Abstrakt
Co najmniej od kilku dekad środowisko szkolne znajduje się pod silna presją technologii. Nowe narzędzia ICT niosą ze sobą edukacyjne nadzieje, ale rodzą też wiele wątpliwości. Niniejszy artykuł dotyczy obecności sztucznej inteligencji (AI) w procesie nauczania-uczenia się. AI w edukacji (AIED) daje ogromne możliwości w indywidualizowaniu procesu nauczania-uczenia się, dostosowując cały proces do możliwości i poziomu motywacji ucznia. Pozwala również na efektywniejsze zarządzanie oświatą. Może przewidywać trendy, ale też profilować drogę kształcenia pojedynczych uczniów na podstawie dotychczasowych osiągnięć edukacyjnych. Pozwala również na wsparcie nauczycieli, szczególnie w tych aspektach kształcenia, które pod pewnymi względami można standaryzować (np. ocenianie).
Obecność AI w systemie oświaty niesie jednak określone wyzwania i trudności, które domagają się podjęcia działań, aby nie zaprzepaścić edukacyjnych szans związanych z nowymi technologiami. Po pierwsze sztuczna inteligencja w swoich działaniach gromadzi ogromne ilości danych, także tych wrażliwych związanych z prywatnością dzieci. Należy zadbać o ich ochronę, aby nie były wykorzystane ze szkodą dla dzieci lub przetwarzane w celach komercyjnych. Obecność AI w szkole wymaga również redefinicji roli nauczyciela. Niewątpliwie akcenty w jego pracy będą musiały być inaczej rozłożone a jego pozycja określona bardziej precyzyjnie. W dużej mierze wiąże się to z kolejnym zagrożeniem jakim mogą być deficyty w komunikacji interpersonalnej. Dotychczas proces nauczania-uczenia się opierał się o relacje interpersonalne między nauczycielem i uczniami oraz był silnie zwektorowany. Przekaz miał określony kierunek. W przypadku AI znika komunikacja interpersonalna a przekaz staje się bardziej żywiołowy i interaktywny.
Trudno dziś określić, czy AI przyniesie tylko korzyści czy przeważą zagrożenia. Przykład smartfonów pokazuje, że nie każda nowa technologia wpływa pozytywnie na rozwój i poziom wykształcenia dzieci. Wydaje się, że z racji na dynamiczny rozwój modeli AI i ich powszechność jako technologii ogólnego przeznaczenia nie będziemy czekać dłużej niż dekadę aby dokonać rzeczowej ewaluacji obecności AI w systemie kształcenia.
Bibliografia
Bostrom, N. (2005). A History of Transhumanist Thought. Journal of Evolution an Technology 14, 1-25. (From:) https://nickbostrom.com/papers/a-history-of-transhumanist-thought (access: 26.02.2025).
Carter, A. (2022). The Moral Dimension of AI-Assisted Decision-Making: Some Practical Perspectives from the Front Lines. Daedalus, 151(2), 299-308. (From:) https://www.jstor.org/stable/48662043 (access: 15.02.2025).
Casetti, F., Odin, R. (1994). Od paleo- do neo-telewizji. W perspektywie semiopragmatyki. (In:) A. Gwźódź (ed.) Po kinie?..., 117-136. Kraków: Universitas.
Chen, X., Zou, D., Xie, H., Cheng, G., Liu, C. (2022). Two decades of Artificial Intelligence in education. Educational Technology & Society 25(1), 28-47. (From:) https://www.jstor.org/stable/10.2307/48647028 (access: 12.12.2024).
Chen, Y., Tu, Y. F., Zhang, X., Hwang, G. J. (2024). Young children’s conceptions of robot programming learning. Educational Technology & Society 27(4), 69-89. (From:) https://www.jstor.org/stable/10.2307/48791544 (access: 04.12.2024).
Consainsights. (2025). AI in education statistics market size, share, industry trends and forecast to 2033. (From:) https://www.consainsights.com/reports/ai-in-education-statistics-market (28.05.2025).
