Abstract
The aim of the work is to show people with intellectual disabilities in the field of cognitive functions using the Montreal MoCA 7.2 Cognitive Assessment Scale. Prepare it is available and checked for diagnosis of dementia. Due to the shortage of tools that can assess the level of cognitive functions in people with intellectual disabilities, browse the methods browser, it has already been easier to make diagnoses regarding the degree of disability in the users of the Community Self-Help Home. Based on the conducted research, a difference in the level of performance was noticed in people in the group with intellectual disabilities in the main lessons, as well as in the group of people with disabilities in the deeper level.
References
Bobińska K, Gałecki P. Rys historyczny, terminologia, definicja, nozologia, kryteria rozpoznania niepełnosprawności intelektualnej. W: Bobińska K, Pietras T, Gałecki P (red.). Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław: Continuo, 2012.
Bouras N, Holt G. Psychiatric and behavioural disorders in intellectual and developmental disabilities. Cambridge: Cambridge University Press, 2007.
Butler, MG Prader-Willi syndrome: current understanding of cause and diagnosis, „American Journal of Medical Genetics”, 35 (3), 1990, s. 319–332,
Gałecki P., Bobińska K. Seksualność osób niepełnosprawnych intelektualnie. Medycyna po Dyplomie 2013-09. https://podyplomie.pl/medycyna/15329,seksualnosc-osob-niepelnosprawnych-intelektualnie
Gałecki P., Szulc A. Psychiatria. Edra, Wrocław 2018: 365-376
Gierus J., Mosiołek A., Koweszko T., Kozyra O., Wnukiewicz P., Łoza B., Szulc A., Montrealska Skala Oceny Funkcji Poznawczych MoCA 7.2 – polska adaptacja metody i badania nad równoważnością. Psychiatr. Pol. 2015; 49(1):171–179
Komender J. Upośledzenie umysłowe – niepełnosprawność umysłowa. W: Bilikiewicz A, Pużyński S, Wciórka J (red.). Psychiatria T2. Wrocław: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner; 2002:617-44.
Kostrzewski, J. (1981). Wald.Podstawowe wiadomości o upośledzeniuumysłowym. W:K. Kirej-czyk (red.),Upośledzenie umysłowe –pedagogika. Warszawa: PWN
Magierska J, Magierski R, Fendler W, Kłoszewska I, Sobów T. Zastosowanie polskiej adaptacji
Montrealskiego Testu do Oceny Funkcji Poznawczych (MoCA) w przesiewowej ocenie funkcji
poznawczych. Neurol. Neurochir. Pol. 2012; 46: 130–139.
Nasreddine ZS, Phillips NA, Bedirian V, Charbonneau S, Whitehead V, Collin I, Cummings JL, Chertkow H. The Montreal Cognitive Assessment, MoCA: a brief screening tool for mild cognitive impairment. J Am Geriatr Soc 2005; 53: 695–699.
Pużyński S., Wciórka J. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Vesalius, Kraków 2000: 189-193
Staniec, E. 2018. Metody komunikacji niewerbalnej z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie, „Edukacja –Technika –Informatyka” nr 4/26/2018 , DOI: 10.15584/eti.2018.4.65