Rola komunikacji w budowaniu relacji między dorastającymi a rodzicami
PDF

Słowa kluczowe

dorastający
rozwój
rodzice
relacja
komunikacja

Jak cytować

Musiał, D. (2019). Rola komunikacji w budowaniu relacji między dorastającymi a rodzicami. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 38(2), 17-49. https://doi.org/10.34766/fetr.v2i38.65
Język / Language
Słowa kluczowe

Abstrakt

Adolescencja to czas przejściowy między dzieciństwem a dorosłością. Jego specyficzną cechą jest wrastanie w społeczeństwo, które przejawia się w kształtowaniu tożsamości, tworzeniu własnej, indywidualnej hierarchii wartości, celów i projektu życia. Krystalizacja planów życiowych zakłada określenie ról społecznych, zaś rozwiązywanie dylematów etycznych obserwację środowiska w zakresie ideałów i wartości moralnych. To wszystko sprawia, że dorastający mogą doświadczać wielu problemów, a zachodzące procesy w rozwoju poznawczym i emocjonalnym mogą je potęgować. Aby ten okres rozwojowy był dla młodego człowieka satysfakcjonujący i pełen osiągnięć rozwojowych wiele zależy od jakości kontaktu psychicznego między dorastającymi a rodzicami, czego wyrazem jest komunikacja interpersonalna. Rolą tejże komunikacji nie jest jedynie przekaz informacji, ale także wyrażenie uczuć, nazywanie potrzeb, komunikowanie oczekiwań, ujawnianie przeżyć. Taki rodzaj komunikacji sprzyja rozwojowi moralnemu dorastających i swobodnemu kształtowaniu tożsamości. Artykuł zawiera charakterystykę rozwoju młodzieży w okresie wczesnej i późnej adolescencji ze szczególnym uwzględnieniem charakterystyki relacji interpersonalnych oraz praktyczne wskazówki dotyczące budowania relacji między rodzicami a dorastającymi w oparciu o komunikację.
https://doi.org/10.34766/fetr.v2i38.65
PDF

Bibliografia

Allemand, M., Job, V., Mroczek, D. K. (2018). Self-control development in adolescence predicts love and work in adulthood. Journal of Personality and Social Psychology, December 13,1-13.

Arnett, J.J. (1999). Adolescent Storm and Stress, Reconsidered. American Psychologist, 54(5), 317-326.

Asadi, S., Amiri, Sh., Molavi, H. (2017). Cognitive development from adolescence through adulthood: Formal operations. Journal of Iranian Psychologists, 13(50), 121-132.

Babska Z. (1986). Psychologiczna problematyka młodości. Lublin: RW KUL.

Baltes, P, B. Reese, H., W., Lipsitt, L.P.(1980). Life-span developmental psychology. Annual Review of Psychology, 31, 65-110.

Baumrind d. (1966). Effects of authoritative paternal control on child behavior. Child Development, 37(4), 887-907.

Baumrind d. (1967). Child-care practices anteceding three patterns of preschool behavior. Genetic Psychology Monographs, 75(1), 43-88.

Baumrind d. (1971). Current patterns of parental authority. Part 2. Developmental Psychology Monograph, 4(1),1-103.

Baumrind d. (1973). The development of instrumental competence through socialization. W: A. Pick (red.), Minnesota symposia on child psychology, 7, 3-46. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Baumrind d. (1991). The influence of parenting style on adolescent competence and substance. Journal of Early Adolescence, 11(1), 56-95.

Berliner, D. Calfee, R. (1996). Handbook of Educational Psychology. Gender Development and Gender E ffects. New York: Macmillan.

Beyers, W., Luyckx, K. (2016). Ruminative exploration and reconsideration of commitment as risk factors for suboptimal identity development in adolescence and emerging adulthood. Journal of Adolescence, 47, 169-178.

Bi, X., Yang, Y., Li, H. , Wang, M. , Zhang, W. , Deater-Deckard, K. , (2019). Parenting Styles and Parent–Adolescent Relationships: The Mediating Roles of Behavioral Autonomy and Parental Authority. Frontiers in Psychology, Vol 9, Nov 13, 2018 ArtID: 2187 10.3389/fpsyg.2018.02187

Biela, A., Chlewiński, Z., Walesa, Cz. (1978). Rozwój dokonywania decyzji. Roczniki Filozoficzne, Z. 4, 5-24.

Blakemore, S. J. (2017). Social-cognitive development during adolescence. (W:) Skuse, D., Bruce, H. , Dowdney, L. (Eds.). Child psychology and psychiatry: Frameworks for clinical training and practice. 3rd edPublisher: Wiley-Blackwell; 91-95.

Bronstein, M., Lamb, M. (1992). Developmental Psychology. An Advanced Textbook. Lawrence Erlbaum Associates.

Brown, B.B., Mounts, N., Lamborn, S.D., Steinberg, L. (1993). Parenting practices and peer group affiliation in adolescence. Child Development, 64(2), 467-482.

Bryant, P.E. (1987). Priorities in developmental psychology: a comment on the paper by Susan Sugarman. International Journal of Behavioral Development, 10(4), 415-422.

Byrnes J.P. (2006), Cognitive Development during Adolescence. (W:) G.R. Adams, M.D. Berzonsky, Blackwell Handbook of Adolescence, 227–246. Malden, Oxford, Melbourne: Blackwell Publishing Ltd.

Byrnes, J. P. (2006). Cognitive development during adolescence. (W:) G.R. Adams (Ed..); Berzonsky, M. D. (Ed..). Blackwell handbook of adolescence. , 227-246, Publisher: Blackwell Publishing.

Chen, C., Greenberger, E., Lester, J., Dong, Q., Guo, M.S. (1998). A cross-cultural study of family and peer correlates of adolescent misconduct. Developmental Psychology, 34(4), 770-781.

Chłopkiewicz, M. (1987). Osobowość dzieci i młodzieży. Rozwój i patologia. Warszawa:

Clarke-Stewart, A., Perlmutter, M., & Fried.man, S. (1988). Lifelong human development. New York: Wiley.

Cole, M., Cole, S.R. (1989). The Development of children. Scientific American Books.

Collins, W. A., Laursen, B. (2000). Adolescent relationships: The art of fugue. (W:) Hendrick, C. (Ed.); Hendrick, S. S. (Ed.); Close relationships: A sourcebook. Publisher: Sage Publications, Inc, 59-69.

Cramer, P. (1979). Defense mechanisms in adolescence. Developmental Psychology, 15(4), 476-477.

Crocetti, E., Klimstra, Th, A., Hale, W.W., Koot, H. M., Meeus, W. (2013). Impact of early adolescent externalizing problem behaviors on identity development in middle to late adolescence: A prospective 7-year longitudinal study. Journal of Youth and Adolescence, 42(11), 1745-1758.

Czerwińska-Jasiewicz, M. (1997). Decyzje młodzieży dotyczące własnej przyszłości (uwarunkowania psychospołeczne). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Wydziału Psychologii UW.

Czerwińska-Jasiewicz, M. (2005). Koncepcje młodzieży na temat własnego życia – propozycja nowego modelu badań, Psychologia Wychowawcza, t. 10, nr 4, s. 59-72.

Czerwińska-Jasiewicz, M. (2015). Psychologia rozwoju młodzieży w kontekście biegu ludzkiego życia Warszawa: Difin.

Dąbrowski, K. (1975). Trud istnienia. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Darling, N., Hamilton, S. F., Shaver, K. H. (2006). Relationships outside the family: Unrelated. adults. (W:) G.R. Adams, M.D. Berzonsky (Eds.), Blackwell handbook of adolescence. 349-370, Publisher: Blackwell Publishing.

Dusek, J. B., McIntyre, J. G. (2006). Self-concept and self-esteem development. (W:) G.R. Adams, M.D. Berzonsky (Eds.), Blackwell handbook of adolescence. 290-309, Publisher: Blackwell Publishing.

Ehrlich, K.B., Richards, J. M., Lejuez, C. W., Cassidy, J. (2016). When parents and adolescents disagree about disagreeing: Observed Parent-Adolescent Communication Predicts Informant Discrepancies About Conflict. Journal of Research on Adolescence, 26(3), 380-389.

Elkind D. (1967). Cognitive structure and adolescence expirience. Adolescence, 2, 427-434.

Elkind D. (1974). Children and adolescents. Interpretive essays on Jean Piaget. New York, London, Toronto: Oxford University Press.

Elkind D. (1979). Egocentrism in adolescence, (W:) J.J. Gordon (ed.), Readings in research in developmental psychology. Glenview, Illinois: Scott, Foresman and Co.

Elkind D. (1985). Egocentism red.ux. Developmental Review, 5, 218-226.

Endedijk, H.M., Nelemans, S.A., Schür, R.R., Boks, M.P., Lier, P., Meeus, W., Vinkers, C.H., Sarabdjitsingh, R.A., Branje, S. (2019). The role of stressful parenting and mineralocorticoid receptor haplotypes on social development during adolescence and young adulthood. Journal of Youth and Adolescence, 48(6), 1082-1099.

Erikson, E. (1980). Identity and the life cycle: a reissue. New York: W.W. Norton.

Filipiak E. (2002). Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska im. K. Wielkiego.

Fischer, K.W., Lazerson, A. (1984). Human development from conception through adolescence. New York Oxford:W.H. Freeman and Company.

Fox, V.C. (1997). Is adolescence a phenomenon of modern times? Journal of Psychohistory, 5, 271-290.

Furmanek, W. (2014). Zagrożenia wynikające z rozwoju technologii informacyjnych. Dydaktyka Informatyki, nr 9, 20-48.

Galanaki, E. P. (2012). The imaginary audience and the personal fable: A test of Elkind's theory of adolescent egocentrism. Psychology, 3(6), 457-466.

Gallagher, E., Huth-Bocks, A., Levendosky, A. (2009). Parenting in the context of domestic violence: Unique stresses and outcomes. (W:) P.H. Krause, T.M. Dailey (Eds.), Handbook of parenting. Styles, stresses, and strategies. 291–314, New York: Nova Science Publishers, Inc.

Gander, M.J., Gardiner, H.W. (1981). Child and Adolescent Development. Boston-Toronto: Little, Brown and Company.

Gauvain, M., Cole, M. (1993). Readings on the Development of Children. Scientific American Books.

Geiwitz, J. (1980). Psychology looking at ourselves. Boston-Toronto: Little, Brown and Company.

Gilligan, C., Murphy, J. (1980). Development from adolescence to adulthood. The philosopher and the dilemma of the fact. Cognitive Developemnt. A Quartterly Sourcebook.

Granic, I., Dishion, Th.J., Hollenstein, T. (2006). The family ecology of adolescence: A dynamic systems perspective on normative development. (W:) G.R. Adams, M.D. Berzonsky (Eds.). Blackwell handbook of adolescence. 60-91, Publisher: Blackwell Publishing.

Griffin, L.K.; Adams, Nicole; Little, Todd D. Self determination theory, identity development, and adolescence. (W:) M.L. Wehmeyer, K.A. Shogren, T.D. Little, Sh. J. Lopez, (Eds.). Development of self-determination through the life-course. 189-196, Publisher: Springer Science + Business Media.

Grotevant, H., Cooper, C. (1985). Patterns of interaction in family relationships and the development of identity exploration in adolescence. Child Development, 56, 415–428.

Guśpiel, A. (2015). Dialog i relacje między dorastającymi dziećmi a rodzicami na podstawie badań przeprowadzonych w V Liceum Ogólnokształcącym w Krakowie. Ogrody Nauk i Sztuk, nr 5, 353-366.

Haas, L.M., McArthur, B.A., Burke, T.A., Olino, Th.M., Abramson, L Y., Alloy, L.B. (2019). Emotional Clarity Development and Psychosocial Outcomes During Adolescence. Emotion, 19(4), 563-572.

Hart, D., Carlo, G., (2005). Moral Development in Adolescence. Journal of Research on Adolescence, 15(3), Special Issue: Moral Development. 223-233.

Hauser, S.T., Houlihan, J., Powers, S.I., Jacobson, A.M., Noam, G.G., Weiss-Perry, B., Follansbee, D., Book, B.K. (1991). Adolescent ego development within the family: Family styles and family sequences. International Journal of Behavioral Development, 14(2), 165-193.

Havighurst, R.J. (1981). Developmental tasks and ed.ucation. New York: Longmans & Green.

Iacovetta, R.G. (1975). Adolescent-adult interaction and peer-group involvement. Adolescence, 10 (39), 327-336.

Iwiński, T. (1973). Piagetowska struktura operacji formalnych i jej abstrakcyjny model. Psychologia Wychowawcza, 4(30), 417-440.

Jersild, A. T. (1957). The psychology of adolescence. New York: Prentice-Hall.

Jones, D.J., Forehand, R., Beach, S.R. (2000). Maternal and paternal parenting during adolescence: forecasting early adult psychosocial adjustment. Adolescence, 35, 139, 513-530.

Jurkowski, A. (1986). Ontogeneza mowy i myślenia. Warszawa: WSiP.

Kapetanovic, S., Boele, S., Skoog, Th. Parent-adolescent communication and adolescent delinquency: Unraveling within-family processes from between-family differences. Journal of Youth and Adolescence, http://dx.doi.org/10.1007/s10964-019-01043-w

Karmiloff-Smith, A. (2012). The journey from child to scientist: Integrating cognitive development and the ed.ucation sciences. (W:) J. Shrager, Sh. Carver (Eds.). Is development domain specific or domain general? A third alternative. 127-140, Publisher: American Psychological Association.

Keating, D.P. (2012). Cognitive and brain development in adolescence. Enfance, 64(3), 267-279.

Keating, D.P., Clark, L.V. (1980). Development of physical and social reasoning in adolescence. Developmental Psychology, 16(1), 23-30.

Kilford, E.J. , Garrett, E., Blakemore, S. J. (2016). The development of social cognition in adolescence: An integrated. perspective. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 70, 106-120.

Kluckhohn, C. (1962). Values and value – orientation in the theory of action. (W:) R. Pearsons, E. Shilds (Eds.), Toward a general theory of action. New York: Springer.

Kowaz, A. M., Marcia, J. E. (1991). Development and validation of a measure of Eriksonian industry. Journal of Personality and Social Psychology, 60(3), 390-397.

Kozielecki, J. (1981). Psychologiczna teoria samowiedzy. Warszawa: PWN.

Krettenauer, T., Colasante, T., Buchmann, M., Malti, T. (2014). The development of moral emotions and decision-making from adolescence to early adulthood: A 6-year longitudinal study. Journal of Youth and Adolescence, 43(4), 583-596.

Kroger, J. (2006). Identity development during adolescence. (W:) G.R. Adams, M.D. Berzonsky (Eds.). Blackwell handbook of adolescence. 205-226, Publisher: Blackwell Publishing.

Labouvie, G.V., Baltes, P.B. (1973). Adolescent perception of adolescent change in personality and intelligence. The Journal of Genetic Psychology, 122, 269-285.

Larson, R.W. (2000). Toward a psychology of positive youth development. American Psychologist, 55(1), 170-183.

Lehalle, H. (2006), Cognitive Development in Adolescence: Thinking Freed. from Conctrete Constraints. (W:) S. Jackson, L. Goosens (Eds.), Adolescent Development, 71–89. New York: Columbia University Press.

Maccoby, E.E. (1992). The role of parents in the socialization of children: a historical overview. Developmental Psychology, 28, 1006-1017.

Maccoby, E.E., Martin, J.A. (1983). Socialization in the context of the family: parent-child interaction. (W:) P.H. Mussen (Ed..) Socialization, Personality, and Social Development. T. 4, 1-101, New York: Wiley.

McCue, R., McCormack, T. , McElnay, J. Alto, A., Feeney, A. (2019). The future and me: Imagining the future and the future self in adolescent decision making. Cognitive Development, 50, 142-156.

McGraw, K.O. (1987). Developmental Psychology. San Diego-Toronto: Harcourt Brace Jovanovich Publishers and its subsidiary, Academic Press.

Mika, S. (1982). Psychologia społeczna. Warszawa: PWN.

Miller, P.H. (1983). Theories of Developmental Psychology. San Francisco: W.H. Freeman and Company.

Mirski, A. (1995) The controversial problem of the idealism of youth. Polish Quarterly of Developmental Psychology, 1(4), 207-216.

Mohr, D.M. (1978). Development of attributes of personal identity. Developmental Psychology, 14(4), 427-431.

Musiał, D. (2003). Rozwój przyjmowania perspektywy drugiej osoby. W: J. Wilk (2003) (red..), W służbie dziecku, T.3. 49-61, Lublin: Wydawnictwo KUL.

Musiał, D. (2007a). Kształtowanie się tożsamości w adolescencji. W: A. Januszewski, P. Oleś, W. Otrębski (red.). Studia z psychologii w KUL, t. 14, , 73-92, Lublin: Wydawnictwo KUL.

Musiał, D. (2007b). Differences in Capturing Parental Attitudes by Adolescent Girls of Various Identity Statuses. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Vol. LXII, SUPPL. XVIII, N. 5, 507, SECTIO D, 204-209.

Muszyński, H. (1983). Rozwój moralny. Warszawa: PWN

Nurmi, J. E. (1993). Adolescent development in age-graded. context: the role of personal beliefis, goals and strategies in the tackling of developmental tasks and standards. International Journal of Behavioral Developemnt, 16 (2), 169-189.

Obuchowska I. (2000). Adolescencja. (W:) B. Harwas-Napierała, J. Trempała (Red.), Psychologia rozwoju człowieka. T.2, 163-201. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Obuchowska, I. (1996). Drogi dorastania. Warszawa: WSiP.

Obuchowska, I. (2009). Adolescencja. (W:) B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. 259-286, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Olubiński, A. (2001). Konflikty rodzice – dzieci: dramat czy szansa? Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Ostafińska-Molik, B., Wysocka, E. (2015). Style wychowania w rodzinie pochodzenia w percepcji młodzieży gimnazjalnej i ich znaczenie rozwojowe – próba teoretycznej i empirycznej egzemplifikacji, Resocjalizacja Polska, 213-234.

Papalia, D.E., Wendkors Olds, S. (1981). Human development. New York-Toronto: McGraw-Hill Book Company.

Piaget, J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Warszawa: PWN.

Piaget, J. (1981). Równoważenie struktur poznawczych. Centralny problem rozwoju. Warzsawa: WSiP.

Piaget, J., Inhelder, B. (1970). Od logiki dziecka do logiki młodzieży. Warszawa: WSiP.

Porębska, M. (1982). Osobowość i jej kształtowanie się w dzieciństwie i młodości. Warszawa: WSiP.

Powell, D.H. (1983). Understanding human adjustment. Normal adaptation thought the life cycle. Harold University.

Przetacznikowa, M. (1971). Rozwój i wychowanie dzieci i młodzieży w średnim wieku szkolnym. Warszawa: PWN.

Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Raths, L., Harman, M., Simon, S. (1978). Value and teaching. Toronto-London-Sydney: Ch. E. Merill Publishing Company.

Ream, G.L., Savin-Williams, R. C. (2006). Religious development in adolescence. (W:) G.R. Adams, M.D. Berzonsky (Eds.). Blackwell handbook of adolescence. 51-59, Publisher: Blackwell Publishing.

Reykowski, J. (1979). Motywacja, postawy prospołeczne a osobowość. Warszawa: PWN.

Reykowski, J., Kochańska, G. (1980). Szkice z teorii osobowości. Warszawa: PWN.

Rice, F. Ph. (1996). The Adolescent. Development, relationships and culture. Boston, Mass: Allyn & Bacon.

