Rozwój dziecka w łonie matki
pdf

Jak cytować

Kończewska-Murdzek, Z., & Murdzek-Wierzbicka, M. (2017). Rozwój dziecka w łonie matki. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 29(1), 109-139. Pobrano z https://fidesetratio.com.pl/ojs/index.php/FetR/article/view/651
Język / Language
Słowa kluczowe

Abstrakt

The authors analyze the course of child development in the prenatal period. They discuss in detail the developmental changes taking place in particular weeks. They point out that already in the third week of fetal life begins organogenesis, at the end of the second month, all internal organs are formed and fulfill their basic functions. The third month is a period of high muscle activity. In the fourth month, intense brain development occurs. In fifth - the child hears and responds to sounds. In the sixth month, the child has the ability to be in two states: sleep and wakefulness. In the third trimester of prenatal life, the intellect and personality are formed. In the eighth month the child experiences various emotions. The article also discusses the harmful effects on the developing child's body during the prenatal period such as drugs, alcohol, nicotine, caffeine, narcotics, sodium glutamate, lead, ionizing radiation. Inflammation of the air and water, increased temperature of mother’s body and excessive exercise, poor diet, noise and strong negative emotions, especially those directed against the baby, also have negative effects on the unborn child. Studies have shown a significant (neurohormonal) influence of the emotional state of the mother on the developing baby in her womb.

pdf

Bibliografia

Blechschmidt E. (1976), Wie beginnt das menschliche Leben?, Szwajcaria: Christiana-Verlag, Stein am Rhein.
Brasca A., Valverde M., Monaco E. (2012), Moje dziecko. Poradnik dla rodziców. Warszawa: Rea.
Braun-Gałkowska M. (1999), Mieć dziecko czy być matką, (w:) Oblicza macierzyństwa,
D. Kornas-Biela (red.), (s. 67-74), Lublin: Wydawnictwo KUL.
Braun-Gałkowska M. (2008), Psychologia domowa, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Eliot L., Co tam się dzieje? Jak rozwija sie mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Media Rodzina. Poznań 2010.
Fenwick E. (2016), Praktyczny przewodnik dla rodziców. Od poczęcia do 3. roku życia dziecka., Ożarów Mazowiecki: DK.
Fijałkowski W. (1977), Rodzi się człowiek, Warszawa: PZWL.
Fijałkowski W. (1980), Rozwój człowieka przed urodzeniem, Chrześcijanin w Świecie,
nr 95/96, s.18-33.
Fijałkowski W. (1983), Dar rodzenia, Instytut Wydawniczy PAX.
Fijałkowski W. (1995), Dwurodzicielstwo od poczecia, (w:) Poród wydarzeniem rodzinnym, (s. 31-37), Warszawa: Stowarzyszenie na Rzecz Naturalnego Rodzenia
i Karmienia.
Fijałkowski W. (2000), Dwurodzicelstwo od poczęcia (ojcostwo w kształtowaniu się nowego modelu człowieka). Wartość ojcostwa. Ocalić ojcostwo - najważniejszą karierę mężczyzny, (w:) O godność ojcostwa, E. Kowalewska (red.), (s. 365-362), Gdańsk: Wydawnictwo Bernardinum.
Fijałkowski W. (2002), Jestem od poczęcia, pamiętnik dziecka w pierwszej fazie życia, Biblioteka „Niedzieli”, tom 132.
Graber G.H., Krause F. (red.), (1973), Vorgeburtliches Seelenleben. Munchen, Wilhelm Goldmann Verlag.
Hurlock E. (1985), Rozwój dziecka, Warszawa: PWN.
Jarema M. (2016), Psychiatria, Warszawa: PZWL.
Jessel C. (1990), Radość narodzin, Warszawa: Wydawnictwo Pelikan.
Jonas R. (2001), Cudowna droga ku życiu, Warszawa: SOLIS.
Klimek R., Olejniczak W. (2017), Ciąża i poród zgodne z naturą, w: http://www.stowarzyszeniefidesetratio.pl/kongres2017-18.html, dostęp: 18. 03. 2017.
Kończewska Z. (1985), U brzasku istnienia człowieka, maszynopis.
Kończewska Z. (1992), Wpływ czynników egzogennych i endogennych na rozwój psychofizyczny dziecka w okresie prenatalnym (w:) Problemy współczesnej psychologii, A. Biela, Cz. Walesa (red.), (s. 248-248), Lublin: PTP.
Kornas-Biela D. (1980), Rozwój psychofizyczny przed urodzeniem, Chrześcijanin w Świecie, nr 95/96, s. 52-67.
Kornas-Biela D. (1993), Wokół początku życia ludzkiego, Warszawa: Nasza Księgarnia.
Kornas-Biela D. (2000), Wprowadzenie, (w:) Rodzina: źródło życia i szkoła miłości,
(s. 7-12), Lublin: TN KUL.
Kornas-Biela D. (2001), Dziecko prenatalne jako przedmiot zainteresowań psychologicznych, (w:) Oblicza dzieciństwa, D. Kornas-Biela (red.), (s. 225-251), Lublin: TN KUL.
Kornas-Biela D. (2009), Pedagogika prenatalna, nowy obszar nauk o wychowaniu, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Kornas-Biela D. (2016), Okres prenatalny, (w:) Psychologia rozwojowa człowieka. Podręcznik akademicki, J. Trempała (red.) (s. 147-171), Warszawa: PWN.
Lachowska B. (2001), Szczęśliwe dzieciństwo-uwarunkowania rodzinne, (w:) Oblicza dzieciństwa, D. Kornas-Biela (red.), (s. 273-282), Lublin: TN KUL.
Neugebauer K. (1980), Potrzeby emocjonalne człowieka w pierwszej fazie życia, Chrześcijanin w Świecie, nr 95/96, s. 33-43.
Nilson L., Ingelman-Sundberg A., Wirsen C. (1985), Życie przed narodzeniem, Warszaw: Instytut Rodziny.
Pascal J. (1973), Quand de l'amour surgit la vie, La Centurion.
Rugh R., Shettels L. B. (1988), Od poczęcia do narodzin, Warszawa: PZWL.
Turner J.R. (1989), Narodziny, życie i więcej życia. Przedstawienie terapii pamięci prenatalnej, Opole: Wydawnictwo Rebirthingu.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##