Prawo dziecka do integralnego rozwoju własnej tożsamości w kontekście współczesnych zagrożeń społeczno-duchowych
pdf

Słowa kluczowe

prawa dzieka
ochronatożsamości
integralność
wychowanie
edukacja
duchowość

Jak cytować

Wiech, D. (2020). Prawo dziecka do integralnego rozwoju własnej tożsamości w kontekście współczesnych zagrożeń społeczno-duchowych . Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 43(3), 128-137. https://doi.org/10.34766/fetr.v43i3.306
Język / Language
Słowa kluczowe

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza prawa dziecka do integralnego rozwoju własnej tożsamości. Holistyczne ujęcie wymiaru wiary i rozumu w życiu dziecka jest fundamentalnym aspektem wpływającym na kształt jego osobowości, to kim jest i kim będzie w przyszłości. W artykule omówiono podstawowe prawa dziecka, które są szczególnie zagrożone ze względu na celowe działania środowisk lewicowo-liberalnych, wymierzone w młode pokolenie europejskie XXI w. Powyższe prawa to: niezbywalne prawo do życia, prawo do integralnego wychowania w rodzinie, a także do rzetelnej edukacji w środowisku szkolnym. Ponadto, omówiono prawo do rozwoju duchowego, w ujęciu kompleksowym tj. chrześcijańskim, które nie powinno być zmanipulowane eklektyzmem, scjentyzmem, historyzmem oraz pragmatyzmem.

https://doi.org/10.34766/fetr.v43i3.306
pdf

Bibliografia

Alnach, K., Rusch, K. (1995). Rhetorik Erfolgreiche Gesprächsführung Redetechnik und Körpersprache mit Übungen und Musterreden, Munchen: Compact.

Beck-Gernsheim, E. (2002). Reinventing the Family. In Search of New Lifestyles, Cambridge: Polity.

Benedykt XVI. (2012). Kto broni Boga ten broni człowieka, (w:) A. Bujak, W. Chrostowski (red.). Dyktatura gender, 75-77, Kraków: Biały Kruk.

Borutka, T. (2000). Prawa osoby ludzkiej podstawą życia społecznego w świetlne nauczania Kościoła, Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT.

Borutka, T., Królczyk, M. (2018). Wychowanie religijne w rodzinie w świetle nauczania Kościoła, Bielsko-Żywieckie Studia Teologiczne, 19, 33-50.

Borutka, T., Zawada, S. (2005). Musicie być mocni w wierze. Przesłanie Papieża Jana Pawła II do współczesnego człowieka, Bielsko-Biała: Instytut Teologiczny im. św. Jana Kantego.

Butler, J. (1990). Feminism and The Subversion of Identity, United States of America: Routledge.

Chat, E. (2009). Religia w życiu człowieka, Sandomierz: WDS.

Gentile, E. (2006). La democrazia di Dio. La religione americana nell’era dell’impero e del terrore, Bari: Editori Laterza.

Gergen, K. (2000). An Invitation to Social Construction, London: Sage.

Guzowska, L. (2011). Duchowość ponowoczesna. Idee, perspektywy, prognozy, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Hargie, O., Dickson, D. (2004) Skilled interpersonal communication, London: Routledge.

Huntington, S.P. (1996). The clash of civilizations and the remaking of word order, New York: Simon & Schuster.

Jan Paweł II. (1998). Encyklika Fides et Ratio, Rzym: Vatican.

Jan Paweł II. (1994). List do Rodzin. Gratissimam sane, Rzym: Vatican.

Jan Paweł II. (1981). Odpowiedzialność nauki i technologii, (w:) M. Radwan, T. Gorzkula,

K. Cywińska (red.), Wiara i kultura, 115-124, Rzym: Polski Instytut Kultury Chrześcijańskiej.

Jan Paweł II. (1979). Encyklika Redemptor homini, Rzym: Vatican.

Jelonek, T. (2012). Kultura grecka a Nowy Testament, Kraków: Petrus.

Kaliszuk, Z. (2016). Zmanipulowany umysł, Kraków: Wydawnictwo M.

Kiereś, H. (2001). Personalizm czy socjalizm. U podstaw życia społecznego, Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne.

Knop, J. (2018). Hermeneutyka reform – reforma hermeneutyki. Rozwój i odnowa Tradycji Kościoła, Warszawskie Studia Pastoralne, 1, 38, 205-218.

Legutko, R. (1994). Etyka absolutna i społeczeństwo otwarte, Kraków: Arcana.

Michelmann, H., Nayudu, P. (2006). Cryopreservation of human embryos, Cell and Tissue Banking, 7, 2, 135-141.

Neufeld, G., Mate, G. (2006). Unsere Kinder brauchen uns, Bremen: Genius.

Niewińska, A. (2014). Raport o gender w Polsce, Warszawa: Fronda.

Nykiel, M. (2014). Pułapka gender, Kraków: Wydawnictwo M.

Peeters, M.A. (2007). The globalization of the western cultural revolution, Rotterdam: Sense Publishers.

Reich, W. (1974). Psicologia di massa del facismo, Milano: Mondadori.

Ricoeur, P. (1969). Le Conflit des interprétations. Essais d'herméneutique, Paris: Le Seuil.

Rozwadowski, W. (1992). Prawo rzymskie. Zarys wykładu wraz z wyborem źródeł, Poznań: Ars boni et aequi.

Schwager, R. (2003). Religion erzugt Gewalt – Einspruch, Munster: LIT.

Schirrmacher, F. (2006). Minimum. Vom Vergehen und Neuenstehen unserer Gemeinschaft, Munchen: Pantheon.

Shonkoff, J., Philips, D. (2000). From Neurons to Neighborhoods. The Science of Early Childhood Development, Washington: National Academy Press.

Sikora, A. (2011). Życie ludzkie w fazie przedimplementacyjnej w dokumentach Rady Europy

w aspekcie moralnym, Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Szczerski, K. (2017). Utopia europejska. Kryzys integracji i polska inicjatywa naprawy, Kraków: Biały Kruk.

Szymański, Ł. (2009). In vitro, Kraków: Petrus.

Ślipko, T. (2004). Zarys etyki ogólnej, Kraków: WAM.

Wiater, E. (2009). Naprotechnology. Ekonomia płodności, Kraków: Wydawnictwo eSPe.

Wojciechowski, M. (2005). Pochodzenie świata, człowieka, zła. Odpowiedź Biblii, Częstochowa: Edycja Świętego Pawła.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##