Robinson, L.C. (2000). Interpersonal relationship quality in young adulthood: a gender analysis. Adolescence, 35, 775-784.

Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York: Freeman.

Rosenblum, G. D.,Lewis, M. (2006). Emotional development in adolescence. (W:) G.R. Adams, M.D. Berzonsky (Eds.). Blackwell handbook of adolescence. 269-289, Publisher: Blackwell Publishing.

Ryan, A.M. (2001). The peer group as a context for the development of young adolescent motivation and achievement. Child Development, 72(4), 1135-1150.

Ryś M. (2004). Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Satir, V. (2000). Rodzina, tu powstaje człowiek. Gdańsk: GWP.

Schaefer E.S. (1959). A circumplex model for maternal behavior. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 59(2), 226-235.

Schaffer h.R. (2006). Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Tłum. M. Białecka-Pikul, K. Sikora. Kraków: UJ.

Scott, S. K., Saginak, K.A. (2016). Adolescence: Emotional and social development. (W:) D. Capuzzi, M.D. Stauffer (Eds.). Human growth and development across the lifespan: Applications for counselors. 347-386, Publisher: John Wiley & Sons Inc.

Siudem, A. (2013). Zachowania ryzykowne młodzieży gimnazjalnej. Psychologia Rozwojowa 18, 69-85.

Smetana, J. G., Turiel, E. (2006). Moral development during adolescence. (W:) G.R. Adams, M.D. Berzonsky (Eds.). Blackwell handbook of adolescence. Publisher: Blackwell Publishing, 247-268.

Strupczewska, B. (1970). Charakterystyka myślenia młodzieży dorastającej. W: L. Wołoszynowa (red..), Materiały do nauczania psychologii, 103-130. S. II, t. 7. Warszawa: PWN.

Sugarman, S. (1987). The priority of description in developmental psychology. International Journal of Behavioral Development, 10(4), 391-414.

Turner, J.S., Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP.

Tyszkowa, M. (1988). Rozwój psychiczny jednostki jako proces strukturyzacji i restrukturyzacji doświadczenia. (W:) M. Tyszkowa (Red.), Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia. Warszawa: PWN.

Victor, E. Ch., Miles, A., Vaisey, S. (2015). The role of moral worldviews in predicting sexual behavior from adolescence to emerging adulthood. Journal of Adolescent Research, 30(6), 779-799.

Vuyk, R. (1981). Overview and Critique of Piaget’s Genetic Epistomology 1965-1980. London: Routled.ge & Kegan Paul.

Walesa, Cz. (1988). Podejmowanie ryzyka przez dzieci i młodzież. Lublin: RW KUL.

Walesa, Cz. (1994). Doświadczenia religijne młodzieży. (W:) T. Ożóg (red..), Nauki społeczne o młodzieży, 107-138. Lublin: Norbertinum.

Walesa, Cz. (1997). Psychologiczna analiza zmian w rozwoju religijności człowieka. Roczniki Filozoficzne. Psychologia, 45(4), 109-132.

Walesa, Cz. (2000). Religijne przeżywanie piękna u młodzieży (rozwojowe badania osób w wieku od 12 do 24 lat). Roczniki Psychologiczne, T. II, 55-93.

Widman, K., Little, T. (1985). Contextual influences on sociomoral judgment an action. (W:) J. Pryor, J. Day (red.), The development of social cognition. New York: Springer Verlag.

Wilkerson, J., Protinsky, H.O., Maxwell, J.W., Lentner, M. (1982). Alienation and ego identity in adolescents. Adolescence, 17(65), 133-139.

Wortman, C.B., Loftus, E.F., Marschal, M.E. (1988). Psychology. New York: A. Knopf.

Wysocka, E. (2013). Wschodząca dorosłość a tożsamość młodego pokolenia – współczesne zagrożenia dla kształtowania tożsamości. Analiza teoretyczna i empiryczne egzemplifikacje. Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych AMW, 1, 69-93.

Zazzo, B. (1972). Oblicza młodości. Psychologia różnicowa wieku dorastania. Warszawa: PWN

Żebrowska, M. (red..)(1986). Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##