Abstrakt
Wprowadzenie i cel: Pierwsze doświadczenia związane z podjęciem pracy w zawodzie mają ogromny wpływ na późniejsze losy pracownika. Wpływają na motywację do rozwoju, relacje ze współpracownikami, a w sektorze medycznym bezpośrednio będą przekładać się na bezpieczeństwo i dobrostan pacjenta. Położne podejmujące pierwszą pracę, napotykają na wyzwania i przeszkody nie tylko związane z brakiem doświadczenia, ale również komunikacją w zespołach, do których wdrożenie się wymaga czasu i zaangażowania z obydwu stron – wdrażającego się i doświadczonego pracownika. Materiał i metody: Celem badania była identyfikacja trudności związanych z komunikacją w zespołach położnych, szczególnie na płaszczyźnie doświadczona – niedoświadczona położna oraz poznanie opinii na temat mentoringu jako sposobu na wsparcie w pierwszych miesiącach pracy. Badanie przeprowadzono za pomocą wywiadów grupowych. Zrealizowano trzy wywiady, w których w sumie wzięło udział 11 położnych z 1-2 letnim doświadczeniem zawodowym, pracujących na oddziałach szpitalnych, w trzech polskich miastach. Wyniki: W wypowiedziach uczestniczek jako najważniejsze poruszane zagadnienia związane z trudnościami w pierwszych miesiącach pracy, wyodrębniono trzy kwestie: organizacja systemu wprowadzania do pracy, poczucie wzajemnego zaufania w zespole współpracowników i nierówność wynagrodzeń. Wnioski: Poczucie bezpieczeństwa, wynikające z wzajemnego zaufania i akceptacji jest kluczowe dla wchodzących w zawód młodych położnych. Czynnikiem sprzyjającym łagodnemu procesowi socjalizacji do pracy jest funkcjonujący prawidłowo system mentoringu. Trudności komunikacyjne wywołujące podział w zespołach, mogą być związane z nierównością wynagrodzeń, wynikającą z dysproporcji w poziomie wykształcenia kadry położnych na oddziałach szpitalnych.
Bibliografia
Babiarczyk, B., Fraś, M., Ulman-Włodarz, I., Jarosova, D. (2014). The level of job satisfaction and its relation to midwives’ subjective quality of life, Medycyna Pracy [Preprint]. https://doi.org/10.13075/mp.5893.2014.011
Bańkowska, A. (2016). Syndrom wypalenia zawodowego – symptomy i czynniki ryzyka, Pielęgniarstwo Polskie, 60(2), 256–260. https://doi.org/10.20883/pielpol.2016.20
Barnaś, E. (2016). Pattern ethical communicationin the therapeutic team, Health Promotion & Physical Activity, 1(1), 9–22. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7697
Bradford, H., Hines, H.F., Labko, Y., Peasley, A., Valentin-Welch, M., Breedlove, G. (2022). Midwives Mentoring Midwives: A Review of the Evidence and Best Practice Recommendations, Journal of Midwifery & Women’s Health, 67(1), 21–30. https://doi.org/10.1111/jmwh.13285.
Fenwick, J., Hammond, A., Raymond, J., Smith, R., Gray, J., Foureur, M., Homer, C., Symon, A. (2012). Surviving, not thriving: a qualitative study of newly qualified midwives’ experience of their transition to practice: Surviving, not thriving, Journal of Clinical Nursing, 21(13–14), 2054–2063. https://doi.org/10.1111/j.1365-2702.2012.04090.x
Górka, E., Kunecka, D., Szylińska, A., Ptak, M. (2019). Coaching and mentoring in nursing practice, Pomeranian Journal of Life Sciences, 65(1), 98–104. https://doi.org/10.21164/pomjlifesci.547
Hastie, C.R., Barclay, L. (2021). Early career midwives’ perception of their teamwork skills following a specifically designed, whole-of-degree educational strategy utilising groupwork assessments, Midwifery, 99, 102997. https://doi.org/10.1016/j.midw.2021.102997
Hopkinson, M.D., Kearney, L., Gray, M., George, K. (2022). New graduate midwives’ transition to practice: A scoping review, Midwifery, 111, 103337. https://doi.org/10.1016/j.midw.2022.103337
Jagodzińska, A., Rezmerska, L. (2017). Czynniki wpływające na podnoszenie poziomu kwalifikacji zawodowych pielęgniarek w ramach kształcenia podyplomowego, Innowacje w Pielęgniarstwie, 2(4), 44–60. https://doi.org/10.21784/IwP.2017.022
Katra, G. (2020). Socjalizacja i wychowanie na przestrzeni całego życia. (W:) K. Bargiel-Matusiewicz, M. Ledzińska (red.), Psychologiczne mechanizmy regulacji z perspektywy zdrowia i choroby, 17-45, Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri.
Kędzierska, H. (2018). Socjalizacja profesjonalna nauczycieli na starcie kariery zawodowej – druga strona medalu, Zarządzanie publiczne (Uniwersytetu Jagiellońskiego), 41(1), pp. 75–89. https://doi.org/10.4467/20843968ZP.18.006.8235
Kołodziej, A. (2014). Czynniki określające status społeczny pielęgniarek, Hygiea, 49(1), 69-74.
McKibben, L. (2017). Conflict management: importance and implications, British Journal of Nursing, 26(2), 100–103. https://doi.org/10.12968/bjon.2017.26.2.100
Mielecka, D. (2021). Determinanty satysfakcji zawodowej pielęgniarek a racjonowanie opieki pielęgniarskiej. Rozprawa doktorska, Wrocław: Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich.
Pradela, K., Radosz, Z., Sobiegała, A. (2020). Nursing education in Poland, Pielegniarstwo XXI wieku / Nursing in the 21st Century, 19(1), 47–56. https://doi.org/10.2478/pielxxiw-2020-0008
PRIMA-EF, Psychosocial Risk Management Excellence Framework. (From:) http://www.prima-ef.org/prima-ef.html (access: 02.02.2023)
Regan, S., Wong, C., Laschinger, H.K., Cummings, G., Leiter, M., MacPhee, M., Rhéaume, A., Ritchie, J.A., Wolff, A.C., Jeffs, L., Young-Ritchie, C., Grinspun, D., Gurnham, M.E., Foster, B., Huckstep, S., Ruffolo, M., Shamian, J., Burkoski, V., Wood, K., Read, E. (2017). Starting Out: qualitative perspectives of new graduate nurses and nurse leaders on transition to practice, Journal of Nursing Management, 25(4), 246–255. https://doi.org/10.1111/jonm.12456
Ustawa z dnia 26 maja 2022 roku, o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych oraz niektórych innych ustaw.
Wieder-Huszla, S., Żak, B., Jurczak, A., Augustyniuk, K., Schneider-Matyka, D. (2016). Occupational burnout among nursing personel, Family Medicine & Primary Care Review, 1, 63–68. https://doi.org/10.5114/fmpcr/59057.
Witczak, I., Rypicz, Ł. (2020). Bezpieczeństwo pacjentów i personelu medycznego: uwarunkowania ergonomiczne, Wrocław: Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich.