Wiedza emocjonalna – niedoceniane ogniwo inteligencji emocjonalnej
pdf (English)

Słowa kluczowe

rozwój
inteligencja emocjonalna
wiedza emocjonalna
efektywność funkcjonowania
pomiar

Jak cytować

Knopp, K. A. (2023). Wiedza emocjonalna – niedoceniane ogniwo inteligencji emocjonalnej. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 56(4), 128-135. https://doi.org/10.34766/fetr.v56i4.1245
Język / Language
Słowa kluczowe

Abstrakt

Artykuł ma charakter przeglądowy. Prześledzono w nim dotychczasowe definicje inteligencji emocjonalnej i wiedzy emocjonalnej. W literaturze przedmiotu egzystują one niejako równolegle wobec siebie nawzajem – badacze inteligencji emocjonalnej wcale nie odnoszą się do wiedzy emocjonalnej lub też robią to w bardzo niewielkim stopniu, z kolei naukowcy zajmujący się wiedzą emocjonalną w swoich pracach zazwyczaj nie łączą jej z inteligencją emocjonalną. Tymczasem zarówno definicje inteligencji emocjonalnej, jak i wiedzy emocjonalnej, odwołują się do procesu przetwarzania informacji emocjonalnych. Podobieństwo widać również w wymienianych przez badaczy komponentach obu konstruktów i w sposobach ich operacjonalizacji. Wydaje się wręcz, że te same komponenty przez jednych badaczy są włączane w zakres wiedzy emocjonalnej, przez innych zaś – w zakres inteligencji emocjonalnej. W artykule wskazano na potrzebę uporządkowania wiedzy o wzajemnej odrębności i zależnościach pomiędzy inteligencją emocjonalną i wiedzą emocjonalną. Opierając się na dokonanym przeglądzie literatury, zaproponowano nową definicję inteligencji emocjonalnej integrującą oba konstrukty. Wedle tej definicji inteligencja emocjonalna jest zbiorem zdolności do nabywania wiedzy emocjonalnej (czyli przyswajania informacji emocjonalnych, ich analizy i włączania w system poznawczy), a także zdolności do sprawnego wykorzystania wiedzy emocjonalnej w zrozumieniu i rozwiązywaniu problemów emocjonalnych. Proponowana definicja podkreśla poznawczy charakter inteligencji emocjonalnej i nie wykracza poza ogólnie przyjęte pojęcie zdolności, co zarzuca się niektórym modelom. „Porządkuje” też zależność między zdolnościami emocjonalnymi a wiedzą emocjonalną. Przyjęcie zaproponowanej definicji inteligencji emocjonalnej ma szereg implikacji dla sposobu rozumienia jej rozwoju, struktury, znaczenia w funkcjonowaniu człowieka, a także sposobu operacjonalizacji. Wszystkie te kwestie omówiono w ostatniej części artykułu.

https://doi.org/10.34766/fetr.v56i4.1245
pdf (English)

Bibliografia

Anderson, M. (2006). Intelligence. MS Encarta Online Encyclopedia.

APA Dictionary of Psychology. (From:) https://dictionary.apa.org/knowledge (access: 15.09.2023).

Bar-On, R. (1997). EQ-i. Bar-On Emotional Quotient Inventory. A measure of emotional intelligence. User’s manual. Toronto: Multi-Health Systems.

Berzenski, S.R., Yates, T.M. (2013). Preschoolers’ emotion knowledge and the differential effects of harsh punishment. Journal of Family Psychology, 27, 463-472. https://doi.org/10.1037/a0032910

Brock, L.L., Kim, H., Kelly, C.L., Mashburn, A.J., Grissmer, D.W. (2019). Theory of mind, directly and indirectly, facilitates kindergarten adjustment via verbal ability, executive function, and emotion knowledge. Psychology in the Schools, 56, 176-193. https://doi.org/10.1002/pits.22216

Cajachagua Castro, M., Miranda Limachi, K., Chávez Sosa, J.V., Huancahuire-Vega, S. (2023). Concern about returning to face-to-face classes after the pandemic: importance of emotional intelligence and stress coping strategies in Health Science Students. Advances in Medical Education and Practice, 14, 937-945. https://doi.org/10.2147/AMEP.S415187

Cantor, N., Kihlstrom, J.F. (1987). Personality and social intelligence. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall.

Conte, E., Ornaghi, V., Grazzani, I., Pepe, A., Cavioni, V. (2019). Emotion Knowledge, Theory of Mind, and Language in Young Children: Testing a Comprehensive Conceptual Model. Frontiers in Psychology, 10(2144). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02144

Dolev, N., Leshem, S. (2017). Developing emotional intelligence competence among teachers. Teacher Development, 21, 21-39. https://doi.org/10.1080/13664530.2016.1207093.

Drigas, A., Papoutsi, C. (2020). The Need for Emotional Intelligence Training Education in Critical and Stressful Situations: The Case of Covid-19. International Journal of Recent Contributions from Engineering, Science & IT, 8(3), 20-36. https://doi.org/10.3991/ijes.v8i3.17235

Goleman, D. (2020). Emotional Intelligence: 25th Anniversary Edition. London: Bloomsbury Publishing.

