Abstract
In gerontological literature a lot of attention is given to conditions for proper ageing. Various factors should secure a good course of this final stage in life. Creative work, even in the form of a hobby, might be an activity which may give a sense of fulfilment in late adulthood. The key issue seems to be specifying the benefits of one’s engagement in this undoubtedly laborious pursuit entails specific benefits. The literature of the topic points to a whole spectrum of possible rewards to be expected by an individual who undertakes the task of creative self-development. The various expressions of creative activity are contingent on the pursuer, the purpose and potential the active individual has. It must be remembered, however, that creative self-development is the domain of volunteers, a group that is relatively small whatever the age bracket. To illustrate the point about the importance of creative activity for good life quality in old age, the author quotes narratives by senior citizens involved in creative activity.
References
Błachnio, A. (2002). Pytanie o jakość życia w kontekście rozważań nad naturą starości, (w:) K. Obuchowski (red.), Starość i osobowość, 13-52, Bydgoszcz: Wyd. Akademii Bydgoskiej.
Dubas, E. (2013). Starość znana i nieznana – wybrane refleksje nad współczesną starością, Rocznik Andragogiczny, 20, 135-152.
Dubas, E. (2016). Starość – darem, zadaniem i wyzwaniem. Rola aktywności i edukacji (wybrane wątki), (w:) E. Dubas, M. Muszyński (red.), Obiektywny i subiektywny wymiar starości, 233-243, Łódź: Wyd. UŁ.
Gołaszewska, M. (1986). Kim jest artysta?, Warszawa: WSiP.
Górniewicz, J. (2001). Kategorie pedagogiczne: odpowiedzialność, podmiotowość, samorealizacja, tolerancja, twórczość, wyobraźnia, Olsztyn: Wyd. UWM.
Jankowski, D. (1993). Autoedukacja wyzwaniem współczesności, (w:) J. Górniewicz (red.), Stare i nowe dylematy teorii wychowania. Materiały z konferencji naukowej, 121-128, Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
Kamiński, A. (1978). Studia i szkice pedagogiczne, Warszawa: PWN.
Kawula, S. (2005). Pedagogika społeczna wobec problemów człowieka starego, (w:) S. Kawula (red.), Pedagogika społeczna. Dokonania – aktualność – perspektywy, 551-564, Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
Klimczuk, A. (2013). Kreatywne starzenie się. Przykłady zagranicznych i polskich zaleceń i praktyk, (w:) A. Zawada, Ł. Tomczyk (red.), Seniorzy w środowisku lokalnym (badania empiryczne i przykłady dobrych praktyk), 24-46, Katowice: Wyd. UŚ.
Konieczna-Woźniak, R. (2016). Starość czasem samorealizacji – subiektywne i obiektywne postrzeganie zjawiska, (w:) E. Dubas, M. Muszyński (red.), Obiektywny i subiektywny wymiar starości, 221-232, Łódź: Wyd. UŁ.
Lam, W. (1977). Twórczość przejawem instynktu życia, Gdańsk: Krajowa Agencja Wydawnicza.
Lasocińska, K. (2009). Badania biograficzne twórców. Rola twórczości w kształtowaniu życia, (w:) K. J. Szmidt (red.), Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, 105-146, Łódź: Wyd. AH-E.
Łukaszewski, W. (1984). Szanse rozwoju osobowości, Warszawa: Wyd. Książka i Wiedza.
Małyska, A. (2019). Kreatywność w późnej dorosłości. Narracje seniorów, Olsztyn: Wyd. UWM.
Maslow, A.H. (1990). Motywacja i osobowość, Warszawa: Wyd. PAX.
Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości, Gdańsk: GWP.
Obuchowski, K. (2000). Galaktyka potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich, Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.
Ożóg, T. (2006). O kilku rzeczach istotnych dla późnej dorosłości, (w:) S. Steuden, M. Marczuk (red.), Starzenie się a satysfakcja z życia, 64-83, Lublin: Wyd. KUL.
Panek, W. (1990). Twórczość ludowa jako przejaw psychicznych potrzeb człowieka, Warszawa: PWN.
Pietrasiński, Z. (1990). Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa: Wyd. „Wiedza Powszechna”.
Popek, S. (2001). Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin: Wyd. UMCS.
Rembowski, J. (1984). Psychologiczne problemy starzenia się człowieka, Warszawa – Poznań: PWN.
Robinson, K. (2012). Uchwycić żywioł. O tym, jak znalezienie pasji zmienia wszystko, Kraków: Wyd. Element.
Stasiakiewicz, M. (1999). Twórczość i interakcja, Poznań: Wyd. UAM.
Steuden, S. (2009). Szczęśliwi po pięćdziesiątce, Warszawa: WSiP.
Suchodolski, B. (1982). Kształt życia, Warszawa: Wyd. Nasza Księgarnia.
Suchodolski, B. (1983). Wychowanie i strategia życia, Warszawa: WSiP.
Sujak, E. (1998). Rozważania o ludzkim rozwoju, Kraków: Wyd. Znak.
Szarota, Z. (2009). Seniorzy w przestrzeni kulturalno-edukacyjnej społeczeństwa wiedzy, Chowanna, t. 2(33), 77-96.
Szarota, Z. (2015).Uczenie się starości, Edukacja Dorosłych, 1, 22-35.
Szmidt, K.J. (2010). ABC kreatywności, Warszawa: Wyd. Difin.
Trafiałek, E. (1995). Człowiek stary w społeczeństwie polskim, Praca Socjalna, 4, 17-24.
Worach-Kardas, H. (1983). Wiek a pełnienie ról społecznych, Warszawa-Łódź: PWN.
Zych, A.A. (1999). Człowiek wobec starości. Szkice z gerontologii społecznej, Katowice: Wyd. Śląsk.