„The dialogical Family” – considerations on communication within the family and parents’ attitudes to gifted children
pdf (Język Polski)

Keywords

dialogue, dialogic communication, dialogic approach, development of abilities, family environment

How to Cite

Stańczak, M. (2020). „The dialogical Family” – considerations on communication within the family and parents’ attitudes to gifted children. Quarterly Journal Fides Et Ratio, 42(2), 124-135. https://doi.org/10.34766/fetr.v42i2.275
Keywords

Abstract

The family of origin is one of the main catalysts of gradual change in a child’s potential abilities; from an initial level to that of prominence. Researchers note many variables that condition the development of a child’s abilities. Is a particular feature of the family of gifted children a combination of communication and a dialogic approach? This article seeks to examine family communication and parental attitudes towards children from perspectives of dialogue.

https://doi.org/10.34766/fetr.v42i2.275
pdf (Język Polski)

References

Bandura, L. (1974), Uczniowie zdolni i kierowanie ich kształceniem. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Bloom, B.S. (ed.), (1985), Developing Talent in Young People, New York: Ballantine Books.

Borzym, I. (1979). Uczniowie zdolni. Psychologiczne i społeczne determinanty osiągnięć szkolnych, Warszawa: PWN.

Braun-Gałkowska, M. (2010). Dialog w rodzinie. Paedagogia Christiana, nr 1 (25), s. 161-173.

Csikszentmihalyi M., Csikszentmihalyi I.S. (2008). Family influence on the development of giftedness. (w:) G.R. Bock, K. Ackrill (red.), The Origins and Development of High Ability. Tom 178 from Novartis Foundation Symposia, John Wiley & Sons. DOI: 10.1002 / 9780470514498.ch12

de Barbaro, B. (red.), (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.

de Tchorzewski, A.M. (2018), Wstęp do teorii wychowania, Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Ignatianum.

Feldhusen, J. F. (2003). The Nature of Giftedness and Talent and The Pursuit of Creative Achievement and Expertise. Gifted and Talented, vol. 7, no 1, s. 3-5.

Freeman, J. (2013), The Long-Term Effects of Families and Educational Provision on Gifted Children, Educational and Child Psychology, vol. 30, no 2, s. 7–17.

Freeman, J. (2016). Konflikty między wysokim poziomem szkolnych osiągnięć a twórczością, Psychologia Wychowawcza, nr 9 (51), s. 45-60, DOI: 10.5604/00332860.1211482

Gagné, F. (2016). Od genów do talentu: z perspektywy modeli DMGT/CMTD. Psychologia Wychowawcza, nr 9 (51), s. 121-140, DOI: 10.5604/00332860.1211501

Gardner, H. (1998). Niepospolite umysły. O czterech niezwykłych postaciach i naszej własnej wyjątkowości. Warszawa: Wyd. W.A.B.

Górniewicz, J. (2001). Kategorie pedagogiczne. Olsztyn: Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Górniewicz, J. (2007). Teoria wychowania (wybrane problemy). Olsztyn: Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego.

Harwas-Napierała, B. (2017). Specyfika komunikacji interpersonalnej w rodzinie ujmowanej jako system. (w:) I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny, s. 47-72, Warszawa: PWN.

Koć-Seniuch, G. (2003). Dialog. (w:) T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. I, s. 688-692, Warszawa: Wyd. Akademickie „ŻAK”.

Landau, E. (2003), Twoje dziecko jest zdolne. Warszawa: Instytut Wyd. Pax.

Łobocki, M. (2006). Teoria wychowania w zarysie, Kraków: Oficyna Wyd. „Impuls”.

Łukasiewicz-Wieleba, J. (2018). Rozpoznawanie potencjału oraz wzmocnienia i ograniczenia rozwoju zdolności dzieci w narracjach rodziców. Warszawa: Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Makarska, T. (1991). Rodzina a stymulacja zdolności intelektualnych dziecka. Siedlce: Wyd. Wyższej Szkoły Rolniczo-Pedagogicznej.

Mendecka, G. (1998). Rodzina a rozwój aktywności twórczej. Częstochowa: Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Mendecka, G. (2003). Środowisko rodzinne w percepcji osób aktywnych twórczo. Częstochowa: Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Mendecka, G. (2019). Doświadczenia rodzinne jako czynnik rozwoju wybitnych twórców, Warszawa: Difin.