Davis, V. (2023). Navigating the AI landscape in education: Balancing technology with personal touch. (From:) https://www.coolcatteacher.com/ai-classroom-personal-touch-human-relationships-interactions (access: 24.02.2025).
European Commission. (2023). How can artificial intelligence assist teachers with formative and summative assessment? (From:) https://school-education.ec.europa.eu/en/discover/news/how-can-artificial-intelligence-assist-assessment (access: 05.02.2025).
Faguy, A., Blasey, L., Morris, R. (2024). US states want to ban phones in schools. It might be a challenge. BBC, June 22. (From:) https://www.bbc.com/news/articles/ce99443qweno (access: 26.02.2024).
Fombona, J., Sáez-López, J. M. Sánchez Castro, S. (2025). Artificial intelligence and robotics in education: Advances, challenges, and future perspectives. Social Sciences & Humanities Open, 11(1): 101533. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2025.101533.
Fundació Bofill. (2022). Algorithms put to the test: Why AI in education? Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
Gibney, E. (2025). China’s cheap, open AI model DeepSeek thrills scientists. Nature 638, 13-14. https://doi.org/10.1038/d41586-025-00229-6
Gillani, N., Eynon, R., Chiabaut, C., Finkel K. (2023). Unpacking the “Black Box” of AI in Education. Educational Technology & Society 26(1), 99-111. (From:) https://www.jstor.org/stable/10.2307/48707970 (access: 01.03.2025).
Greenemeier, L. (2017). 20 Years after Deep Blue: How AI has advanced since conquering chess. Scientific American, June 2. (From:) https://www.scientificamerican.com/article/20-years-after-deep-blue-how-ai-has-advanced-since-conquering-chess (access: 03.02.2025).
Hamilton, I., Swanston, B. (2024). Artificial Intelligence In education: Teachers’ opinions on AI in the classroom. Forbes, June 6. (From:) https://www.forbes.com/advisor/education/it-and-tech/artificial-intelligence-in-school (access: 26.02.2025).
Holmes, W., Bialik, M., Fadel, Ch. (2023). Artificial intelligence in education. (In:) Ch. Stückelberger, P. Duggal, (eds.). Data ethics: building trust: How digital technologies can serve humanity, 621-654. Geneva: Globethics. https://doi.org/10.58863/20.500.12424/4276068
Huang, L. (2023). Ethics of artificial intelligence in education: Student privacy and data protection. Science Insights Education Frontiers, 16(2), 2577-2587. https://doi.org/10.15354/sief.23.re202.
Kim, J. (2023). Leading teachers’ perspective on teacher-AI collaboration in education. Education an Information Technologies, 29(7). https://doi.og/10.1007/s10639-023-12109-5.
Kurp, F. (2023). Sztuczna Inteligencja od podstaw. Gliwice: Helion.
Lee, K. F. (2019). Inteligencja sztuczna, rewolucja prawdziwa. Chiny, USA i przyszłość świata. Poznań: Media Rodzina.
Lee, K. F., Qiufan, Ch. (2022). Sztuczna inteligencja. 2041. Poznań: Media Rodzina.
Lee, S. (2025). 5 AI trends reshaping education: Data & applications. (From) https://www.numberanalytics.com/blog/5-ai-trends-reshaping-education (access: 29.05.2025).
Lennox, J. C. (2020). 2084: Artifiial Intelligence and the future of humanity. Grand Rapids: Zondervan.
Li Y., Tolosa L., Rivas-Echeverria F., Marquez R. (2025). Integrating AI in education: Navigating UNESCO global guidelines, emerging trends, and its intersection with sustainable development goals. https://doi.org/10.26434/chemrxiv-2025-wz4n9
Lichfield, G. (2023). The ‘Manhattan Project’ theory of generative AI. Wired, April 6. (From:) https://www.wired.com/story/how-to-make-sense-of-the-generative-ai-explosion (access: 29.01.2025).
