykowska, E., Lewicka, J. (2012). Sprężystość psychiczna a dobrostan w chorobie przewlekłej – mediująca rola podmiotowego umocnienia i radzenia sobie. Polskie Forum Psychologiczne, 17(2), 327-343.
Schaffer, H.R., Emerson, P.E. (1964). The development of social attachments in infancy. Monographs of the society for research in child development, 29(3), 1-77. https://doi.org/10.2307/1165727
Schaffer, D., Kipp, K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia Universals.
Scheler, M. (2008). Resentyment a moralności. Warszawa: Aletheia.
Shen, F., Liu, Y., Brat, M. (2021). Attachment, Self-Esteem, and Psychological Distress: A Multiple-Mediator Model. Professional Counselor, 11(2), 129-142. https://doi.org/10.15241/fs.11.2.129
Sikorska, I. (2016). Odporność psychiczna w okresie dzieciństwa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Sikorska, I., Adamczyk-Banach, M., Polak, M. (2021). Odporni rodzice – odporne dzieci. Jak zasoby psychiczne rodziny wpływają na odporność psychiczną dziecka. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 60(2), 101-117. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1660.08
Siwek, Z. (2012). Autonomia adolescentów w świetle ich przywiązania i relacji rodzinnych. Psychologia Rozwojowa, 17(3), 25-38. https://doi.org/10.4467/20843879PR.12.016.0635
Słaboń-Duda, A. (2011). Wczesna relacja matka–dziecko i jej wpływ na dalszy rozwój emocjonalny dziecka. Psychoterapia, 2(157), 11-18.
Stawicka, M. (2008). Autodestruktywność dziecięca w świetle teorii przywiązania. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Stępnicka-Markowska, A. (2023). Trauma przywiązania, pozabezpieczne wzorce przywiązania a rozwój psychopatologii. Zeszyty Naukowe Akademii Górnośląskiej, 2, 58-67. https://doi.org/10.53259/2023.2.06
Strycharczyk, D., Clough, P. (2022). Odporność psychiczna. Strategie i narzędzia rozwoju. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Studniczek, A., Borowska-Turyn, A., Laudański, K. (2018). Znaczenie odporności psychicznej oraz karmienia piersią w depresji poporodowej. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 35(3), 233-249. (From:) https://www.stowarzyszeniefidesetratio.pl/Presentations0/16-2018-3Studniczek.pdf (access: 8.01.2025).
Suchańska, A., Pilarska, A., Brzeg, J. (2019). Przywiązanie i kompetencje samoopiekuńcze w wyjaśnianiu pośredniej autodestrukcyjności. Psychologia Rozwojowa, 24(1), 43-51. https://doi.org/10.4467/20843879PR.19.002.10593
Svanberg, P.O. (2009). Attachment, resilience and prevention. Journal of Mental Health, 7(6), 543-578. https://doi.org/10.1080/09638239817716
Swojnóg, K. (2012). Postawy religijne narzeczonych w kontekście teorii przywiązania. (In:) S. Bukalski (ed.), Teoria przywiązania i jakość więzi. Analizy empiryczne, 37-62. Szczecin: volumina.pl Daniel Krzanowski.
Tyszkowa, M. (1986). Zachowanie się dzieci szkolnych w sytuacjach trudnych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Uchnast, Z. (1997). Prężność osobowa: Empiryczna typologia i metoda pomiaru. Roczniki Filozoficzne, 45(4), 27-51.
Valiei, R., Karimi Baghmalek, A. (2019). Investigation the relationship between attachment style and differentiation as an effective factor on student resilience. Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal, 8(6), 241-248. https://doi.org/10.29252/Rooyesh
Walker, S.A., Double, K.S., Kunst, H., Zhang, M., MacCann, C. (2022). Emotional intelligence and attachment in adulthood: A meta-analysis. Personality and Individual Differences, 184, 1-42, 111174. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.111174
Wallin, D.J. (2011). Przywiązanie w psychoterapii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wawiórko, A., Zabłocka-Żytka, L. (2018). Style przywiązania młodych dorosłych – w poszukiwaniu korelatów zdrowia psychicznego. Psychologia Wychowawcza, 55(13), 121-130. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.4759
Wawryk, L., Gwozda, M. (2013). Minimalizowanie zachowań ryzykownych młodzieży oraz wspieranie czynników chroniących w świetle teorii resilience. Rocznik Lubuski, 39(2), 191-201.
Wendołowska, A. (2017). Depresja adoloescentów w świetle teorii przywiązania. Psychoterapia, 2(181), 87-102.
Werner, E.E. (1984). Resilient Children. Young Children, 40(1), 68-72.
Werner, E.E. (1995). Resilience in Development. Current Directions in Psychological Science, 4(3), 81-85. https://doi.org/10.1111/1467-8721.ep1077
Włodarczyk, E. (2016). Znaczenie wczesnodziecięcego przywiązania w diadzie ‘matka/opiekun-dziecko’. Studia Edukacyjne, 39, 377-394.
Wojtczuk, A. (2020). Pandemia koronawirusa – zmiana w świecie. Zagrożenia dla zdrowia psychicznego i szanse rozwojowe. Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy, 20(13), 101-113. https://doi.org/10.34739/sn.2020.20.10
Wyrzykowska, E. (2012). Uzależnienie od alkoholu jako wynik deficytu w zakresie relacji przywiązania. Alkoholizm i Narkomania, 25(3), 307-315.
Zahide Tapeli, T., Itir Tari, C. (2018). The Relationship Between Life Satisfaction, Attachment Styles, and Psychological Resilience in University Students. The Journal of Psychiatry and Neurological Sciences, 31(3), 274-283. https://doi.org/10.5350/DAJPN2018310305
Zielińska A., (2012). Style wychowania w rodzinie pochodzenia, a poczucie własnej wartości w relacjach interpersonalnych i radzenie sobie w sytuacjach trudnych u młodych dorosłych. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2(10), 102-134. (From:) https://www.stowarzyszeniefidesetratio.pl/Presentations0/07-12-2.pdf (access: 8.01.2025).
Ziemska M. (1975). Rodzina a osobowość. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”.
Żechowski, C., Cichocka, A., Rowiński, T., Mrozik, K., Kowalska-Dąbrowska, M., Czuma, I. (2018). Style przywiązania a zdrowie psychiczne osób dorosłych w populacji ogólnej – badanie pilotażowe. Psychiatria, 15(4), 193-198.