Zachowania suicydalne u dzieci i młodzieży a dobro młodzieży. Ujęcie integralne
PDF

Słowa kluczowe

emocje
samobójstwa
dzieci
młodzież

Jak cytować

Stradomska, M. (2019). Zachowania suicydalne u dzieci i młodzieży a dobro młodzieży. Ujęcie integralne. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 37(1), 421-429. https://doi.org/10.34766/fetr.v1i37.60
Język / Language
Słowa kluczowe

Abstrakt

W niniejszej pracy zostanie poruszona tematyka normatywności emocji w sytuacji suicydalej dzieci i młodzieży w wieku 12-19 lat. Samobójstwa są dużym problemem cywilizacji XXI wieku. Wiele krajów ma ujemny przyrost naturalny (The World Factbook – Polska: -0,11 w roku 2014), a w dalszym ciągu samobójstwa są popełniane przez bardzo młode osoby. Normatywność emocji w sytuacji podjęcia próby samobójczej jest kwestią, którą warto eksplorować. Myśli samobójcze, próba lub samobójstwo dokonane, są piętnowane w społeczeństwie – niniejsze działania to odejście od przyjętych, zasad czy norm. Emocje, szczególnie te negatywne są nieodłącznym elementem w procesie, jakim jest samobójstwo. W związku z zagrożeniami, które pojawiają się w obecnych czasach warto zwrócić uwagę na profilaktykę oraz działania prewencyjne skierowanie głównie do najmłodszych przedstawicieli społeczeństwa.

https://doi.org/10.34766/fetr.v1i37.60
PDF

Bibliografia

Cierpiałkowska L., (2009), Psychopatologia, Łódź: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 17-20.

Damasio A., (1999), Błąd Kartezjusza. Emocje, rozum i ludzki mózg, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS, s. 155-164

Damasio A., (2000), Tajemnica świadomości. Jak ciało i emocje współtworzą świadomość, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.

Doliński D (2000), Emocje, poznanie i zachowanie, (w:) Psychologia, t. 2, J. Strelau (red.),

s. 370-394, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Doliński D., (2004), Psychologia atrybucji – implikacje praktyczne, (w:) Potoczne koncepcje świata i natury ludzkiej – ich wpływ na poznanie i zachowanie, K. Lachowicz-Tabaczek (red.), s. 201-232, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Ekman P., Davidson R.J., (2002), Natura emocji, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Frijda N. H., (1998), Prawa emocji. Nowiny Psychologiczne, nr 2(61), s. 25-48.

Frijda N.H., (2005), Punkt widzenia psychologów, (w:) Psychologia emocji, M. Lewis,

J.M. Haviland-Jones (red.), s. 89-90, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Hanć T., (2009), Dzieciństwo i dorastanie z ADHD, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls.

Hołyst B., (2012), Suicydologia, Warszawa: LexisNexis.

Hołyst B., (2014), Bezpieczeństwo jednostki, Warszawa: PWN.

Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Tolerancja (2017), Pobrano z: www.kbpn.gov.pl/portal?id=112763, dostęp: 27.03.2017r.

Lewis M., Haviland-Jones J. M., (2005), Psychologia emocji, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Łosiak W., (2007), Psychologia emocji, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

Maruszewski T., (2004), Uwaga - emocje – aleksytymia, Studia Psychologiczne, Warszawa: Państwowa Akademia Nauk.

Maruszewski T., Zdankiewicz-Ścigała E., (1998), Emocje aleksytymia poznanie, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora

Materiały Kampania Zobacz Znikam

http://zobaczjestem.pl/samobojstwa-u-mlodziezy-liczbach/

Mellibruda J. (2017), Psychologiczna koncepcja mechanizmów uzależnienia, Instytut Psychologii Zdrowia.

Oatley K., Jenkins J.M. (2003)., Zrozumieć emocje, Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Reykowski J., (1992), Procesy emocjonalne, Motywacja, Osobowość, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Seligman, M.E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L., (2003), Psychopatologia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Standardy funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych, (2016), Ośrodek Rozwoju Edukacji, (https://www.ore.edu.pl/attachments/article/7185/standardy-funkcjonowania_ppp_01-12-16.pdf). dostęp: 10.03.2019r.

WHO, Suicyde data, http://www.who.int/mental_health/prevention/suicide/suicideprevent/en/ dostęp: 10.03.2019r.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##