Abstract
The purpose of the article is to show guidelines for the profession of the family assistant, resulting from the analysis of the exhortation Amoris laetitia of Pope Francis from 2016. Although it does not explicitly describe the profession of the assistant, it seems that the proposed his new pastoral paradigm may be a valuable complement to the models known in Poland practicing this profession. Francis describes this path with four verbs: accept – accompany (assist) – discern – integrate. In this way, he emphasizes the personalistic approach to the service of marriage and family and the need to take into account adequate anthropology, i.e. the proper vision of man. Purely pragmatic and utilitarian treatment of the profession of a family assistant, without reference to ethics, is too reductive and an insufficient account of the wealth of his profession.
References
Buttiglione, R. (2017). Risposte amichevoli ai critici di „Amoris Laetitia”, Milano: Edizioni Ares.
Dębska–Cenian, A. (2010). Asystowanie – rozważanie na temat istoty tego silnie zindywidualizowanego wsparcia, (w:) M. Szpunar (red.), Asystentura rodziny. Nowatorska metoda pomocy społecznej w Polsce, 67–72, Gdynia: MGT.
Franciszek, (2013). Adhortacja apostolska „Evangelii gaudium” o głoszeniu Ewangelii w dzisiejszym świecie, Kraków: Wydawnictwo M.
Franciszek, (2016). Posynodalna Adhortacja apostolska „Amoris laetitia” o miłości w rodzinie (19 marca 2016 r.), Wrocław: Wydawnictwo TUM.
Franciszek, (2019). Stanowczo apeluję o wszechstronna walkę przeciwko wykorzystaniu nieletnich. Przemówienie Papieża na zakończenie obrad (24 lutego 2019 r.), L’Osservatore Romano, wyd. pol., nr 3 (411), 22–29.
Główny Urząd Statystyczny, (2019). Sytuacja demograficzna Polski do 2018 r. Tworzenie i rozpad rodzin, Warszawa: Zakład Wydawnictw Statystycznych.
Góralski, W. (2016). Adhortacja apostolska „Amoris laetitia” papieża Franciszka. Prezentacja dokumentu z komentarzem do nn. 300–308, Płock: Płocki Instytut Wydawniczy.
Granados, J., Kampowski, S., Pérez–Soba, J.J. (2016). „Amoris laetitia”. Accompagnare, discernere, integrare. Vademecum per una nuova pastorale familiare, Siena: Cantagalli.
Gryz, K. (2018). Prawo stopniowości w posynodalnych adhortacjach o rodzinie Familiaris consortio i Amoris laetitia, Teologia i Moralność, 1 (23), 153–179. https://doi.org/10.14746/tim.2018.23.1.9.
Jan Paweł II, (1981). Adhortacja apostolska „Familiaris consortio” o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym (22 listopada 1981 r.), Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana.
Krasiejko, I. (2013). Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Wstęp do teorii i praktyki nowej profesji społecznej, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Krasiejko, I. (2014). Etapy metodycznego działania asystenta z rodziną w ujęciu Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Podlaski Przegląd Społeczny, 3 (21), 19–31.
Krasiejko, I. (2016a). Asystentura rodziny. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, Warszawa: Wydawnictwo Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Krasiejko, I. (2016b). Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w metodycznym działaniu asystentów rodziny, (w:) I. Krasiejko, M. Ciczkowska–Giedziun (red.), Praca socjalno–wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji. Analiza metodycznego działania z osobami potrzebującymi pomocy, 55–90, Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych – Wydawnictwo „GARMOND”.
Kućko, W. (2019). Dzielić się mądrością czasu w rodzinie. Wyzwania etyczne współczesnych przemian demograficznych w Polsce, Teologia i Moralność, 2 (26), 87–101. https://doi.org/10.14746/TIM.2019.26.2.7.
Kupczak, J. (2018). Źródła sporu o „Amoris laetitia”, Poznań: W drodze.
Lubińska–Tomczak, M. (2017). Asystentura rodziny jako nowy instrument pracy socjalnej, wspierający zrównoważony rozwój rodziny, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i Zarządzanie, z. 106, 196-205. https://doi.org/10.29119%2F1641-3466.2017.106.16.
Martínez Sistach, L. (2016). Come applicare „l’Amoris laetitia”, Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana.
Melina, L. (2018). Wyzwania Amoris laetitia dla teologa moralisty, Teologia i Moralność 1(23), 25–38. https://doi.org/10.14746/tim.2018.23.1.2.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, (2018). https://www.gov.pl/web/rodzina/wiecej-asystentow-rodziny-na-etacie (dostęp: 07.08.2018).
Najwyższa Izba Kontroli, (2014). Funkcjonowanie asystentów rodziny w świetle Ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pracy zastępczej. Informacja o wynikach kontroli, Warszawa: Najwyższa Izba Kontroli.
Olczyk, M. (2018). Edukacja seksualna jako wychowanie do miłości. Niezmienne pryncypia i nowe wyzwania w świetle Amoris laetitia 259-290, Teologia i Moralność, 1 (23), 125–139. https://doi.org/10.14746/tim.2018.23.1.7.
Szot, A. (2018). Postrzeganie pracy asystenta rodziny przez klientów pomocy społecznej i osoby ich wspomagające, Problemy Współczesnej Pedagogiki, 4 (1), 83–92. https://doi.org/10.25944/pwp.18.4.8392.
Świderska, M. (2013). Asystent rodziny – współczesna forma pomocy rodzinie (Studia i Monografie, 40), Łódź: Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk.
Tumulewicz, A., Lawda, M. (2014). Asystentura rodzinna – Gdzie jesteśmy? Jakie mamy potrzeby, oczekiwania, rekomendacje, Podlaski Przegląd Społeczny, 3 (21), 10–18.
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, Dz. U. 2004 nr 64 poz. 593 z późn. zmianami.
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011 nr 149 poz. 887 z późn. zmianami.