Logoprofilaktyka wobec kryzysu wieku dorastania
pdf (Angielski)

Słowa kluczowe

kryzys wieku dorastania
logoprofilaktyka
logoterapia
frustracja egzystencjalna
doświadczenie egzystencjalnie znaczące

Jak cytować

Logoprofilaktyka wobec kryzysu wieku dorastania. (2023). Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 56(4), 120-127. https://doi.org/10.34766/fetr.v56i4.1252

Abstrakt

Niniejsze opracowanie podejmuje problem kryzysu wieku dorastania z perspektywy logoprofilaktyki czyli działań profilaktycznych odwołujących się do logoterapii i analizy egzystencjalnej V. E. Frankla. Koncepcja tego wiedeńskiego badacza i lekarza, ze względu na zakotwiczenie w filozofii oraz ze względu na traumatyczne doświadczenia samego Frankla, znajduje dziś zastosowanie do rozumienia różnych zjawisk ludzkiego życia czy kryzysów współczesnej kultury. Autorzy – odwołując się do logoterapii – dowodzą, że wiek dorastania ma z reguły przebieg kryzysowy i jest to zjawisko charakterystyczne dla każdego systemu rodzinnego i środowiska wychowawczego, ale że kryzys ten ma także związek ze społecznym potencjałem wartości i ideałów wyrażającym się na przykład przez religię czy kulturę. Stanowi to wyzwanie dla wychowawców, pedagogów czy psychologów pracujących z młodzieżą, gdyż wiele problemów wychowawczych oraz zaburzeń ma związek z kryzysowym charakterem wieku dorastania, a co za tym idzie z kulturowymi sposobami transmisji wartości. Omówiono rozumienie kryzysu w ujęciu logoterapii, ze szczególnym uwzględnieniem roli frustracji egzystencjalnej. Autorzy argumentują, że kryzys wieku dorastania może być rozumiany także jako swego rodzaju kryzys egzystencjalny. A zatem kryzys odnoszący się do problemów dotyczących celów życiowych, konfliktów wartości, dokonywanych wyborów, czy przeżywania sensu życia. Uzasadniono, że logoprofilaktyka dostarcza dobrego aparatu pojęciowego do rozumienia tego typu kryzysów i może wykorzystywać jeden z głównych czynników chroniących przed niekorzystnym przebiegiem kryzysu wieku dorastania – poczucie sensu. Wykazano zastosowanie logoprofilaktyki do problemów wieku dorastania, jako okresu rozwojowego związanego z poszukiwaniem rozstrzygnięć światopoglądowych i określaniem osobistych wartości. Jako przykład strategii logoprofilaktycznych zaprezentowano strategię polegającą na dostarczaniu doświadczeń egzystencjalnie znaczących. W artykule przedstawiono też argumenty za tym, że działania logoprofilaktyczne mogą wspierać proces wychowania, gdyż kryzys w życiu nastolatka zazwyczaj jest związany z problemowym przeżywaniem sensu życia i może odzwierciedlać dezorientację w sferze wartości jaka występuje w społeczeństwie.

pdf (Angielski)

Bibliografia

Adler, A. (1986). Sens życia. Warszawa: W.N. PWN.

Bronowski, P., Kaszyński, H., Maciejewska, O. (2019). Kryzys psychiczny. Warszawa: Difin.

Campbell, J.B., Hall, C.S., Lindzey, G. (2013). Teorie osobowości. Warszawa: PWN.

Chłopkiewicz, M. (1987). Osobowość dzieci i młodzieży. Warszawa: WSiP.

Costello, S.J. (2019). Applied Logotherapy: Viktor Frankl’s Philosophical Psychology. Cambridge Scholars Publishing.

Elliot, J., Place, M. (2000). Dzieci i młodzież w kłopocie. Warszawa: WSiP

Erikson, E.H.(1997). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Rebis.

Erikson, E.H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.

Frankl, V.E. (1978). Nieuświadomiony Bóg. Warszawa: I.W. PAX.

Frankl, V.E. (1998). Homo patiens. Warszawa: I.W. PAX. (I wyd. 1976).

Frankl, V.F. (2010). Wola sensu. Założenia i zastosowanie logoterapii. Warszawa: Czarna Owca.

Gaś, Z.B. (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa: WSiP.

Gubała, T. (2022). Zaproszenie do programu logoprofilaktycznego „Żyj z sensem”. (From:) https://www.zyjzsensem.pl/index.php/opis-programu (access: 09.10.2023).

Guttmann, D. (2008). Finding Meaning in Life, at Midlife and Beyond: Wisdom and Spirit from Logotherapy. Bloomsbury Publishing.