Mönks, F.J., Katzko, M.W. (2005), Giftedness and Gifted Education, (w:) R.J. Sternberg, J.E. Davidson (red.), Conceptions of Giftedness, (2nd ed.), s. 187-200, New York: Cambridge University Press.

Muszyńska, E. (1997). Swoboda, przymus i przemoc w relacjach dziecko-dorosły. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.

Nowak, M. (2010). Dialog w wychowaniu. Paedagogia Christiana, nr 1 (25), s. 85-103.

Ostrowska, U. (2019). Międzypodmiotowa przestrzeń dialogiczna pomiędzy z perspektywy aksjologicznej, (w:) J. Gara, D. Jankowska, E. Zawadzka (red.), Pedagogika dialogu. Pomiędzy w intersubiektywnej przestrzeni edukacji, s. 29-39, Warszawa: Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Piirto, J. (1999). Talented children and adults: Their development and education. New York: Macmillan.

Plopa, M. (2011). Psychologia rodziny: teoria i badania, Kraków: Oficyna Wyd. „Impuls”.

Pufal-Struzik, I. (2006). Podmiotowe i społeczne warunki twórczej aktywności artystów, Kielce: Wyd. Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska.

Pufal-Struzik, I. (2018). W trosce o wszechstronny rozwój potencjału twórczego dziecka w rodzinie. Fides et ratio, nr 4 (36), s. 227-240.

Rembowski, J. (1986). Rodzina jako system powiązań. (w:) M. Ziemska (red.), Rodzina i dziecko, s. 127-142, Warszawa: PWN.

Shavinina, L.V. (ed.), (2009). International Handbook on Giftedness, Springer, DOI 10.1007/978-1-4020-6162-2

Siegel, D.J., Payne-Bryson, T. (2020). Potęga obecności. Warszawa: Wyd. Mamania.

Siekańska, M. (2015). Rola osób znaczących we wspieraniu rozwoju talentów sportowych. Psychologia Wychowawcza, nr 8 (50), s. 153-169, DOI: 10.5604/00332860.1178715

Sierszeńska-Leraczyk, M. (2010). Rodzinne uwarunkowania zawodowej edukacji muzycznej. (w:) W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.), Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego, T. II, s. 63-73, Toruń: Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Simonton, D.K. (2010). Geniusz. Warszawa: Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Sołowiej, J. (1986). Rodzina a rozwój zdolności twórczych. (w:) M. Ziemska (red.), Rodzina i dziecko, s. 424-437, Warszawa: PWN.

Stańczak, M. (2019a), Doświadczenia rodzin w odkrywaniu i rozwijaniu zdolności dzieci. Perspektywa pedagogiczna, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Stańczak, M. (2019b). Metody oddziaływań wychowawczych w rodzinach zdolnych dzieci. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne, t. 34, s. 59–75, DOI 10.25951/4073

Sternberg, R.J., Davidson, J.E. (ed.), (2005). Conceptions of Giftedness (2nd ed.), New York: Cambridge University Press.

Subotnik R.F., Olszewski-Kubilius P., Worrell F.C. (2015), Od tradycyjnych perspektyw na temat zdolności do psychologii rozwoju talentu: zmiana oparta na wiedzy psychologicznej, Psychologia Wychowawcza, nr 8 (50), s. 9-19, DOI: 10.5604/00332860.1178580

Szmidt, K. J. (2005). Pedagogika twórczości. Sopot: GWP.

Śnieżyński, M. (2005). Sztuka dialogu. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Śnieżyński, M. (2014). Dialog w rodzinie. Kraków: Wyd. WAM.

Świętochowski, W. (2017), Rodzina w ujęciu systemowym. (w:) I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny, s. 21-45, Warszawa: PWN.

Tannenbaum, A. (1983). Gifted children. Psychological and Educational Perspectives, New York: Macmillan.

Tarnowski, J. (2000). Postawa dialogu w pedagogice personalno-egzystencjalnej. (w:) B. Śliwerski (red.), Pedagogika alternatywna. Dylematy teorii, s. 81-89, Kraków: Oficyna Wyd. „Impuls”.

Winner, E. (1996), Gifted Children: Myths and Realities, New York: Basic Books.

Ziegler, A. (2005). The Actiotope Model of Giftedness. (w:) R.J. Sternberg, J.E. Davidson (red.), Conceptions of Giftedness, (2nd ed.), s. 411-436, New York: Cambridge University Press.

Downloads

Download data is not yet available.