Abstrakt
W artykule zaprezentowano wyniki badań własnych przedstawiających różnice w poziomie nadziei podstawowej, poczuciu uogólnionej własnej skuteczności i orientacji pozytywnej w zależności od pełnionej funkcji rodzica zastępczego dla swoich wnuków. W tym celu zastosowano Kwestionariusz Nadziei Podstawowej (BHI-12), Skalę Uogólnionej Własnej Skuteczności (GSES), Skalę Orientacji Pozytywnej (Skala P) oraz ankietę własną. W badaniu wzięło udział 160 osób. Grupę badaną stanowiło 80 rodziców zastępczych w okresie późnej dorosłości. W skład grupy kontrolnej wchodziło 80 osób starszych niepełniących tej funkcji. Analiza statystyczna wykazała istotne statystycznie różnice w poziomie wszystkich badanych zmiennych. Okazało się, że rodzice zastępczy charakteryzują się wyższym poziomem nadziei podstawowej (efekt ten jest silny), wyższym poziomem poczucia uogólnionej własnej skuteczności oraz niższym poziomem orientacji pozytywnej. W przypadku ostatniej zmiennej efekt był bardzo silny. Na tej podstawie można wnioskować, że osoby starsze pełniące funkcję rodziców zastępczych, w sytuacji kryzysu pojawiającego się w rodzinie, polegającego na rozpadzie dotychczasowego sposobu jej funkcjonowania, mając poczucie sprawstwa i przekonanie o możliwości budowania nowego ładu, czyli silną nadzieje podstawową, decydują się na przejęcie opieki nad wnukami. Jednocześnie wyniki badań w zakresie orientacji pozytywnej wskazują, że jest to dla nich sytuacja trudna związana z doświadczeniem mniejszego zadowolenia z siebie i ze swojego życia. Rodzicielstwo zastępcze w późnej dorosłości ukazano jako sytuację trudną, w której dochodzi do zakłóceniem cyklu życia rodziny i cyklu życia człowieka. Sytuacja psychologiczna osób starszych pełniących funkcję rodziców zastępczych dla swoich wnuków jest szczególnie interesująca, ponieważ na naturalny kryzys rozwojowy wynikający z procesu starzenia się, nakłada się dodatkowy kryzys sytuacyjny polegający na utracie przez małoletnich opieki rodziców biologicznych i przejęciu tego obowiązku przez dziadków.
Bibliografia
Bandura, A. (2007). Teoria społecznego uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzezińska, M. (2011). Proaktywna starość. Strategie radzenia sobie ze stresem w okresie późnej dorosłości. Warszawa: Difin SA.
Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. (In:) J. Strelau, D. Doliński (eds.), Psychologia. Podręcznik akademicki, Tom 2, 95-292. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Akademickie.
Brzezińska, A., Hejmanowski, Sz. (2016). Okres późnej dorosłości. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? (In:) A. Brzezińska (ed.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, 623-664. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Burgess, C., Rossvoll, F., Wallace, B., Daniel, B. (2010). ‘It’s just like another home, just another family, so it’s nae different’ Children’s voices in kinship care: a research study about the experience of children in kinship care in Scotland. Child and Family Social Work, 15, 297-307.
Byra, S. (2014). Nadzieja podstawowa i percepcja własnej niepłenosprawności a radzenie sobie osób z urazem rdzenia kręgowego. Hygeia Public Health, 49(4), 825-832.
Caprara, G.V. (2009). Positive orientation: Turning potentials into optimal functioning. The Bulletin of the European Health Psychologist, 11(3), 46-48.
Caprara, G.V., Alessandri, G., Eisenberg, N., Kupfer, A., Yamaguchi, S., Fukusawa, A., Steca, P., Caprara, M.G., Abela, J.R. (2012). The Positivity Scale. Psychological Assessment, 24(3), 701-712. https://doi.org/10.1037/a0026681
Erikson, E.H. (2002). Dopełniony cykl życia. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Farmer, E. (2009). How do placements in kinship care compare with those in non-kin foster care: placement patterns, progress and outcomes? Child & Family Social Work, 14, 331-342.
Gruszecka, E., Trzebiński, J. (2012). Siła nadziei podstawowej, poziom samooceny i typ więzi między ludźmi a odczuwanie i wybaczanie krzywd – badanie autobiograficzne. Przegląd Psychologiczny, 55, 215-232.
