Abstrakt
Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne, czyli OCD, to zaburzenie neuropsychologiczne, którego głównymi cechami są: nawracające obsesje (myśli natrętne) i kompulsje (czynności natrętne). Dotykają one człowieka, w różnych wymiarach jego codziennego funkcjonowania, obejmując również obszar sakramentalnej spowiedzi. Liczba osób zmagających się z tym zaburzeniem wzrasta z roku na rok. Pokazuje to zarówno praktyka psychologiczna, jak i duszpasterska. Niniejszy artykuł, w swoich założeniach, ma pomóc duszpasterzom w kompetentnym towarzyszeniu tym osobom. Podzielony został na trzy części: pierwsza to kwestie terminologiczne, które powinny usystematyzować wiedzę na ten temat, druga to omówienie sakramentu pokuty w opisywanym kontekście, a trzecia to praktyczne wskazania zarówno teologiczne, jak i psychologiczne, które powinny być cenną pomocą dla duszpasterzy.
Bibliografia
Białecki, I. (2006). Pojęcie kompetencji – polityka wobec edukacji i rynku pracy. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2(28), 97-107.
Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2017). Psychologia zaburzeń. DSM-5. Przekład: S. Pikiel, A. Sawicka-Chrapkowicz. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Drożdż, A. (1994). Sakrament pojednania z Bogiem i z Kościołem. Tarnów: Wydawnictwo Biblos.
Działa, E. (2019). Skrupulatom na ratunek. Wydanie II. Kraków: Wydawnictwo W drodze.
Freeman, J.B., Marrs Garcia, A. (2018a). Terapia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego małego dziecka 5-8 lat. Poradnik terapeuty, (S. Pikiel, Trans.). Sopot: GWP.
Freeman, J.B., Marrs Garcia, A. (2018b). Terapia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego małego dziecka 5-8 lat. Poradnik pacjenta, (S. Pikiel, Trans.). Sopot: GWP.
Frere, L. (2022). Pochwała cierpliwości, przekład: Joanna Kokowska. Kraków: Wydawnictwo M.
Goodman, W.K., Storch, E.A., Sheth, S.A. (2022). Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne: związki między danymi neurobiologicznymi a koncepcjami terapeutycznymi. Medycyna Praktyczna. Psychiatria, 2(85), 29-49.
Gorczak, P. (2020). Kiedy „religijność” wymyka się spod kontroli. Pokonaj Lęk – Odzyskaj Równowagę, 11, 6-8.
Gorczak, P. (2021). Religijność jako zasób. Pokonaj Lęk – Odzyskaj Równowagę, 28, 15-16.
Hershfield, J. (2022). Zaburzenia obsesyjno–kompulsywne u nastolatków. Sopot: GWP.
Kokoszka, A. (2001). Teologia moralna fundamentalna. Tarnów: Wydawnictwo Biblos.
Krzyżowski, J. (2003). Natręctwa, obsesje i kompulsje. Warszawa: Medyk.
Maciejewski, S. (2020). Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne w okresie pandemii Covid-19. Pokonaj Lęk – Odzyskaj Równowagę, 14, 1-3.
Maciejewski, S. (2022). Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne w okresie pandemii Covid-19. Pokonaj Lęk – Odzyskaj Równowagę, 36, 9-10.
Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych. Rewizja dziesiąta. ICD -10. (2006). Kraków: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”.
Morrison, J. (2016). DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów, tłum. Robert Andruszko. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Noe, S. (2019). Zakaz narzekania. Działaj, aby zmienić na lepsze życie swoje i innych!, tłum. Krzysztof Stopa. Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ.
Piacentini, J., Langley, A., Roble, T.(2018). Terapia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego dzieci i młodzieży 8-17 lat. Poradnik pacjenta, (S. Pikiel, Trans.). Sopot: GWP.
Pietrulewicz, N. (2019). Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne – czym jest i jak sobie pomóc, Pokonaj Lęk – Odzyskaj Równowagę, 1, 5-7.
Płużek, Z. (1994). Psychologia pastoralna. Kraków: Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy.
Pralong, J. (2015). Fałszywe poczucie winy. Spojrzenie, które uzdrawia. Kraków: Wydawnictwo Karmelitów Bosych.
Smoleń, J. (2018). Strach i lęk u dzieci i młodzieży. Z doświadczeń księdza- psychologa. (W:) J. Jośko-Ochojska (Red.), Trzy siostry lęku: Nienawiść, agresja i trauma, 93-105, Katowice: Śląski Uniwersytet Medyczny.
Twardowski, J. (2002). Jak żyć ? Warszawa: Wydawnictwo Księży Marianów.