Guerra-Bustamante, J., León-Del-Barco, B., Yuste-Tosina, R., López-Ramos, V.M., Mendo-Lázaro, S. (2019). Emotional Intelligence and Psychological Well-Being in Adolescents. International Journal of Environental Research and Public Health, 16(10), 1720. https://doi.org/10.3390/ijerph16101720

Heinze, J.E., Miller, A.L., Seifer, R., Locke, R. (2015). Emotion Knowledge, Loneliness, Negative Social Experiences, and Internalizing Symptoms Among Low-Income Preschoolers. Social Development, 24(2), 240-265. https://doi.org/10.1111/sode.12083

Izard, C. (1971). The face of emotion. New York: Appleton-Century-Crofts.

Izard, C. (2001) Emotional intelligence or adaptive emotions? Emotion, 1, 249-57. https://doi.org/10.1037//1528-3542.1.3.249

Jung, H.S., Yoon, H.H. (2016), Why is employees’ emotional intelligence important? The effects of EI on stress-coping styles and job satisfaction in the hospitality industry. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28(8), 1649-1675. https://doi.org/10.1108/IJCHM-10-2014-0509

Kanesan, P., Fauzan, N. (2019). Models of Emotional Intelligence: A Review. E-Bangi Journal of Social Science and Humanities, 16(7), 1-9.

Kuk, A., Guszkowska, M. Gala-Kwiatkowska, A. (2019). Changes in emotional intelligence of university students participating in psychological workshops and their predictors. Current Psychology, 40, 1864-1871. https://doi.org/10.1007/s12144-018-0115-1

Lucas-Molina, B., Quintanilla, L., Sarmento-Henrique, R., Martín Babarro, J., Giménez-Dasí, M. (2020). The Relationship between Emotion Regulation and Emotion Knowledge in Preschoolers: A Longitudinal Study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(16), 5726. https://doi.org/10.3390/ijerph17165726

Matczak, A., Piekarska, J. (2011). Test Rozumienia Emocji TRE: podręcznik. Warszawa: PTP.

Matczak, A., Knopp, K.A. (2019). Relationship between temperament and the experiential and strategic components of emotional intelligence. Polish Psychological Bulletin, 50(2), 93-100. https://doi.org/10.24425/ppb.2019.126023

Matczak, A., Knopp, K.A. (2013). Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Warszawa: LiberiLibri.

Mayer, J.D., Caruso, D.R., Salovey, P. (2016). The Ability Model of Emotional Intelligence: Principles and Updates. Emotion Review, 8(4), 290-300. https://doi.org/10.1177/1754073916639667

Mayer, J.D., Salovey, P., Caruso, D. (2004). Emotional intelligence: theory, findings, and implications. Psychological Inquiry, 15, 197-215. https://doi.org/10.1207/s15327965pli1503_02

MacCann, C., Jiang, Y., Brown, L.E., Double, K.S., Bucich, M., Minbashian, A. (2020). Emotional intelligence predicts academic performance: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 146(2), 150. http://dx.doi.org/10.1037/bul0000219.supp

Ornaghi, V., Brazzelli, E., Grazzani, I., Agliati, A., Lucarelli, M. (2016). Does Training Toddlers in Emotion Knowledge Lead to Changes in Their Prosocial and Aggressive Behavior Toward Peers at Nursery? Early Education and Development, 28, 396-414. http://dx.doi.org/10.1080/10409289.2016.1238674

Petrides, K.V., Furnham, A. (2001). Trait emotional intelligence: psychometric investigation with reference to established trait taxonomies. European Journal of Personality, 15, 425-448. https://doi.org/10.1002/per.416

Serrat, O. (2017). Understanding and developing emotional intelligence. (In:) O. Serrat (ed.), Knowledge solutions, 329-339. Singapore: Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-0983-9_37

Sette, S., Bassett, H., Baumgartner, E., Denham, S. (2015). Structure and Validity of Affect Knowledge Test (AKT) in a Sample of Italian Preschoolers. The Journal of Genetic Psychology, 176, 330-347. https://doi.org/10.1080/00221325.2015.1075466

Sękowski, A., Berej, M. (2019). Temperament i inteligencja emocjonalna sportowców dyscyplin indywidualnych i zespołowych. Czasopismo Psychologiczne, 25(1), 7-15. https://doi.org/10.14691/CPPJ.25.1.7

Sfetcu, N. (2023). Models of Emotional Intelligence in Research and Education. Cunoașterea Știinţifică, 2(2), 1-12. https://doi.org/10.58679/CS72804

Sternberg, R.J. (2000). The concept of intelligence. (In:) R.J. Sternberg (ed.), Handbook of intelligence, 3-15. Cambridge, New York: Cambridge University Press.

Sternberg, R.J., Detterman, D.K. (1986). What is intelligence? Norwood, New York: Ablex.

Strelau, J. (2016). Różnice indywidualne: Historia, determinanty, zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Trentacosta, C.J., Fine, S.E. (2010). Emotion knowledge, social competence, and behavior problems in childhood and adolescence: A meta-analytic review. Social Development, 19, 1-29. https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2009.00543.x

Zeidner, M., Matthews, G., Roberts, R.D., MacCann, C. (2003). Development of emotional intelligence: Towards a multi-level investment model. Human Development, 46, 69-96. https://doi.org/10.1159/000068580

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##