Główny Urząd Statystyczny, (2022). Piecza zastępcza w 2022 roku. (From:) https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/dzieci-i-rodzina/dzieci/piecza-zastepcza-w-2022-roku,1,7.html (access: 12.10.2023).
Heszen, I., Sęk H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Juczyński, Z. (1997). Psychologiczne wyznaczniki przystosowania się do choroby nowotworowej. Psychoonkologia, 1, 3-10.
Juczyński, Z. (2000). Poczucie własnej skuteczności – teoria i pomiar. Folia Psychologica, 4, 11-23.
Juczyński, Z. (2009). Narzędzia w promocji i psychologii zdrowia. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Kardaś-Grodzicka, E. (2020). Bilans zysków i strat a wybrane zasobu osobiste rodziców zastępczych u progu starości. Aspekty psychologiczno-pedagogiczne. Słupsk: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku
Krok, D. (2013). Nadzieja jako predyktor dobrostanu psychicznego. Polskie Forum Psychologiczne, 13(2), 157-172.
Kuryś-Szyncel, K. (2017). Diagnoza starości w Polsce. (In:) A. Błachnio, K. Kuryś-Szyncel, E. Martynowicz, A. Molesztak (eds.), Psychologia starzenia się i strategie dobrego życia, 39-60. Warszawa: Difin.
Łaguna, M., Oleś, P., Filipiuk, D. (2011). Orientacja pozytywna i jej pomiar: Polska adaptacja skali orientacji pozytywnej. Studia Psychologiczne, 49(4), 47-54.
Metzger, J. (2008). Resiliency in Children and Youth in Kinship Care and Family Foster Care. Child Welfare Journal, 6, 115-140.
Okoń, W. (2017). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Żak Wydawnictwo Akademickie.
Oleś, P. (2009). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Scholar.
Olszewski, H. (1998). Starość i starzenie się. (In:) W. Szewczuk (ed.), Encyklopedia psychologii, 855. Warszawa: Fundacja Innowacja.
Pervin, L.A., John, O.P. (2002). Osobowość. Teoria i badania. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Poprawa, R. (2001). Zasoby osobiste w radzeniu sobie ze stresem. (In:) G. Dolińska-Zygmunt (ed.), Podstawy psychologii zdrowia, 103-141. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Ruszkowska, M. (2013). Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.
Sobol-Kwapińska, M. (2014). Orientacja pozytywna – koncepcje teoretyczne i przegląd badań. Studia Psychologiczne, 52(1), 77-90.
Steuden, S. (2006). Rozważania o godności z perspektywy człowieka w okresie starzenia się. (In:) S. Steuden, M. Marczuk (eds.), Starzenie się a satysfakcja z życia, 17-28. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Steuden, S. (2016). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: PWN.
Straś-Romanowska, M. (2009). Późna dorosłość. Wiek starzenia się. (In:) B. Harwas-Napierała, J. Trempała (eds.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, t. II, 263-292. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szatur-Jaworska, B., Błędowski, P., Dzięgielewska, M. (2006). Podstawy gerontologii społecznej. Warszawa: Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.
Trzebiński, J., Zięba, M. (2003a). Nadzieja, strata i rozwój. Psychologia Jakości Życia, 2(1), 5-33.
Trzebiński, J., Zięba, M. (2003b). Kwestionariusz Nadziei Podstawowej BHI-12. Warszawa: Pracowania Testów Psychologicznych.
Ustawa o pomocy społecznej z dn. 12 marca 2004 r., Dziennik Ustaw 2004 r. nr 64 poz. 593. (From:) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20040640593 (access: 12.10.2023).
Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dn. 9 czerwca 2011 r., Dziennik Ustaw 2011 r. nr 149 poz. 887 z późniejszymi zmianami. (From:) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20111490887 (access: 12.10.2023).
Vanschoonlandt, F., Vanderfaeillie, J., Van Holen, F., De Maeyer, S., Andries, C. (2012). Kinship and non – kinship foster care: Differences in contact with parents and foster child’s mental health problems. Children and Youth Services Review, 8, 1533 – 1539.
Walęcka-Matyja, K. (2015). Role i funkcje rodziny. (In:) I. Janicka, H. Liberska (eds.), Psychologia rodziny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.
Winogrodzka, L. (2007). Rodziny zastępcze i ich dzieci. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.