Abstrakt
Wstęp: Dla wielu uczniów na całym świecie osiągnięcia szkolne i wyniki egzaminów końcowych stanowią istotne wyzwanie i są rozumiane jako determinanty ich przyszłej kariery akademickiej lub zawodowej. Pandemia COVID-19 nie tylko wymusiła zamknięcie szkół i zakaz zgromadzeń, ale wprowadziła także wiele nowych rozwiązań i środków dotyczących przebiegu egzaminów maturalnych, co dla młodzieży stanowiło znaczne wyzwanie.
W Polsce w roku szkolnym 2019/20 dwa miesiące przed zwyczajowym terminem egzaminów maturalnych zostały zamknięte szkoły i wprowadzono edukację zdalną, co skutkowało zmianami w zakresie sposobu i przebiegu końcowego etapu przygotowania do egzaminu „dojrzałości”.
Metoda: Celem badania była jakościowa analiza specyficznych doświadczeń związane przygotowaniem do egzaminu maturalnego kontekście pandemii COVID-19 u uczniów szkół średni. W przeprowadzonym zdalnie wzięło udział 120 uczniów szkół średnich z Polski Południowej [40 mężczyzn (33%) i 80 kobiet (66%) w wieku 18–19 lat], którzy przygotowywali się do egzaminu maturalnego w Polsce w 2020 roku. Wykorzystano fenomenologiczną analizę treści odpowiedzi udzielonych przez młodzież na 10 pytań ustrukturyzowanego kwestionariusza wywiadu.
Wyniki: Stwierdzono, że subiektywne doświadczenia młodzieży maturalnej w większości były negatywne w stosunku do ograniczeń związanych z Covid-19 i nauczania na odległość, co wyrażało się nie tylko poprzez odczuwanie negatywnych emocj w związku z nową, zaskakującą, a co za tym idzie przerażającą sytuacją, ale także negatywne nastawienie do zmiany rutynowych form aktywności. Młodzież ujawniała także silną potrzebę rozwijania nowych mechanizmów adaptacyjnych niezbędnych do radzenia sobie w izolacji społecznej.
Wnioski: Ograniczenie kontaktu z nauczycielami i rówieśnikami prowadziło do intensywnych negatywnych emocji i stanowiło dla młodzieży istotne wyzwanie zmuszające do poszukiwania nowych mechanizmów adaptacyjnych. Implikacje przeprowadzonego badania mogą stanowić wskazówki dla działań z obszaru profilaktyki zdrowia psychicznego (nie tylko w czasie pandemii) podejmowanych wobec uczniów klas maturalnych w celu rozwijania strategii radzenia sobie ze stresem.
Bibliografia
in higher education: literature review and best practices. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 17, 1-21.
Blakemore, S-J. (2019). Adolescence and mental health. The Lancet, 393(10185), 2030-2031. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(19)31013-X
Burton, A., McKinlay, A., Aughterson, H., & Fancourt, D. (2020). Impact of the COVID-19 pandemic on the mental health and wellbeing of adults with mental health conditions in the UK: A qualitative interview study. Journal of Mental Health, 29, 1-8. https://doi.org/10.1080/09638237.2021.1952953
Carrillo, C. Flores, M. (2020). COVID-19 and teacher education: a literature review of online teaching and learning practices. European Journal of Teacher Education, 43, 466-487. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1821184
Casey, B.J., Duhoux, S., & Cohen, M.M. (2010). Adolescence: What Do Transmission, Transition, and Translation Have to Do with It? Neuron, 67(5), 749-760. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2010.08.033
Chodkowska, M., Kazanowski, Z., Parchomiuk, M., Szabała, B., & Chodkowski, Z. (2021). Konsekwencje edukacji zdalnej w ocenie maturzystów roku 2021. Raport z badań, UMCS: Lublin, Poland, URz: Rzeszów, Poland.
Comer, J.S., Roy, A.K., Furr, J.M., Gotimer, K., Beidas, R.S., Dugas, M.J., & Kendall, P.C. (2009). The Intolerance of Uncertainty Scale for Children: A psychometric evaluation. Psychological Assessment, 21, 402-411.
Decarli, G., Surian, L., Vignoli, M., & Franchin, L. (2022). What teachers tell us about the impact of the COVID-19 pandemic on public education in Italy. European Journal on Education Research, 11(2),1103-1114. https://doi.org/10.12973/eu-jer.11.2.1103
Długosz, P. (2020). Krakowscy licealiści w drodze do dorosłości. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”.
Długosz, P., & Kryvachuk, L. (2021). Neurotic generation of COVID-19 in Eastern Europe. Frontiers in Psychiatry, 14, 1147. https://doi.org/10.31234/osf.io/mwhzk
Doliński, D. (1993), Orientacja defensywna. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
Dugas, M.J., Laugesen, N., & Bukowski, W.M. (2012). Intolerance of uncertainty, fear of anxiety, and adolescent worry. Journal of Abnormal Child Psychology, 40, 863-870.
