The Gothic temple, its heritage and the architectural presence of the altar in the second half of the 20th century
pdf (English)

Jak cytować

Bogdan, M. (2023). The Gothic temple, its heritage and the architectural presence of the altar in the second half of the 20th century. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 56(4), 36-55. https://doi.org/10.34766/fetr.v56i4.1240
Język / Language
Słowa kluczowe

Abstrakt

The article defines the role played by the architecture of a Gothic temple in the aspect of the synthesis of the cultural and liturgical image when it concerns the form of the cathedral’s facade, its floor plan culminated with the eastern choir and metaphysics where the light processed by stained glass in contact with the frame (stone skeleton) structure brings a symbiotic, symbolic image. The above-mentioned synthesis was interpreted specifically after the Council of Trent (1545-1563) by the demolition of the rood screens closing the Gothic choir in front of the nave of the lay faithful. The liturgical renewal with a visually open choir introduced the main altar at its culmination, obligatorily connected to the tabernacle, and additionally elevated by a retable. The article describes the interior of the Gothic choir after the Council of Trent, liturgically up to date with the Second Vatican Council (1962-1965). Then, it describes the renewed image of the Gothic choir after another, modern, liturgical renewal. By specifying a new presence of the altar and tabernacle after the Second Vatican Council in the church (currently defined as the domus ecclesiae), the article elucidates the validity of the architecture of the Gothic interior when it exists in accordance with the post-conciliar regulations and serves the purpose of building the community of faith.

https://doi.org/10.34766/fetr.v56i4.1240
pdf (English)

Bibliografia

Banaszak, M. (1989). Historia Kościoła. (In:) M. Węcławski (ed.), Katolicyzm A-Z. Łódź: Dziecezjalne Wydawnictwo Łódzkie.

Bandelier, A. (1999). Simples questions sur la messe et la liturgie. Chambray-lès-Tours: Éditions C.L.D.

Barral i Altet, X. (2009). Rendez-vous avec l’art gothique. Milan: Édition du Rouergue.

Barral i Altet, X. (2022). L’art médiéval. Paris: Presses Universitaires de France/Humensis.

Barral i Altet, X. (2023). Histoire de l’art. Paris: Presses Universitaires de France/Humensis.

Biblia Tysiąclecia, Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, (1980). Poznań-Warszawa: Wydawnictwo Pallottinum.

Bogdan, M. (2008). Architektura chóru gotyckiego a przestrzeń sakralna – Architecture du chœur gothique et l’espace sacré. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.

Bogdan, M. (2020). Liturgiczne uwarunkowania umiejscowienia ołtarza i tabernakulum we wnętrzu sakralnym po II Soborze Watykańskim w XX wieku. Liturgia Sacra, 26. http://dx.doi.org/10.25167/ls.2189

Bogdan, M. (2021). The role of the altar and tabernacle in the catholic church interior in the light of post-conciliar recommendations and architectural arrangement of the church interior. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 48(4), 250-277. https://doi.org/10.34766/fetr.v48i4.940

Bogdan, M. (2023). Dzieło opata z Saint-Denis a architektura gotycka południowej Polski – L’œuvre de l’abbé de Saint-Denis et l’architecture gothique au sud de la Pologne. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.

Bouyer, L. (1991). Architecture et liturgie. Paris: Les Éditions du Cerf.

Brutails, J.A. (1997). Pour comprendre les monuments de la France. Paris: Éditeur Gérard Monfort.

Chedozeau, B. (1998). Chœur clos, chœur ouvert. Paris: Les Éditions du Cerf.

Dahl, E. (1987). L’église: maison de Dieu, demeure de l’homme. Question de.

Danilewicz, J. (1948). Kościół i jego wnętrze w świetle przepisów prawno-liturgicznych. Kielce: Księgarnia „Jedność“.

Durand de Mende, G. (1996). Manuel pour comprendre la signification symbolique des cathédrales et des églises. Fuveau: La Maison de Vie.

Eucharystia w dokumentach Kościoła, (1987). (After:) J. Miazek, (1987). To czyńcie na moją pamiątkę. Warszawa: Wydawnictwo Archidiecezji Warszawskiej.

Feuillet, M. (2009). Lexique des symboles chrétiens. Paris: Presses Universitaires de France.

Guillouët, J.M. (2016), Églises, abbayes et cathédrales. Luçon: Éditions Jean-Paul Gisserot.

Jan Pawel II, (2003). Encyklika Ecclesia de Eucharistia (Encyklika Ojca Świętego Jana Pawła II o Eucharystii). Katowice: Księgarnia św. Jacka.

Koch, W. (2013). Style w architekturze. Warszawa: Świat Książki.

Kodeks Prawa Kanonicznego. K.P.K. (1917). (After:) J. Danilewicz, (1948). Kościół i jego wnętrze w świetle przepisów prawno-liturgicznych. Kielce: Księgarnia „Jedność”.

Kowalczyk, M.M. (2020). Funkcja poznania sztuki religijnej na podstawie “Listu Ojca Świętego Jana Pawła II do artystów”, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 44(4), 73-85. https://doi.org/10.34766/fetr.v44i4.437

McNamara, D.R. (2017). Comprendre l’art des églises, Paris: Éditions Larousse.

Mszał Rzymski, (1987). Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, OWMR. (After:) J. Miazek, (1987). To czyńcie na moją pamiątkę. Warszawa: Wydawnictwo Archidiecezji Warszawskiej.

OWMR, (1975). (After:) J. Miazek, (1987). To czyńcie na moją pamiątkę. Warszawa: Wydawnictwo Archidiecezji Warszawskiej. Pontyfikał rzymski, (1978). Obrzęd poświęcenia ołtarza. Rzym: Stolica Apostolska.

Sacra Rituum Congregatio. S.R.C., (1806, 1880, 1882, 1899). (After:) J. Danilewicz, (1948). Kościół i jego wnętrze w świetle przepisów prawno-liturgicznych. Kielce: Księgarnia „Jedność”.

Sadoch, E. (2018). Ostrołukowe piękno: sposoby postrzegania katedry gotyckiej. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 36(4), 164-197.

Schwarz, F.F. (2003). Symbolique des cathédrales – Visages de la Vierge. Paris: Les éditions du Hutième Jour.

Święta Kongregacja Obrzędów, (1964). I Instrukcja wykonawcza Inter Oecumenici. Rzym: Stolica Apostolska.

Święta Kongregacja Obrzędów, (1987). Instrukcja Eucharisticum Mysterium. (After:) J. Miazek, (1987). To czyńcie na moją pamiątkę. Warszawa: Wydawnictwo Archidiecezji Warszawskiej.

Willesme, J.P. (1982). L’art. gothique. Paris: Flammarion.

Z Kodeksu Prawa Kanonicznego. K.P.K. (1987). (After:) J. Miazek, (1987). To czyńcie na moją pamiątkę. Warszawa: Wydawnictwo Archidiecezji Warszawskiej.

Zieliński, Ch. (1959). Sztuka sakralna – Co należy wiedzieć o budowie, urządzeniu, wyposażeniu, ozdobie i konserwacji Domu Bożego. Poznań, Warszawa, Lublin: Księgarnia św. Wojciecha.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##