Abstract
Abstract: The article tackles the problem of teaching and developing creativity in teacher candidates. The aim of the article is to bring the attention of academic teachers to the necessity of introducing changes into the teaching process through the use of new teaching methods, i. a. design thinking method, which contributes to the development of studying individual’s creative competencies.
In the first part of the article, the author describes and indicates on the advantages of the design thinking method for the development of creativity in students in relation to the everyday teaching practice on the example of teaching psychology. The second part of the article includes the substantiation of the need to use this method in the process of higher education, based on the opinions of students.
References
Blanchard, K., Johnson,S. (2019). Nowy jednominutowy menedżer (przekł. M.Witkowska). Warszawa: MT Biznes Sp. z o.o.
Brown, B. (2013). Z wielką odwagą. Jak odwaga bycia wrażliwym zmienia to, jak żyjemy i kochamy, jakimi jesteśmy rodzicami i jak przywodzimy (przekład A. Owsiak). Warszawa: Laurum.
Brown, T. (2008). Design Thinking, Harvard Business Review, June, 1 - 10.
Cohen, R.M., Mule, L. (2019). Collaborative Pedagogy in a Design Thinking Education Course. InSight: A Journal of Scholarly Teaching, Vol. 14, 29 - 42.
Coleman, M.C. (2016). Design thinking and the school library. Knowledge Quest, 44(5), 62 – 68, za: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1099478.pdf (dostęp: 28.03.2020).
Coutu, D.L. (2018). Odporność emocjonalna w praktyce. Trzy cechy osób, które się nie poddają. W: Odporność. Inteligencja emocjonalna. Seria „Harvard Business Review” (tłum. W. Usarzewicz). Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Dorst, K. (2011). The core of ‘design thinking’ and its application. Design Studies, Vol. 32 (6), 521 - 532.
Dym, C.L., Agogino, A.M., Eris, O., Frey, D.D., Leifer, L.J. (2005). Engineering Design Thinking, Teaching, and Learning. Journal of Engineering Education, January, 103 - 120.
Hunziker, D. (2018). Kompetencje bez tajemnic. Rozwijanie kompetencji to nie czary. (przeł. M.Guzowska). Warszawa: Dobra Literatura.
Kelly, T., Kelly, D. (2019). Twórcza odwaga. Otwórz się na design thinking (przekład A. Doroba). Warszawa: MT Biznes Sp. z o.o.
Kim, K.H. (2005). Can Only Intelligent People Be Creative? The Journal of Secondary Gifted Education, Vol. XVI, No 2/3, 57 - 66.
Kim, K.H. (2011). The Creativity Crisis: The Decrease in Creative Thinking Scores on the Torrance Tests of Creative Thinking, Creativity Research Journal, 23 (4), 285-295, za: http://dx.doi.org/10.1080/10400419.2011.627805 (dostęp: 28.03.2020).
Leifer, L. G., Steinert, M. (2011). Dansing with Ambiguity: Causality Behavior, Design Thinking, and Triple-Loop-Learning, Information Knowledge Systems Management, 10, 151–173. DOI: 10.3233/IKS-2012-0191.
Luka, I.(2014). Design Thinking in Pedagogy. Journal of Education Culture and Society, 2, 63-74. DOI: 10.15503/jecs20142.63.74
Nęcka, E.(2003). Psychologia twórczości, Gdańsk: GWP.
Owen, C.L.(2005). Design Thinking. What is. Why It Is Different. Where It Has New Value. Institute of Design, Illinois Institute of Technology. a: https://www.id.iit.edu/wp-content/uploads/2015/03/Design-thinking-what-it-is-owen_korea05.pdf
Owen, C.L. (2017). Design Thinking: Notes on its Nature and Use, za: https://www.id.iit.edu/wp-content/uploads/2015/03/Design-thinking-notes-on-its-nature-and-use-owen_desthink071.pdf, (dostęp: 28.03.2020).
Robinson, K. (2016). Oblicza umysłu: ucząc się kreatywności (tłum. M. Mentel). Gliwice: Element.
Rudkin, B.I. (2015). Design Thinking dla przedsiębiorców i małych firm. Potęga myślenia projektowego w codziennej pracy (tłum. K. Żarnowska). Gliwice: HELION.
Schein, E.H. (2019). Potęga dobrej komunikacji w zespole. O trudnej sztuce pokornego zadawania pytań (Przekład P.Zagórska). Warszawa: PWN.
Schein, E.H., Schein, P.A. (2019). Potęga relacji w zarządzaniu. O trudnej sztuce bycia pokornym liderem. (przekład P.Zagórska). Warszawa: PWN.
Schwartz, B. (2018). Dlaczego pracujemy (przekł. A.Rogozińska). Warszawa: Grupa Wydawnicza Relacja.
Seppälä, E. (2017). Droga do szczęścia. Jak nauka o szczęściu pomoże ci osiągnąć sukces (przeł. K.Misiak). Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Szmidt, K.J. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Wydanie II. Gliwice: HELION.
Trompenaars, F. (2012). Kultura innowacji. Kreatywność pracowników źródłem sukcesu firmy (tłum. A. Kwaśniewska). Warszawa: Wolters Kluwer Polska Sp. z o. o.
Waloszek, G. (2012). Introduction to Design Thinking.SAP User Experience Community, September, 2012, za: https://experience.sap.com/skillup/introduction-to-design-thinking/(dostęp: 28.03.2020).
Чиксентмихайи, М.(2017). Креативность. Поток и психология открытий и изобретений. Москва: Карьера Прeсс / Csikszentmihalyi M. (1997), Creativity. Flow and the Psychology of Discovery and Invention.