Fancourt, D., Steptoe, A., & Bu, F. (2021). Trajectories of anxiety and depressive symptoms during enforced isolation due to COVID-19 in England: A longitudinal observational study. Lancet Psychiatry, 8, 141-149.
Getzmann, S., Digutsch, J., & Kleinsorge, T. (2021). COVID-19 Pandemic and Personality: Agreeable People Are More Stressed by the Feeling of Missing. International Journal of Environmental Research on Public Health, 18(20), 10759. https://doi.org/10.3390/ijerph182010759
Haig-Ferguson, A., Cooper, K., Cartwright, E., Loades, ME., & Daniels, J. (2021). Practitioner review: health anxiety in children and young people in the context of the COVID-19 pandemic. Behavioral and Cognitive Psychotherapy, 49(2), 129-143. https://doi.org/10.1017/S1352465820000636
Kiral Ucar, G., Donat, M., Bartholomaeus, J., Thomas, K., & Nartova-Bochaver, S. (2022). Belief in a just world, perceived control, perceived risk, and hopelessness during the COVID-19 pandemic: Findings from a globally diverse sample. Current Psychology, 41, 8400-8409. https://doi.org/10.1007/s12144-022-03172-1
Kumar, S.A., Edwards, M.E., Grandgenett, H.M., Scherer, L.L., DiLillo, D., & Jaffe, A.E. (2022). Does Gratitude Promote Resilience During a Pandemic? An Examination of Mental Health and Positivity at the Onset of COVID-19. Journal of Happiness Studies, 23,(7), 3463-3483. https://doi.org/10.1007/s10902-022-00554-x
Lerner, M.J. (1980). The Belief in a Just World. (In:) The Belief in a Just World. Perspectives in Social Psychology. Springer, Boston, MA. https://doi.org/10.1007/978-1-4899-0448-5_2
Liu, J.J., Bao, Y., Huang, X., Shi, J., & Lu, L. (2020). Mental health considerations for children quarantined because of COVID-19. The Lancet Child & Adolescent Health, 4, 347-349.
Mariss, A., Reinhardt, N., & Schindler, S. (2022). The Role of Just World Beliefs in Responding to the COVID-19 Pandemic. Social Justice Research, 35, 188-205. https://doi.org/10.1007/s11211-022-00388-1
Mpungose, C.B. (2020). Emergent transition from face-to-face to online learning in a South African University in the context of the Coronavirus pandemic. Humanitise and Social Science Communnications, 7, 113., https://doi.org/10.1057/s41599-020-00603-x
Münscher, S. (2022). The relationship between just world belief and wellbeing, cheating behaviors, and academic work behaviors during COVID 19 among university students. Science Reports, 12, 14328. https://doi.org/10.1038/s41598-022-18045-7
Ni, M.Y., Yao, X.I., Leung, K.S. M., Yau, C., Leung, C.M. C., Lun, P., Flores, F.P., Chang, W.C., Cowling, B.J., & Leung, G.M. (2020). Depression and post-traumatic stress during major social unrest in Hong Kong: A 10-year prospective cohort study. The Lancet, 395, (10220), 273-284. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(19)33160-5
O’Connor, R.C., Wetherall, K., Cleare, S., McClelland, H., Melson, A.J., Niedzwiedz, C.L., O’Carroll, R.E., O’Connor, D.B., Platt, S., Scowcroft, E., Watson, B., Zortea, T., Ferguson, E., & Robb, K.A. (2021). Mental health and well-being during the COVID-19 pandemic: Longitudinal analyses of adults in the UK COVID-19 Mental Health & Wellbeing study. British Journal of Psychiatry, 218, 326-333.
Racine, N., McArthur, BA., Cooke, JE., Eirich, R., Zhu, J., & Madigan, S. (2021). Global Prevalence of Depressive and Anxiety Symptoms in Children and Adolescents During COVID-19. JAMA Pediatrics, 175(11), 1142. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2021.2482
Siryk, I., Kulish, O., & Orlova, N. (2022). The impact of the covid-19 pandemic and quarantine on an adolescent’s personality. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Technicznej w Katowicach, 14. https://doi.org/10.54264/0038
Smith, J., Flowers, P., & Larkin, M. (2009). Interpretative Phenomenological Analysis: Theory, Method and Research, London: Sage.
Song, M., Zeiser, K., Atchison, D., & Brodziak de los Reyes, I. (2021). Early college, continued success: Longer-term impact of early college high schools. Journal of Research on Educational Effectiveness, 14(1), 116-142.
Szwarc, K. (2020), Koronawirus a Matura. Raport z Badania Ankietowego. Poznań: Instytut Wiedzy o Rodzinie i Społeczeństwie.
Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C.S., & Ho, R.C. (2020). Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 coronavirus disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. International Journal of Environmental Research on Public Health, 17, 1729.
Williams, S.N., Armitage, C.J., Tampe, T., & Dienes, K. (2021). Public attitudes towards COVID-19 contact tracing apps: A UK-based focus group study. Health Expectations, 24, 377–385. https://doi.org/10.1111/hex.13179