Kościół parafialny jako element dziedzictwa kulturowego, czynnik tożsamości społecznej oraz punkt orientacyjny w przestrzeni lokalnej
PDF (English)

Słowa kluczowe

dziedzictwo kulturowe
kościół parafialny
wystrój wnętrza
prace konserwatorskie
religia

Jak cytować

Gosztyła, M., & Gosztyła, T. (2019). Kościół parafialny jako element dziedzictwa kulturowego, czynnik tożsamości społecznej oraz punkt orientacyjny w przestrzeni lokalnej. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 38(2), 194-212. https://doi.org/10.34766/fetr.v2i38.75
Język / Language
Słowa kluczowe

Abstrakt

Kościół parafialny, tradycyjnie, był punktem zbornym, centrum życia religijnego i społecznego oraz ośrodkiem kulturotwórczym społeczności lokalnej. Znaczenie i funkcję budowli kościoła parafialnego można rozpatrywać w dwóch zasadniczych aspektach – jako przejaw kultury materialnej i niematerialnej. Celem niniejszych badań była diagnoza percepcji kościoła parafialnego jako wartości materialnej i niematerialnej kultury lokalnej, oceny cech formy architektonicznej budowli, jej percepcji jako punktu orientacyjnego w przestrzeni lokalnej oraz wiedzy i oceny zabiegów konserwatorskich i renowacyjnych, dotyczących obiektu. Dla celów niniejszych badań wybrano trzy parafie w województwie podkarpackim: Kościół Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Przemyślu, Kościół parafialny w Żołyni pw. św. Jana Kantego oraz Kościół parafialny pw. Przemienienia Pańskiego w Woli Zarczyckiej. Ogółem w badaniach wzięły udział 232 osoby. Wykonane badania pozwoliły określić, jakie komponenty wartości materialnych i niematerialnych wytypowanych kościołów, są waloryzowane przez respondentów.
https://doi.org/10.34766/fetr.v2i38.75
PDF (English)

Bibliografia

Cebula, S., Gosztyła, M. (2011). Kościół PW. Św. Jana Kantego w Żołyni. Żołynia-Rzeszów: Mitel.

Gilbert, D., Dwyer, C., Ahmed, N., Cuch Graces, L., & Hyacinth, N. (2019). The hidden geographies of religious creativity: place-making and material culture in West London faith communities. Cultural Geographies, 26(1), 23–41.

Gosztyła, M., Lichoła, L., Ożóg, S. (2014). Kościół i Parafia Najświętszej Marii Panny Nieustającej Pomocy. Przemyśl - Błonie. Rzeszów: Zimowit.

Klimenko, I., Berdnik, T. (2018). Meaning, Function and Design of Object in Culture. Postmodern Openings/Deschideri Postmoderne, 9(2), 110–119.

Rocznik Archidiecezji Przemyskiej. Album (1997). Przemyśl: Kuria Metropolitalna w Przemyślu, Techgraf.

Shields, J.J. (2000). Sacred Architecture as a Narrative for Defining Religion, Culture and Social and Educational Change: A Proposal for a Series of Workshops for Educators. Źródło: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eric&AN=ED453143&lang=pl&site=ehost-live

Stegers, R. (2008). Sacred Buildings: A Design Manual. Basel: Birkhäuser.

Szajda, M. (2018). Transposition of Sacral Space in Poland as a Result of Desacralization of Sacred Objects. Socio-Economic Problems & the State, 18(1), 214–226.

Uścinowicz, J. (2016). The Problem of Conversion in Sacred Architecture - some Axiological Aspects. International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences & Arts SGEM, 531–538.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##