Abstrakt
Uwzględniając fakt, iż inteligencja emocjonalna jest ważnym czynnikiem w kwestii wydajności i potencjału rozwojowego młodych ludzi, niniejszy artykuł ma na celu zbadanie świata emocji u dwóch wybranych grup studentów, tj. studentów Lingwistyki Stosowanej UMCS z pierwszego i piątego roku studiów. W szczególności badanie dotyczy zakresu doświadczanej emocji miłości i znaczenia rodziny u młodocianych dorosłych oraz przyczyn, z powodu których wybrane dwie grupy studentów doświadczają tych odczuć. Ramy teoretyczne, które najlepiej wpisują się w niniejsze badanie ilościowe i jakościowe dotyczącego emocji i przyczyn z nimi związanymi, są oparte na modelu hybrydowym, wynikającym z połączenia dwóch ważnych modeli teoretycznych zorientowanych kognitywnie, a mianowicie na: (i) teorii Plutchika (1980) o ośmiu podstawowych emocjach; oraz (ii) społeczno-konstruktywistycznym modelu emocji według Averilla (1980). Badanie przeprowadzono metodą anonimowego kwestionariusza bez uwzględniania wrażliwych danych. Zawierał on pytania ankietowe ilościowe zamknięte wielokrotnego wyboru i macierzowe z jedną możliwą odpowiedzią i jedno pytanie bezpośrednie otwarte – wszystkie dotyczące świata emocji studentów. Wyniki opracowane na podstawie wstępnej ankiety pokazują, że miłość otrzymała najwyższy procentowy wzrost u studentek Lingwistyki Stosowanej UMCS, a dokładniej mówiąc studentki 5. roku doświadczają miłości o 12% częściej niż badane studentki 1. roku. W przypadku mężczyzn ostatniego roku studiów lingwistyki stosowanej miłość wzrosła o 17%, co plasuje się na trzecim miejscu wśród wszystkich badanych emocji. Ogólnie rzecz biorąc, życie emocjonalne zarówno kobiet, jak i mężczyzn studiujących lingwistykę stosowaną rozwija się i pogłębia wokół wartości miłości i rodziny.
Bibliografia
Arslan, A. (2021). Determining educational needs of families for a value oriented family education program. African Educational Research Journal, 9(1), 205-217. https://doi.org/10.30918/AERJ.91.21.013
Arslan, A., Saruhan, U., Saruhan, Y., Ulaş, A.H. (2021). Examining the views of university students on values. African Educational Research Journal, 9(3), 659-664. http://doi.org/10.30918/AERJ.93.21.092
Averill, J.R. (1980). A constructivist view of emotion. (In:) R. Plutchik, H. Kellerman (eds.),. Emotion Theory, Research, and Experience. Vol.1, 305-339. Orlando, FL: Academic Press.
Barrett, L.F. (2017). How Emotions Are Made: The Secret Life of the Brain. Boston, MA: Mariner Books.
Barrett, L.F., Haviland-Jones, J.M., Lewis, M. (2016). Handbook of Emotions. New York: Guilford Press.
Borutka, T. (2020). Rola rodziny w procesie wychowania na przykładzie rodziny Jana Pawła II. W stulecie jego urodzin. (In:) E. Osewska, J. Stala (eds.), Rodzina – Wychowanie – Przyszłość, 151-167. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UPJPII.
Bucich, M, Brown, L.E., Double, K.S., Jiang, Y, MacCann, C, Minbashian, A. (2020). Emotional intelligence predicts academic performance: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 146(2), 150-186. https://doi.org/10.1037/bul0000219
Cabral, J.C.C., de Almeida, R.M.M. (2022). From social status to emotions: Asymmetric contests predict emotional responses to victory and defeat. Emotion, 22(4), 769-779. https://doi.org/10.1037/emo0000839
Cambridge Dictionary. (n.d.). Emotion. (In:) Cambridge Advanced Learner’s Dictionary & Thesaurus. (From:) https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/emotion (access: 8.01.2025).
Cambridge Dictionary. (n.d.). Value. (In:) Cambridge Advanced Learner’s Dictionary & Thesaurus. (From:) https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/value (access: 8.01.2025).
Collins English Dictionary. (n.d.). Emotion. (In:) Dictionary.com. (From:) https://www.dictionary.com/browse/emotion (access: 8.01.2025).
