Abstrakt
Problematyka artykułu koncentruje się wokół roli wzorów osobowych w wychowaniu do cnót. Celem rozważań jest udzielenie odpowiedzi na pytanie badawcze: Jak wychowywać do cnoty męstwa kierując się wzorem błogosławionego ks. Jerzego Popiełuszki? Zastosowano metodę biografii historyczno-pedagogicznej. Poddano analizie życie i działalność ks. Jerzego Popiełuszki (1947-1984), męczennika za wiarę, zamordowanego w bestialski sposób przez funkcjonariuszy Służb Bezpieczeństwa. W życiu ks. Jerzego można dostrzec stale wznawianą wolę naśladowania Jezusa Chrystusa we wszystkim, łącznie z przyjęciem okrutnej, męczeńskiej śmierci w duchu miłości nieprzyjaciół. Skoncentrowano się przede wszystkim na tym fragmencie życia Popiełuszki, który przypadł na czas jego pobytu w jednostce wojskowej o zaostrzonym rygorze w Bartoszycach (lata 1965-1967). Wykazano, że już wtedy, w wieku 19 lat, doskonale spełnił kryteria męstwa. Odwołano się do kryteriów męstwa opracowanych przez Jacka Woronieckiego – dominikanina, filozofa i pedagoga, jednego z najwybitniejszych polskich tomistów. Rezultatem przeprowadzonych analiz są wskazówki dla wychowania do cnoty męstwa. Proces ten powinien koncentrować się na kształtowaniu w wychowanku: woli przezwyciężania strachu w obliczu zagrożenia; cierpliwości i wytrwałości w znoszeniu cierpień, bez oczekiwania na podziw i poklask; odwagi wraz z rozwagą; wrażliwości na krzywdę drugiego człowieka; świadomego dystansu wobec tchórzostwa i zuchwałości. Podkreślono, że Popiełuszko spełnił wyszczególnione przez Woronieckiego kryteria męstwa z perspektywy wiary chrześcijańskiej. Poddano analizie mechanizm kozła ofiarnego, wykorzystywany przez funkcjonariuszy SB w dręczeniu upatrzonych osób. Jako pomoc w wychowaniu jawią się przykłady z życia błogosławionego ks. Jerzego Popiełuszki będące inspiracją, jak kształtować w wychowanku cnotę męstwa. Koncepcja Jacka Woronieckiego może być wykorzystana w kolejnych analizach potencjalnych kandydatów do bycia wzorem osoby mężnej.
Bibliografia
Aronson, E., Wilson, T., Akert, R. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Bakiera, L., Harwas-Napierała, B. (2016). Wzory osobowe w rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Bartoszewski, G. (2009). Zapiski. Listy i wywiady ks. Jerzego Popiełuszki 1967-1984. Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna Adam.
Brien, B. (2016). Jerzy Popiełuszko. Prawda przeciw totalitaryzmowi. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Daszkiewicz, K. (1990). Uprowadzenie i morderstwo ks. Jerzego Popiełuszki. Poznań: Kantor Wydawniczy SAWW.
Gromadzki, R., Witkowski, A. (2022). Misja Popiełuszko. Kulisy śledztwa w sprawie porwania i morderstwa kapelana Solidarności. Warszawa: Capital.
Horowski, J. (2017). Pedagogika neotomistyczna w Polsce w XX wieku. Od koncepcji wychowania do teorii wychowania. Polska Myśl Pedagogiczna, 3, 45-61.
Horowski, J. (2020). Christian religious education and the development of moral virtues: a neo-Thomistic approach. British Journal of Religious Education, 42(4), 447-458. https://doi.org/10.1080/01416200.2020.1752618
Juroszek, W. (2022). General Fieldorf „Nil” as a personal model in upbringing towards maturity. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 52(4), 43-53. https://doi.org/10.34766/fetr.v4i52.1104
Juroszek, W. (2023a). Witold Pilecki as a caring parent model from the Erik Erikson’s theory perspective. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 53(1), 18-26. https://doi.org/10.34766/fetr.v53i1.1168
Juroszek, W. (2023b). Generał August Emil Fieldorf ‘Nil’ jako wzór osoby dojrzałej w świetle koncepcji Zdzisława Chlewińskiego. Ujęcie psychopedagogiczne. Kraków: Impuls.
Juroszek W. (2023c). Błogosławiony ks. Jerzy Popiełuszko jako wzór osobowy w wychowaniu do chrześcijańskiej dojrzałości, Studia Paedagogica Ignatiana, (in print).
Kadłubek, W. (2009). Kronika Polska. Wrocław: Ossolineum.
Kindziuk, M. (2014). Wizerunek medialny ks. Jerzego Popiełuszki w polskiej prasie w latach 1980-1984. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.
Kornas-Biela, D. (2019). Wychowanie przez codzienność życia w rodzinie w ujęciu profesor Teresy Kukołowicz. Family Forum, 9, 11-231. https://doi.org/10.25167/FF/1512
Litka, P. (2009). Ksiądz Jerzy Popiełuszko. Dni, które wstrząsnęły Polską. Kraków: Wydawnictwo Św. Stanisława BM.
Mazur, P., Skrzyniarz, R., Kiereś, B., Płazińska, A. (2019). Jacek Woroniecki. Kraków: Akademia Ignatianum.
Okoń, W. (2007). Słownik Pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Popiełuszko, J. (1985). Zapiski 1980-1984. Paryż: Editions Spotkania.
Pasterniak-Kobyłecka, E. (2021). Papież pedagogów. Biografia Jana Pawła II jako źródło wiedzy na temat wychowania i samowychowania. Biografistyka Pedagogiczna, 6(2), 173-187. https://doi.org/10.36578/BP.2021.06.38
Skoczylas, K. (2012). Błogosławiony ks. Jerzy Popiełuszko wzorem osobowym w wychowaniu chrześcijańskim. Studia Wrocławskie, 14, 217-227.
Skrzyniarz, R. (2016). Wprowadzenie. Biografistyka Pedagogiczna, 1, 9-19. https://doi.org/10.36578/BP.2016.01.01
Sochoń, J. (2010). Wielcy ludzie Kościoła. Ks. Jerzy Popiełuszko. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Szulakiewicz, W. (2015a). Badania biograficzne w pedagogice. Studia źródłowe i bibliograficzne. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Szulakiewicz, W. (2015b). Badania historyczne w pedagogice. Konteksty źródłowe. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Szwagrzyk, K. (2005). Kadry aparatu bezpieczeństwa. (In:) K. Szwagrzyk (ed.), Aparat bezpieczeństwa w Polsce. Kadra kierownicza. Tom pierwszy, 49-75, Warszawa: Instytut Pamięci Narodowej. Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.
Woroniecki, J. (2000). Katolicka nauka wychowawcza. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Woroniecki, J. (2020). Wytyczne Wychowania. Polska Myśl Pedagogiczna, 6, 321-326. https://doi.org/10.4467/24504564PMP.20.018.12253
Żywczok, A. (2021). Odwaga, dzielność, męstwo oraz ich przeciwieństwa. O odkrywaniu dziedzictwa mistrza Wincentego Kadłubka. Biografistyka Pedagogiczna, 2, 53-80. https://doi.org/10.36578/bp.2021.06.49