Grzelak, Sz., Sala, M., Czarnik, Sz., Paź, B., Balcerzak, A., Gwóźdź, J. (2015). Vademecum skutecznej profilaktyki problemów młodzieży. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Jacyniak, A., Płużek, Z. (1996). Świat ludzkich kryzysów. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Jankowska, M. (2017). Sposoby rozwiązywania kryzysów w teorii psychospołecznego rozwoju E.H. Eriksona w aspekcie rozwoju człowieka i zdrowia psychicznego oraz zaburzeń w rozwoju. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 32(4), 45-64.

Kmiecik-Jusięga, K.W. (2022). Logoprofilaktyka. Nowa koncepcja zapobiegania zachowaniom ryzykownym dzieci i młodzieży oparta o założenia logoterapii Viktora E. Frankla. Studia Paedagogica Ignatiana, 25(4), 19-32. https://doi.org/10.12775/SPI.2022.4.001

Kraśniewska, J. (2021). Re-personalizacja podstawą resocjalizacji. (In:) B. Majerek, A. Domagała-Kręcioch (eds.), Kategorie (nie)obecne w edukacji, 46-59. Kraków: Impuls.

Kraśniewska, J. (2022). Logoterapia jako edukacja z sensem. Wychowawca, 7-8(349), 5-10.

Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Kubacka-Jasiecka, D. (2016). Kryzys emocjonalny i trauma szansą na rozwój i potęgowanie zdrowia. Wątpliwości i pytania. Rocznik Filozoficzny Ignatianum, 22(1), 51-89. https://doi.org/10.5281/zenodo.57556

Lukas, E., Schönfeld H. (2021). Psychotherapy with dignity. Logotherapy in Action. Hamburg: Elisabeth Lukas Archive.

Maddox, C.G. (2002). Individual Psychology and Logotherapy: Facing the Challenge of the 21st Century, Self & Society, 30(5), 28-38. https://doi.org/10.1080/03060497.2002.11086174

Obuchowska, I. (2000). Adolescencja. (In:) B. Harwas-Napirała, J. Trempała (eds.), Psychologia rozwoju człowieka, 163-201.Warszawa: PWN.

Oleś, P. (1992). Zjawisko kryzysu psychicznego. (In:) A. Januszewski, P. Oleś, T. Witkowski (eds.) Wykłady z psychologii w KUL, 6, 397-422, Lublin: TN KUL.

Poleszak, W. (2004). Szkolny Program Profilaktyki. (In:) K. Kmiecik-Baran (ed.), Zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży. Warszawa: Verlag Dashofer.

Solecki, R. (2019). Profilaktyka zachowań ryzykownych młodzieży. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 4(10), 51-63. https://doi.org/10.24917/20837275.10.4.5

Solecki, R. (2022). Logoprofilaktyka. Wychowawca, 7-8 (349), 11-13.

Solecki, R., Hreciński, P. (2022). Analiza relacji pomiędzy trudnościami pandemii SARS-CoV-2, funkcjonowaniem w rodzinie, depresją a uzależnieniem od Internetu wśród młodzieży w wieku 11-16 lat. Resocjalizacja Polska, 24, 347-366.

Szczukiewicz, P. (1998). Rozwój psychospołeczny a tożsamość. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Szczukiewicz, P. (2011). Psychologia egzystencjalna a działania profilaktyczne. (In:) Z.B. Gaś (ed.), Profesjonalna profilaktyka w szkole, 33-40. Lublin: Wyd. Naukowe Innovatio Press WSEI.

Szczukiewicz, P. (2015). Kryzysy psychiczne młodzieży a frustracja egzystencjalna. (In:) P. Szczukiewicz, G. Soszyńska (eds.), Między zdrowiem a chorobą – problemy zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, 169-189. Lublin: Urząd Miasta Lublin.

Szczukiewicz, P. (2019). Profilaktyka problemowych zachowań młodzieży w Polsce – wybrane problemy, obserwacje i postulaty. (In:) E. Nycz, W. Poleszak (eds.), W drodze do samodzielności społecznej i zawodowej młodzieży ochotniczych hufców pracy, 183-195. Warszawa-Opole: Wydawnictwo Instytut Śląski oraz Komenda Główna OHP.

Szykuła, R. (2022). Logoterapia i analiza egzystencjalna. Teoria i praktyka. Warszawa: Eneteia.

Szymański, M.J. (2000). Młodzież wobec wartości. Próba diagnoz. Warszawa: Wydawnictwo IBE.

Witkowski, L. (2015). VERSUS. O dwoistości strukturalnej faz rozwoju w ekologii cyklu życia psychodynamicznego modelu Erika H. Eriksona. Kraków: Impuls.

Wojciechowska, M. (2018). Wartości młodzieży i jej rodziców. W kręgu refleksji nad edukacją. Kielce: Wydawnictwo UJK.

Wojcieszek, K. (2005). Na początku była rozpacz. Kraków: Rubikon.