MacKenzie, P. (2024). How AI is changing the role of teachers in education. Forbes, October 2. (From:) https://www.forbes.com/councils/forbestechcouncil/2024/10/02/how-ai-is-changing-the-role-of-teachers-in-education (access: 10.02.2025).
Madden, M., Calvin, A., Hasse, A., & Lenhart, A. (2024). The dawn of the AI era: Teens, parents, and the adoption of generative AI at home and school. San Francisco. CA: Common Sense.
Marr, B. (2023). A short history of ChatGPT: How we got to where we are today. Forbes May 19. (From:) https://www.forbes.com/sites/bernardmarr/2023/05/19/a-short-history-of-chatgpt-how-we-got-to-where-we-are-today/ (access: 31.01.2025).
Marrone, R., Fowler, S., Bathakur, A., Dawson, S., Siemens, G., & Singh, C. (2024). Perceptions and perspectives of Australian school leaders on the integration of artificial intelligence in schools. School Leadership & Management, 45(1), 30-52. https://doi.org/10.1080/13632434.2024.2425019
Minsky, M. (2006). The emotion machine. Commonsense thinking, Artificial Intelligence, and the future of the human mind. New York: Simon&Schuster.
Mittal, U., Sai, S., Chamola, V., Sangwan, D. (2024). A comprehensive review on generative AI for education. IEEE Access, 12, 142733-142759. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2024.3468368.
Moravec, H. (2009). Rise of the Robots – The future of artificial intelligence. Scientific American, March 23. (From:) https://www.scientificamerican.com/article/rise-of-the-robots (access: 05.02.2025).
More, M. (1990). Transhumanism: towards a futurist philosophy. (From:) https://www.ildodopensiero.it/wp-content/uploads/2019/03/max-more-transhumanism-towards-a-futurist-philosophy.pdf (access: 26.05.2025).
Nemorin, S., Vlachidis, A., Ayerakwa, H. M., & Andriotis, P. (2022). AI hyped? A horizon scan of discourse on artificial intelligence in education (AIED) and development. Learning, Media and Technology, 48(1), 38-51. https://doi.org/10.1080/17439884.2022.2095568
Roberts, J. (2016). Thinking machines: The search for artificial intelligence. (From:) https://web.archive.org/web/20180819152455/https://www.sciencehistory.org/distillations/magazine/thinking-machines-the-search-for-artificial-intelligence (access: 03.02.2025).
Sandberg, A. (2013). Transhumanist declaration (2012). In: M. More, N. Vita-More, The transhumanist reader: Classical and contemporary essays on the science, technology, and philosophy of the human future, 54-55. New York: John Wiley&Son. https://doi.org/10.1002/9781118555927.ch4
Shinde, Y. (2025). Predictive AI in education market grows 13,2% year over year. (From:) https://scoop.market.us/predictive-ai-in-education-market-news/ (access: 29.05.2025).
Song, D., Oh, E. Y., Hong, H. (2022). The impact of teaching simulation using student chatbots with different attitudes on preservice teachers’ efficacy. Educational Technology & Society, 25(3), 46-59. (From:) https://www.jstor.org/stable/48673723 (access: 03.03.2025).
Suleyman, M., Bhaskar, M. (2023). The coming wave: technology, power, and the twenty-first century’s greatest dilemma. New York: Crown.
Teivainen, A. (2024). Helsinki adopts tougher rules on smartphone use in schools. Helsinki Times, August 8. (From:) https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/25487-helsinki-adopts-tougher-rules-on-smartphone-use-in-schools.html (access: 26.02.2025).
Tubino, L., Adachi, C. (2022). Developing feedback literacy capabilities through an AI-automated feedback tool. ASCILITE Publications. https://doi.org/10.14742/apubs.2022.39
Vieriu, A. M., Petrea, G. (2025). The impact of artificial intelligence (AI) on students’ academic development. Education Sciences, 15(3). https://doi.org/10.3390/educsci15030343