Studium przypadku terapii piaskiem 6-letniego Ukraińca, doświadczającego trudności emocjonalnych związanych z uchodźctwem wojennym
pdf (English)

Słowa kluczowe

trauma
dziecko
wojna
terapia piaskiem
psychologia

Jak cytować

Durkalevych, I. (2022). Studium przypadku terapii piaskiem 6-letniego Ukraińca, doświadczającego trudności emocjonalnych związanych z uchodźctwem wojennym. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 52(4), 18-25. https://doi.org/10.34766/fetr.v4i52.1133
Język / Language
Słowa kluczowe

Abstrakt

Studium przypadku rzuca światło na to, jakie znaczenie ma terapia piaskiem w zwalczaniu emocji negatywnych oraz traumatycznych doświadczeń dzieci dotkniętych wojną. Cel artykułu polegał na pokazaniu skuteczności jednej z metod pracy z negatywnymi emocjami oraz traumatycznymi doświadczeniami – terapii piaskiem – w powrocie do zdrowia i zdrowienia. W artykule został przedstawiony przykład dwumiesięcznej pracy zawierającej osiem sesji terapeutycznych z sześcioletnim chłopcem – uchodźcą wojennym z Ukrainy – doświadczającym trudności emocjonalnych (lęku). Przedstawiony przykład pracy z dzieckiem wskazuje na proces zdrowienia. Metoda terapii piaskiem może stanowić źródło wiedzy praktycznej dla pracowników zawodów pomagających ludziom w traumatycznych doświadczeniach i kryzysie nienormatywnym.

https://doi.org/10.34766/fetr.v4i52.1133
pdf (English)

Bibliografia

Appelt, K., Brzezińska, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP.

Ayalon, O. (2022). Materiały szkoleniowe: „Szkolenie specjalistyczne dotyczące pracy z dziećmi doświadczającymi uchodźctwa i wojny”, typescript.

Barabas, M. (2015). Wyuczona bezradność a zasoby osobiste osób niepełnosprawnych ruchowo, Lublin: UMCS.

Cohen, J.A., Mannarino A.P., Deblinger, E. (2011). Terapia traumy i traumatycznej żałoby u dzieci i młodzieży (R. Andruszko, Trans.), Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Erikson, E. (1997). Dzieciństwo i społeczeństwo (P. Hejmej Trans.), Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Giza-Zwierzchowska, A. (2013a). Psychologiczne aspekty rozwoju dziecka w Sandplay Therapy. (W:) L. von Keyserlingk, A. Giza-Zwierzchowska (Red.), Wprowadzenie do Sandplay Therapy – Terapia w Piaskownicy, 71-93, Szczecin: TWIKS.

Giza-Zwierzchowska, A. (2013b). Terapia w Piaskownicy w leczeniu zaburzeń pourazowych. (W:) L. von Keyserlingk, A. Giza-Zwierzchowska (Red.), Wprowadzenie do Sandplay Therapy – Terapia w Piaskownicy, 145-162, Szczecin: TWIKS.

Haj, D.F. (2021). Rozwój emocjonalny od niemowlęctwa do dorastania. Kierunki rozwoju kompetencji emocjonalnych i problemów emocjonalnych (M. Jastrzębski, Trans.), Warszawa: Difin.

Jaffé, A. (2018). Symbolika w sztukach wizualnych. (W:) Człowiek i jego symbole (R. Palusiński, Trans.), 319-384, Katowice: Wydawnictwo KOS.

Jang, M., Choi, T., Lee, S., Lee, Y., Cho, E. (2019). The Effect of Sandplay Therapy on the PTSD Symptoms and Resilience of Street Children in Uganda, Journal of Symbols & Sandplay Therapy, Vol. 10 (2), 37-55.

Jung C.G. (2018). Bliżej nieświadomości. (W:) Człowiek i jego symbole (R. Palusiński, Trans.), 43-143, Katowice: Wydawnictwo KOS.

Kendall, P.C., Hedtke, K.A. (2022). Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci. Podręcznik terapeuty. Program zaradny kot (A. Ćwiklińska-Zaborowicz, de Flassilier-Poplawska, M. Kiełtyka-Czech, Trans.), Sopot: GWP.

Lawrence, O.J., Murayama, K., Creswell, C. (2019). Systeatic Review and Meta-analysis: Anxiety and Depressive Disorders in Offspring of Parents With Anxiety Disorders, Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, Vol. 58 (1), 46-60.

Lawrence, P.J., Murayama, K., Creswell, C. (2019). Systematic Review and Meta-Analysis: Anxiety and Depressive Disorders in Offspring of Parents With Anxiety Disorders, Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, Vol. 58 (1), 46-60.

Müldner-Nieckowski, Ł., Rutkowski, K. (2005). Terapia w piaskownicy, Psychoterapia 3 (134), 63-68.

Musiał, D. (2007). Doświadczanie szczęścia przez dorosłych dzieci. Emocjonalny komponent szczęścia dzieci. (W:) A. Błachio, A. Gózik (Red.), Bliżej emocji, 47-58, Lublin: Wydawnictwo KUL.

Nesse, R.M. (2020). Dobre powody złego samopoczucia. Odkrycia psychiatrii ewolucyjnej (A. Jarosz, Trans.), Warszawa: CeDeWu Sp. z o.o.

Oatley, K., Yenkis, J.M. (2005). Zrozumieć emocje (J. Radzicki, J. Suchecki, Trans.), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Radziwiłłowicz, W. (2020). Zaburzenia emocjonalne (internalizacyjne). (W:) I. Grzegorzewska, L. Cierpiakowska, A.R. Borkowska (Red.), Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, 409-450, Warszawa: PWN.

Сакович, Н., Sakovich, N. (2006). Технология игры в песок. Игры на мосту. – Спб.: Речь.

Sandplay Therapy – Terapia w Piaskownicy. Notatki Dory Kalff, twórczyni metody (2013). (tłumaczenie K.Tomasiak). (W:) L. von Keyserlingk, A. Giza-Zwierzchowska (Red.), Wprowadzenie do Sandplay Therapy – Terapia w Piaskownicy, 409-450, Szczecin: TWIKS.

Sroufe, L.A., Egeland. B., Carols. E.A., Colllins. W.A. (2021). Rozwój osobowy. Ryzyko i adaptacja od narodzin do dorosłości (R. Andruszko, Trans.), Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Wiersma, J. (2019). New Frontiers in Sandplay Therapy. Journal of Sandplay Therapy, Vol. 28(1), 135-140.

YounSoo, p. (2020). Children With Parent-Child and Peer Relationship Problems Sandplay Therapy Case Study, Journal of Symbols & Sandplay Therapy, Vol. 11 (2), 79-112.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##