Abstract
Language communication seems to be the most characteristic and peculiar human feature. The acquisition of speech is the starting point for further important changes that psychology looks at. The development of mental functions covers a whole set of different spheres- cognitive, emotional, social, moral and personality. The tool to learn them is not only the language, but also a whole range of expressions of one's own emotions. Creating a worldview is also the result of interpersonal interactions in which we can express our - sometimes too-bold theses - expressis verbis. All these attempts become the background for organizing moral knowledge and finally integrating the concept of self, which will be characterized by the coherence of thoughts and feelings. Effective communication with other people is exposed to many distortions and misunderstandings. Therefore, it is worth paying attention to issues related to communication skills and conditions that should be met in order for the message to be understandable. Everyday life, which brings a lot of different information, can easily overload the attention system. Mass media, which want to reach us with every message, create a buzz in which it is easy to forget about inner harmony.
References
Aronson, E. (2005). Człowiek istota społeczna, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN,
Argyle, M. (2002). Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Augustynek, A. (2015), Psychopatologia człowieka dorosłego, Warszawa, Wydawnictwo Difin SA.
Chrobak, K. (2011). Osobowość człowieka w kontekście relacji społecznych, (w:) Studia Kulturowe. W kręgu teorii kultury, Katowice, s. 34, 38.
de Saussure, F. (1961). Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Grzegorczykowa, R. (1979). Zarys Słowotwórstwa Polskiego. Słowotwórstwo opisowe. Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Wydanie III poprawione, s. 6-7.
Harwas- Napierała, B., Trempała, J. (2014). Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Wydanie II – 6 dodruk, t. 3.
Juul, J. (2020). O Granicach. Kompetentne relacje z dzieckiem, Podkowa Leśna, Wydawnictwo MiND.
Kaczmarek, L. (1977). Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin, Wydawnictwo Lubelskie.
Knapp, M., L., Hall, J., A. (2000). Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wrocław, Wydawnictwo ASTRUM.
Kubiak, Z. (1997). Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa, Świat Książki.
Kulczycki, E. (2012). Teoretyzowanie komunikacji, Poznań, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM.
Musiał, D. (2019). Rola komunikacji w budowaniu relacji między dorastającymi a rodzicami, (w:) Fides Et Ratio. Porozumiewanie się, Dialog, Komunikacja, Ujęcie Integralne, 2(38)2019, Kwartalnik Naukowy Towarzystwa Uniwersyteckiego Fides Et Ratio, s. 17- 49.
Nanowska, K. (2018). Kompetencje komunikacyjne jako czynnik wpływający na efektywność działań podejmowanych przez profesjonalistów wobec osób w trudnych sytuacjach życiowych (w:) Edukacja Humanistyczna nr 1 (38), Szczecin, s. 144-161.
Oleksowicz, M. (2018). Osoba – Dusza – Mózg. Co gwarantuje status ontologiczny człowieka, (w:) DOI: 10.15290/std.2018.04.04 (Data dostępu: 14. 05. 2020).
Ewangelia wg Św. Jana (2012), Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Biblia Tysiąclecia, Poznań, Wydawnictwo Pallottinum, Wydanie V, s. 1393.
Pocztowski, A. (2007). Zarządzanie zasobami ludzkimi, Warszawa, Wydawnictwo PWN,
s. 112.
Przybylska, R. (2003). Wstęp do nauki o języku polskim. Podręcznik dla szkół wyższych, Kraków, Wydawnictwo Literackie.
Sławińska- Oleszek, K. (2008). Drogi życiowe doradców zawodu (w:) Siarkiewicz, E., Wojtasik, B. (red.), Być doradcą! Doświadczenia i refleksje, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, s. 23-33.
Sypniewska, B., A. (2013). Rola i znaczenie komunikacji w organizacji – raport z badań (w:) Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne, T. XVIII, s. 81-101.
Strelau, J., Doliński, D. (2008), Psychologia. Podręcznik akademicki, T. 2, Gdańsk, GWP.
Śniatkowski, S. (2011). Nabywanie wiedzy o języku w świetle współczesnych teorii funkcjonowania umysłu, (w:) Michalik, M. (red.), Nowa Logopedia. Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy, Kraków, Wydawnictwo Collegium Columbinum, T. 2, s. 47-56.
Zyss, T. (2011), Neurofizjologiczne podłoże procesu mówienia – rola somatosensorycznej kontroli zakrętów zaśrodkowych, (w): M. Michalik, (red.) Nowa Logopedia. Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy, Kraków, Collegium Columbinum, T. 2, s. 35-45