Communication and online activities undertaken by Internet users satisfied with their lives - research report
pdf (English)

Słowa kluczowe

Internet
media społecznościowe
aktywności w Internecie
satysfakcja z życia
gry komputerowe

Jak cytować

Wołpiuk-Ochocińska, A. (2021). Communication and online activities undertaken by Internet users satisfied with their lives - research report. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 46(2), 64-76. https://doi.org/10.34766/fetr.v46i2.803
Język / Language
Słowa kluczowe

Abstrakt

Internet jako źródło aktywności człowieka staje się coraz bardziej dominującym elementem życia każdego człowieka bez względu na wiek czy wykształcenie. Młodzi ludzie spędzają czas w Sieci w bardzo różny sposób, co niesie za sobą konsekwencje zarówno dla ich funkcjonowania społecznego jak i psychologicznego. Przedmiotem analiz w niniejszym opracowaniu jest poszukiwanie związków pomiędzy formami korzystania z Internetu a zadowoleniem z życia badanych. Wykorzystano w  tym, celu Skalę Satysfakcji z życia (SWLS) Dienera oraz kwestionariusz form korzystania z Internetu w opracowaniu własnym. Wyniki analiz wskazują, że granie w gry pozytywnie koreluje z satysfakcją z życia, natomiast media społecznościowe, komunikacja za pomocą komunikatorów  czy portali plotkarskich oraz blogów ma ujemny związek z zadowoleniem z życia.

https://doi.org/10.34766/fetr.v46i2.803
pdf (English)

Bibliografia

Aftab, P. (2003). Internet a dzieci. Uzależnienia i inne niebezpieczeństwa. Warszawa: Prószyński i S-ka
Błachnio, A. (2007). Przegląd wybranych badań nad wpływem Internetu na dobrostan psychiczny i kontakty społeczne użytkowników. Psychologia Społeczna, 2(3-4(5)), 225–233.
Błachnio, A., Przepiorka, A., Pantic, I. (2016). Association between Facebook addiction, self-esteem and life satisfaction: A cross-sectional study. Computers in Human Behavior, 55, 701–705. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.10.026
Blais, J. J., Craig, W. M., Pepler, D., Connolly, J. (2008). Adolescents online: The importance of internet activity choices to salient relationships. Journal of Youth and Adolescence, 37(5), 522–536. https://doi.org/10.1007/s10964-007-9262-7
Bozoglan, B., Demirer, V., Sahin, I. (2013). Personality and Social Psychology Loneliness, self-esteem , and life satisfaction as predictors of Internet addiction : A cross-sectional study among Turkish university students. Scandinavian Journal of Psychology, 54, 313–319. https://doi.org/10.1111/sjop.12049
Brezinka, V. (2014). Computer games supporting cognitive behavior therapy in children. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 19(1), 100–110. https://doi.org/10.1177/1359104512468288
Brooks, S. (2015). Does personal social media usage affect efficiency and well-being? Computers in Human Behavior, 46, 26–37. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.12.053
Cao, H., Sun, Y., Wan, Y., Hao, J., Tao, F. (2011). Problematic Internet use in Chinese adolescents and its relation to psychosomatic symptoms and life satisfaction. BMC Public Health, 11(1), 802. https://doi.org/10.1186/1471-2458-11-802
CBOS. (2019). Korzystanie z Internetu. Komunikat z badań, Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
Chae, J. (2018). Reexamining the relationship between social media and happiness: The effects of various social media platforms on reconceptualized happiness. Telematics and Informatics, 35(6), 1656–1664. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.tele.2018.04.011
Chan, T. H. (2014). Facebook and its Effects on Users’ Empathic Social Skills and Life Satisfaction: A Double-Edged Sword Effect. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 17(5), 276–280. https://doi.org/10.1089/cyber.2013.0466
Cudo, A., Dobosz, M., & Basaj, Ł. (2017). Compulsive Use of Computer Games and Interpersonal. Rozprawy Społeczne, 11(1), 40–49.
Czapiński, (2001) Czapiński J., 2001, Szczęście – złudzenie czy konieczność? Cebulowa teoria szczęścia w świetle nowych danych empirycznych [w:] red. M. Kofta, T. Szustrowa, Złudzenia, które pozwalają żyć, PWN, Warszawa.
Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological bulletin, t. 95, Numer 3, ss. 542–575).
Diener, E., Oishi, S., Lucas, R. E. (2003). Personality, Culture, and Subjective Well-being: Emotional and Cognitive Evaluations of Life. Annual Review of Psychology. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.54.101601.145056
Diener, E., Suh, E. M., Lucas, R. E., Smith, H. L. (1999). Subjective well-being: Three decades of progress. Psychological Bulletin, T. 125, Numer 2, ss. 276–302). https://doi.org/10.1037/0033-2909.125.2.276
Datareportal (2019). Digital 2019: Poland, https://datareportal.com/reports/digital-2019-poland
Durkin, K., & Barber, B. (2002). Not so doomed: Computer game play and positive adolescent development. Journal of Applied Developmental Psychology, 23(4), 373–392. https://doi.org/10.1016/S0193-3973(02)00124-7
Gros, L., Debue, N., Lete, J., & van de Leemput, C. (2020). Video Game Addiction and Emotional States: Possible Confusion Between Pleasure and Happiness? Frontiers in Psychology, 10, 2894. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02894
Hooghe, M. (2012). Is Sexual Well-Being Part of Subjective Well-Being? An Empirical Analysis of Belgian (Flemish) