Abstrakt
W niniejszym artykule uwaga została skoncentrowana na potrzebie budowania kultury relacji międzyludzkich w przestrzeni edukacyjnej. Przeanalizowano kwestie teoretyczne związane z zapotrzebowaniem wprowadzenia zmian edukacyjnych, w których większą rolę przypisywałoby się budowaniu kultury relacji w porównaniu do kultury zorientowanej na realizację zadań. Przedstawiono metodę design thinking oraz zwrócono uwagę na doniosłość tej metody w rozwoju kultury relacji w odniesieniu do praktyki edukacyjnej. Podkreślono, że metoda ta sprzyja rozwojowi kompetencji komunikacyjnych i interpersonalnych studentów, uczy współpracy, co z kolei wpływa na budowanie kultury relacji w przestrzeni edukacyjnej.
Bibliografia
Aspelin, J. (2014). Beyond indyvidualised teaching. Education Inquiry, Vol. 5 (2), 233-245.
Bachtin. Dialog – język – literatura. E. Czaplejewicz, E. Kasperski (red.). Warszawa: PWN.
Blanchard, K., Johnson, S. (2019). Nowy jednominutowy menedżer (przekł. M. Witkowska). Warszawa: MT Biznes Sp. z o.o.
Buber, M. (1992). Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych (przekład J. Doktór). Warszawa: PAX.
Çeviker-Çınar, G., Mura, G., Demirbağ-Kaplan, M. (2017). Design Thinking: A New Road Map In Business Education, The Design Journal, za: https://www.researchgate.net/publication/319560794_Design_Thinking_A_New_Road_Map_In_Business_Education, (dostęp: 11.02.2021).
Cohen, R. M., Mule L. (2019). Collaborative Pedagogy in a Design Thinking Education Course. InSight: A Journal of Scholarly Teaching, Vol. 14, 29 - 42.
Doliński, D. (2005). Dialog i wpływ społeczny. Przegląd Psychologiczny, 48 (1), 19-31.
Domachowski, W. (2000). Interakcyjny model funkcjonowania społecznego. W: H. Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna (s. 472-524). Warszawa: PWN.
Durkalevych, I. (2011). Dialog człowieka z Bogiem: ku narracyjno-dialogowemu funkcjonowaniu Ja, Zeszyty Naukowe KUL, 3 (215), 81-91.
Durkalevych, I. (2018). Development of Social Competencies of Pedagogical Profiles Student’s. Technologies of Intelect Development, Vol. 2 (9), za: http://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/article/view/351, (dostęp: 16.09.2019).
Durkalevych, I. (2020). Rozwój kreatywności studentów kierunków pedagogicznych metodą design thinking. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 44 (4), 177-189. https://doi.org/10.34766/fetr.v44i4.435
Filipowicz, G. (2016). HR Business Partner. Warszawa: Wolters Kluwer SA.
Gołębniak, B. G., Krzychała, S. (2015). Akademickie kształcenie nauczycieli w Polsce – raport z badań. Rocznik Pedagogiczny, 38, 97-112.
Goodman, S. (2015). The Importens of Teaching from Relationships, za: https://www.edutopia.org/blog/importance-teaching-through-relationships-stacey-goodman, (dostęp: 16.09.2019).
Hermans, H. J. M. Hermans-Jansen, E. (2000). Autonarracje: tworzenie znaczeń w psychoterapii (tłumaczenie P. Oleś). Warszawa: PTP.
Hunziker, D. (2018). Kompetencje bez tajemnic. Rozwijanie kompetencji to nie czary. (przeł. M. Guzowska). Warszawa: Dobra Literatura.
Jakimiuk, B. (2017). Relacje zawodowe i osiągnięcia osobiste jako czynniki satysfakcji z pracy nauczycieli a ich indywidualne doświadczenia. Lublin: KUL.
Jan Paweł II (2002). Encyklika Ut unum sint Ojca Świętego Jana Pawła II o działalności ekumenicznej. Poznań: Pallottinum.
Jeruszka, U. (2016). Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne. Warszawa: Difin SA.
Kelly, T., Kelly, D. (2019). Twórcza odwaga. Otwórz się na design thinking (przekład A. Doroba). Warszawa: MT Biznes Sp. z o.o.
Kupiec, H. (2020). Znaczenie relacji dialogicznej w rozwijaniu kompetencji komunikacyjnych studentów pedagogiki. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 42 (2), 77-91. https://doi.org/10.34766/fetr.v42i2.266.
Lencioni, P. (2012). Przezwyciężanie pięciu dysfunkcji pracy zespołowej. Praktyczny przewodnik dla liderów, menedżerów, moderatorów (przekład K. Pawłowski). Warszawa: MT Biznes sp. z o.o.
Liedtka, J. (2014). Innovative ways companies are using design thinking. Strategy and Leadership, Vol. 42 (2), 40-45, za: https://pdfs.semanticscholar.org/7f09/f8f30fc82c18dfd0d72e1d1ac433b1541539.pdf?_ga=2.145038704.577330888.1612989307-1367999094.1612047175, (dostęp: 10.02.2021).
Łuczyński, J. (2011). Zarzadzanie edukacyjne a wychowanie uczniów w szkole. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Meier, B., Pierańska, J., Pierański, W. (2005). Kształtowanie umiejętności zawodowych nauczyciela (s. 305-311). W: R. Gmocha, A. Krasnodębska (red.), Kompetencje nauczycieli i jakość kształcenia w dobie przemian edukacyjnych. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Mietzel, G. (2009). Psychologia dla nauczycieli. Jak wykorzystać teorie psychologiczne w pracy dydaktycznej (przekł. A. Ubertowska). Gdańsk: GWP.
Morrealle, S. P., Spitzberg, B. H., Barge, J. K. (2015). Komunikacja między ludźmi (przełożyli: P. Izdebski, A. Jaworska-Surma, D. Kobylińska). Warszawa: PWN.
Oleś, P. (2005). Zjawiska dialogowe – od wpływu społecznego po aktywność wewnętrzną. Przegląd Psychologiczny, 48 (1), 11-18.
Oleś, P. (2011). Dialogowe Ja: zarys teorii, inspiracje badawcze, ciekawe wyniki (s.143-171). W: P. Oleś, M. Puchalska-Wasyl (red.), Dialog z samym sobą. Warszawa: PWN.
Oleś, P., Chmielnicka-Kuter E. (2010). Ja dialogowe (s. 247-269). W: M. Straś-Romanowska, B. Bartosz, M. Żurko (red.), Badania narracyjne w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo ENETEIA.
Owen, C. L. (2005). Design Thinking. What is. Why It Is Different. Where It Has New Value. Institute of Design, Illinois Institute of Technology, za: https://www.id.iit.edu/wp-content/uploads/2015/03/Design-thinking-what-it-is-owen_korea05.pdf, (dostęp: 01.09.2020).
Puchalska-Wasyl M. (2005), Wyobrażeni rozmówcy – typy i funkcje. Przegląd Psychologiczny, 45(1), 109-123.
Robinson, K. (2016). Oblicza umysłu: ucząc się kreatywności (tłum. M. Mentel). Gliwice: Element.
Robinson, K., Aronica L. (2015). Kreatywne szkoły: oddolna rewolucja, która zmienia edukacje (tłum. A. Baj). Kraków: Wydawnictwo Element.
Schein, E. H. (2019). Potęga dobrej komunikacji w zespole. O trudnej sztuce pokornego zadawania pytań. (przekład P. Zagórska). Warszawa: PWN SA.
Schein, E. H., Schein, P. A. (2019). Potęga relacji w zarządzaniu. O trudnej sztuce bycia pokornym liderem (przekład P. Zagórska). Warszawa: PWN SA.
Schwartz, B. (2018). Dlaczego pracujemy (przekł. A. Rogozińska). Warszawa: Grupa Wydawnicza Relacja.
Seppälä, E. (2018). Dlaczego współczucie jest lepszą taktyką menedżerską niż bezwzględność? (s. 23-34). W: Empatia. Inteligencja emocjonalna. Harvard Business Review. Wydawnictwo: Helion.
Seppälä, E. (2019). Co zyskują zwierzchnicy, pokazując swoją wrażliwość? (s. 77-89) (tłum. K. Krzyżanowski). W: Prawdziwe przywództwo. Inteligencja emocjonalna. Harvard Business Review. Wydawnictwo: Helion SA.
Sęk, H. (2010). Wypalenie zawodowe nauczycieli. Uwarunkowania i możliwości zapobiegania (s.149-167). W: H. Sęk (red.), Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie. Warszawa: PWN.
Stawiarska, P. (2016). Wypalenie zawodowe w perspektywie wyzwań współczesnego świata. Warszawa: Difin SA.
Trefalt, Š. (2013). Between You and Me: Setting Work-Nonwork Boundaries in the Context of Workplace Relationships, Academy of Managment Journal, Vol. 56 (6), 1802-1829.
Tucholska, S. (2009). Wypalenie zawodowe nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań. Lublin: KUL.
Voss, T., Kunter, M., Baumert, J. (2011). Assessing Teacher Candidates’ General Pedagogical/Psychological Knowledge: Test Construction and Validation, Journal of Educational Psychology, Vol. 103 (4), 952-969.
Wierzejska, J. (2016). Kompetencje społeczne studentów kierunków technicznych i społecznych, Studia Edukacyjne, nr 39, 155-168. DOI: 10.14746/se.2016.38.10.
Bachtin. Dialog – język – literatura. E. Czaplejewicz, E. Kasperski (red.). Warszawa: PWN.
Blanchard, K., Johnson, S. (2019). Nowy jednominutowy menedżer (przekł. M. Witkowska). Warszawa: MT Biznes Sp. z o.o.
Buber, M. (1992). Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych (przekład J. Doktór). Warszawa: PAX.
Çeviker-Çınar, G., Mura, G., Demirbağ-Kaplan, M. (2017). Design Thinking: A New Road Map In Business Education, The Design Journal, za: https://www.researchgate.net/publication/319560794_Design_Thinking_A_New_Road_Map_In_Business_Education, (dostęp: 11.02.2021).
Cohen, R. M., Mule L. (2019). Collaborative Pedagogy in a Design Thinking Education Course. InSight: A Journal of Scholarly Teaching, Vol. 14, 29 - 42.
Doliński, D. (2005). Dialog i wpływ społeczny. Przegląd Psychologiczny, 48 (1), 19-31.
Domachowski, W. (2000). Interakcyjny model funkcjonowania społecznego. W: H. Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna (s. 472-524). Warszawa: PWN.
Durkalevych, I. (2011). Dialog człowieka z Bogiem: ku narracyjno-dialogowemu funkcjonowaniu Ja, Zeszyty Naukowe KUL, 3 (215), 81-91.
Durkalevych, I. (2018). Development of Social Competencies of Pedagogical Profiles Student’s. Technologies of Intelect Development, Vol. 2 (9), za: http://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/article/view/351, (dostęp: 16.09.2019).
Durkalevych, I. (2020). Rozwój kreatywności studentów kierunków pedagogicznych metodą design thinking. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 44 (4), 177-189. https://doi.org/10.34766/fetr.v44i4.435
Filipowicz, G. (2016). HR Business Partner. Warszawa: Wolters Kluwer SA.
Gołębniak, B. G., Krzychała, S. (2015). Akademickie kształcenie nauczycieli w Polsce – raport z badań. Rocznik Pedagogiczny, 38, 97-112.
Goodman, S. (2015). The Importens of Teaching from Relationships, za: https://www.edutopia.org/blog/importance-teaching-through-relationships-stacey-goodman, (dostęp: 16.09.2019).
Hermans, H. J. M. Hermans-Jansen, E. (2000). Autonarracje: tworzenie znaczeń w psychoterapii (tłumaczenie P. Oleś). Warszawa: PTP.
Hunziker, D. (2018). Kompetencje bez tajemnic. Rozwijanie kompetencji to nie czary. (przeł. M. Guzowska). Warszawa: Dobra Literatura.
Jakimiuk, B. (2017). Relacje zawodowe i osiągnięcia osobiste jako czynniki satysfakcji z pracy nauczycieli a ich indywidualne doświadczenia. Lublin: KUL.
Jan Paweł II (2002). Encyklika Ut unum sint Ojca Świętego Jana Pawła II o działalności ekumenicznej. Poznań: Pallottinum.
Jeruszka, U. (2016). Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne. Warszawa: Difin SA.
Kelly, T., Kelly, D. (2019). Twórcza odwaga. Otwórz się na design thinking (przekład A. Doroba). Warszawa: MT Biznes Sp. z o.o.
Kupiec, H. (2020). Znaczenie relacji dialogicznej w rozwijaniu kompetencji komunikacyjnych studentów pedagogiki. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 42 (2), 77-91. https://doi.org/10.34766/fetr.v42i2.266.
Lencioni, P. (2012). Przezwyciężanie pięciu dysfunkcji pracy zespołowej. Praktyczny przewodnik dla liderów, menedżerów, moderatorów (przekład K. Pawłowski). Warszawa: MT Biznes sp. z o.o.
Liedtka, J. (2014). Innovative ways companies are using design thinking. Strategy and Leadership, Vol. 42 (2), 40-45, za: https://pdfs.semanticscholar.org/7f09/f8f30fc82c18dfd0d72e1d1ac433b1541539.pdf?_ga=2.145038704.577330888.1612989307-1367999094.1612047175, (dostęp: 10.02.2021).
Łuczyński, J. (2011). Zarzadzanie edukacyjne a wychowanie uczniów w szkole. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Meier, B., Pierańska, J., Pierański, W. (2005). Kształtowanie umiejętności zawodowych nauczyciela (s. 305-311). W: R. Gmocha, A. Krasnodębska (red.), Kompetencje nauczycieli i jakość kształcenia w dobie przemian edukacyjnych. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Mietzel, G. (2009). Psychologia dla nauczycieli. Jak wykorzystać teorie psychologiczne w pracy dydaktycznej (przekł. A. Ubertowska). Gdańsk: GWP.
Morrealle, S. P., Spitzberg, B. H., Barge, J. K. (2015). Komunikacja między ludźmi (przełożyli: P. Izdebski, A. Jaworska-Surma, D. Kobylińska). Warszawa: PWN.
Oleś, P. (2005). Zjawiska dialogowe – od wpływu społecznego po aktywność wewnętrzną. Przegląd Psychologiczny, 48 (1), 11-18.
Oleś, P. (2011). Dialogowe Ja: zarys teorii, inspiracje badawcze, ciekawe wyniki (s.143-171). W: P. Oleś, M. Puchalska-Wasyl (red.), Dialog z samym sobą. Warszawa: PWN.
Oleś, P., Chmielnicka-Kuter E. (2010). Ja dialogowe (s. 247-269). W: M. Straś-Romanowska, B. Bartosz, M. Żurko (red.), Badania narracyjne w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo ENETEIA.
Owen, C. L. (2005). Design Thinking. What is. Why It Is Different. Where It Has New Value. Institute of Design, Illinois Institute of Technology, za: https://www.id.iit.edu/wp-content/uploads/2015/03/Design-thinking-what-it-is-owen_korea05.pdf, (dostęp: 01.09.2020).
Puchalska-Wasyl M. (2005), Wyobrażeni rozmówcy – typy i funkcje. Przegląd Psychologiczny, 45(1), 109-123.
Robinson, K. (2016). Oblicza umysłu: ucząc się kreatywności (tłum. M. Mentel). Gliwice: Element.
Robinson, K., Aronica L. (2015). Kreatywne szkoły: oddolna rewolucja, która zmienia edukacje (tłum. A. Baj). Kraków: Wydawnictwo Element.
Schein, E. H. (2019). Potęga dobrej komunikacji w zespole. O trudnej sztuce pokornego zadawania pytań. (przekład P. Zagórska). Warszawa: PWN SA.
Schein, E. H., Schein, P. A. (2019). Potęga relacji w zarządzaniu. O trudnej sztuce bycia pokornym liderem (przekład P. Zagórska). Warszawa: PWN SA.
Schwartz, B. (2018). Dlaczego pracujemy (przekł. A. Rogozińska). Warszawa: Grupa Wydawnicza Relacja.
Seppälä, E. (2018). Dlaczego współczucie jest lepszą taktyką menedżerską niż bezwzględność? (s. 23-34). W: Empatia. Inteligencja emocjonalna. Harvard Business Review. Wydawnictwo: Helion.
Seppälä, E. (2019). Co zyskują zwierzchnicy, pokazując swoją wrażliwość? (s. 77-89) (tłum. K. Krzyżanowski). W: Prawdziwe przywództwo. Inteligencja emocjonalna. Harvard Business Review. Wydawnictwo: Helion SA.
Sęk, H. (2010). Wypalenie zawodowe nauczycieli. Uwarunkowania i możliwości zapobiegania (s.149-167). W: H. Sęk (red.), Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie. Warszawa: PWN.
Stawiarska, P. (2016). Wypalenie zawodowe w perspektywie wyzwań współczesnego świata. Warszawa: Difin SA.
Trefalt, Š. (2013). Between You and Me: Setting Work-Nonwork Boundaries in the Context of Workplace Relationships, Academy of Managment Journal, Vol. 56 (6), 1802-1829.
Tucholska, S. (2009). Wypalenie zawodowe nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań. Lublin: KUL.
Voss, T., Kunter, M., Baumert, J. (2011). Assessing Teacher Candidates’ General Pedagogical/Psychological Knowledge: Test Construction and Validation, Journal of Educational Psychology, Vol. 103 (4), 952-969.
Wierzejska, J. (2016). Kompetencje społeczne studentów kierunków technicznych i społecznych, Studia Edukacyjne, nr 39, 155-168. DOI: 10.14746/se.2016.38.10.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
##plugins.generic.usageStats.noStats##