Dacko-Pikiewicz, Z., Khan, M.A., Popp, J., Sahibzada, U.F., Shafait, Z. (2021). An assessment of students’ emotional intelligence, learning outcomes, and academic efficacy: A correlational study in higher education. PLoS One, 16(8), e0255428. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0255428
Deguchi, A., Hirai, C., Matsuoka, H., Nakano, T. Oshima, K., Tai, M., Tani, S. (2020). What Is Society 5.0?. (In:) Society 5.0, 1-23. Singapore: Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-15-2989-4_1
Elkin, S., Malysheva, A., Trubnikova, E. (2021). Attitude Of High School And University Students To Family Values. European Proceedings of Social and Behavioural Sciences, 429-438. http://doi.org/10.15405/epsbs.2021.07.02.51
Fischer, A.H., Manstead, A.S.R. (2018). Social functions of emotion. (In:) I.F. Barrett, J.M. Haviland-Jones, M. Lewis (eds.), Handbook of Emotions, 456-468. New York: Guilford Press.
Ganotice, F.A., Datu, J.A. D., King, R.B. (2016). Which emotional profiles exhibit the best learning outcomes? A person-centered analysis of students’ academic emotions. School Psychology International, 37(5), 498-518. https://doi.org/10.1177/0143034316660147
Glinka, Ł.A. (2013). Theorizing Emotions: A Brief Study of Psychological, Philosophical, and Cultural Aspects of Human Emotions. Great Abington: Cambridge International Science Publishing.
Gogacz M., (1993). Podstawy wychowania. Niepokalanów: Wydawnictwo Ojców Franciszkanów.
Graham, M.C. (2014). Facts of Life: ten issues of contentment. Parker: Outskirts Press.
Han, D., Wang, J. (2022). The Influence of Family Intimacy and Family Adaptability on College Students’ Romantic Relationship. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 664, 2807-2811. http://doi.org/10.2991/assehr.k.220504.510
Izgar, G. (2013). The effect of values education program applied to Primary School Grade 8 students on their democratic attitudes and behaviors (unpublished doctoral thesis). Konya: Necmettin Erbakan University Institute of Educational Sciences.
John Paul II. (1981). Familiaris consortio on the Tasks of the Christian Family in the Contemporary World. Vatican: TUM Publishing House.
John Paul II. (1994). Letter to Families in 1994 on the Occasion of the International Year of the Family. Vatican: TUM Publishing House.
Kalbarczyk, E., Tomczyk, E., Ślusarski, J. (2017). Inteligencja emocjonalna studentów wojskowych i cywilnych a ich sposoby radzenia sobie ze stresem. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Paedagogia-Psychologia, 30(3), 109-124. https://doi.org/10.17951/j.2017.30.3.109
Kant, R. (2019). Emotional intelligence: A study on university students. Journal of Education and Learning, 13(4), 441-446. https://doi.org/10.11591/edulearn.v13i4.13592
Kuška, M., Mana, J., Nikolai, T., Trnka, R. (2020). Emotional creativity: A meta-analysis and integrative review. Creativity Research Journal, 32(2), 151-160. https://doi.org/10.1080/10400419.2020.1751541
Laskowska, E. (2016). Lingwista wobec języka uczuć. Półrocznik Językoznawczy Tertium. Tertium Linguistic Journal, 1(1&2), 139-148. https://doi.org/10.7592/Tertium2016.1.2.Laskowska.
Longman Dictionary of Contemporary English. (n.d.). Emotion. (In:) Longman Dictionary of Contemporary English. (From:) https://www.ldoceonline.com/dictionary/emotion (access: 8.01.2025).
Mazurek, G. (2019). Transformacja cyfrowa – perspektywa marketingu. Warszawa: PWN.
MEN. (2018). Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2018/2019. (From:) https://www.gov.pl/web/edukacja/podstawowe-kierunki-realizacji-polityki-oswiatowej-panstwa-w-roku-szkolnym-20182019 (access: 8.01.2025).
Oxford Learner’s Dictionaries. (n.d.). Emotion. (In:) Oxford Advanced Learner’s Dictionary. (From:) https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/emotion?q=emotion (access: 8.01.2025).
Pekrun, R. (2014). Emotions and Learning. Brussels: International Academy of Education.
Plutchik, R. (1980). Emotion: Theory, Research, and Experience: Vol. 1. New York: Academic.
Smith, T.W. (2015). The Book of Human Emotions. Boston: Little, Brown and Company.
TenHouten, W.D. (2021). Basic emotion theory, social constructionism, and the universal ethogram. Social Science Information, 60(4), 610-630. https://doi.org/10.1177/05390184211046481
Stanford University. (2018). Emotion. Stanford Encyclopedia of Philosophy. (From:) https://plato.stanford.edu/entries/emotion/ (access: 8.01.2025).
Vishnevsky, Yu. R., Yachmeneva, M.V. (2018). Otnosheniye studencheskoy molodezhi k semeynym tsennostyam (na primere Cverdlovskoy oblasti). Obrazovaniye i Nauka, 20(5), 125-141. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2018-5-125-141.