Abstract
The subject of this paper concerns issues related to the multiculturalism of modern world and the essence of intercultural dialogue in meeting cultural differences. First, it introduces the issue of multiculturalism perceived both in the traditional and modern way. This part of the paper deals with the aspects of “otherness” and “alienation,” as well as attempts to define and place them in the area of multiculturalism. Next, it highlights the role of international dialogue on the way to the knowledge of truth. Intercultural dialogue, based on faith and reason, allows to understand and know the truth. It is also a way to build peace. The paper then emphasizes the importance of borderland in initiating an intercultural dialogue and in knowing and understanding of otherness. This symbolic meeting in the dialogue on the borderland of cultures brings closer to the knowledge of truth about ourselves, others and the discovery of a mystery of human life.
References
Bieńkowska, M. (2019). Socjologia pogranicza – badania pogranicza w ujęciu białostockiego środowiska socjologicznego, Nauka, 3, 73-86. https://doi.org/10.24425/nauka.2019.129245.
Filipowicz, M. (2019). Dialog w rodzinie w ujęciu chrześcijańskiej koncepcji wychowania, Nauczyciel i Szkoła, 69, 49-62. https://doi.org/10.14632/NiS.2019.69.49.
Golka, M. (2010). Imiona wielokulturowości, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA.
Grzybowski, P. (2017). Od spotkania do dialogu z Innym i Obcym, w obliczu cierpienia, choroby i śmierci, (w:) P.P. Grzybowski, K. Kramkowska, M. Pluta (red.), Wspólne obszary tanatopedagogiki i pedagogiki międzykulturowej. Chorzy, cierpiący i umierający, jako Inni i Obcy, 34-53, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Kałuża, K. (2019). Dialog religii a dialog kultur, Roczniki Teologiczne, 9, 63-77. https://doi.org/10.18290/rt.2019.66.9-5.
Kusek, R., Sanetra-Szeliga, J. (2010). Wstęp, (w:) R. Kusek, J. Sanetra-Szeliga (red.), W stronę nowej wielokulturowości, 12, Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury.
Kwiatkowska, A. (2019). Wielokulturowość w ujęciu dyscyplinarnym, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA i Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk.
Mamzer, H. (2003). Tożsamość w podróży. Wielokulturowość a kształtowanie tożsamości jednostki, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Nikitorowicz, J. (1995). Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa, Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Piasecka, M., Irasiak, A. (2014). Od redaktorów naukowych, Podstawy Edukacji, 7, 9-18.
Rebes, M. (2020). Integracja i relacje międzykulturowe wczoraj i dziś — filozofia migracji, Roczniki Kulturoznawcze, 1, 41-66. https://doi.org/10.18290/rkult.2020.11.1-3.
Sadowski, A. (2019). Społeczeństwo wielokulturowe z perspektywy pogranicza, Warszawa: Zakład Wydawniczy NOMOS.
Śliz, A., Szczepański, M.S. (2014). Pogranicza w perspektywie socjologicznej, Pogranicze. Polish Borderlands Studies, t. 2, 1, 52-53.
Śliz, A., Szczepański, M.S. (2011). Wielokulturowość i jej socjologiczny sens. Festival caravan czy wielokulturowe street party, Studia Socjologiczne, 4 (203), 7-25.
Śliz, A., Szczepański, M.S. (2020). Wielokulturowość: idea, teoria i polityka, Kultura i Społeczeństwo, 2, 175-206. https://doi.org/10.35757/KiS.2020.64.2.10.
Tyrawa, J. (2018). Jeden świat – wiele kultur, dialog wielokulturowości i prawda, (w:) H. Czakowska, M. Kuciński (red.), Dialog wielokulturowości i prawda, 44-57, Bydgoszcz: Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy.