Wychowanie dziecka niesłyszącego i dziecka z ASD z perspektywy matki w sytuacji pandemii COVID-19
pdf (English)

Słowa kluczowe

wychowanie
matka
dziecko niesłyszące
dziecko z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
pandemia COVID 19

Jak cytować

Plutecka, K., & Gagat-Matuła, A. (2023). Wychowanie dziecka niesłyszącego i dziecka z ASD z perspektywy matki w sytuacji pandemii COVID-19. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 53(1), 38-46. https://doi.org/10.34766/fetr.v53i1.1170
Język / Language
Słowa kluczowe

Abstrakt

 Celem artykułu jest próba poznania subiektywnych przeżyć związanych z wpływem sytuacji pandemicznej na rozumienie istoty wychowania przez matkę dziecka z zaburzeniami komunikacji, w tym przypadku dziecka niesłyszącego i dziecka z zaburzeniami spektrum autyzmu (ASD). Podjęcie tego zagadnienia jest ważne z punktu widzenia naukowego z uwagi na doniosłą rolę procesu wychowania i jego postrzegania przez matki dzieci z zaburzeniami komunikacji, w tym ukazania roli jaką pełni rodzina, a także przez wzgląd na deficyt badań empirycznych i opracowań naukowych w obszarze wychowania i rodzicielstwa matek dzieci z zaburzeniami komunikacji. W prezentowanej pracy wykorzystano metodę indywidualnych przypadków. Zastosowano technikę wywiadu narracyjnego oraz pogłębiony wywiad indywidualny. W badaniach uczestniczyło dziesięć kobiet: pięć matek dzieci niesłyszących i pięć matek dzieci z zaburzeniami spektrum autyzmu (ASD). Przeprowadzona analiza wyłoniła trzy znaczące obszary aspektów wychowania dostrzeżone przez badane. Pierwszy obszar dotyczył wychowania jako procesu wspomagania rozwoju ich dzieci, drugi procesu kształtowania pożądanych postaw społecznych, trzeci zaś zapobieganiu zagrożeniom, jakie spowodowała pandemia COVID-19.

https://doi.org/10.34766/fetr.v53i1.1170
pdf (English)

Bibliografia

Brown S., Schuman D. L. (2021). Suicide in the Time of COVID-19: A Perfect Storm. The Journal of Rural Health, 37(1), 211-214.

Cudak H. (1995). Szkice z badań nad rodziną. Kielce: Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Jana Kochanowskiego.

Długosz P. (2021). Trauma pandemii COVID-19 w polskim społeczeństwie. Warszawa: CeDeWu Sp.z o.o.

Jan Paweł II (1989). Zasada wolności nauczania opiera się na godności osoby. Do uczestników zjazdu związku włoskich pracowników katolickich, 7 grudnia 1981. (W:) Jan Paweł II, Nauczanie papieskie, t. IV, z. 2, 389-391. Poznań: Wydawnictwo Pallottinum.

Kron F., W. (2012). Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Podręcznik akademicki. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kunowski S. (2004). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.

Liberska H. (2021). Rozwój rodziny i rozwój w rodzinie. (W:)I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny, 221-240. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Liberska H., Matuszewska M. (2021). Modele funkcjonowania rodziny. Style wychowania. (W:) I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny, 115-139. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Okoń W. (1998). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Opozda, D. (2021). System rodzinny wobec sytuacji trudnej spowodowanej pandemią COVID-19- perspektywa pedagogiczna. (W:) A. Regulska, M. Czarniecka, A., J. Najda (red.), Rodzina i szkoła wobec pandemii COVID-19, 13-23. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Niedbalski, J. (2020). Macierzyństwo i ojcostwo w perspektywie podejmowania roli rodzica dziecka z niepełnosprawnością.Przegląd Socjologii Jakościowej, 16(3), 18-29.

Zasępa, E. (2018). Jakość życia rodziny a jakość życia młodych dorosłych z lekką niepełnosprawnością intelektualną.Psychologia Rozwojowa, 23(2), 67–84.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##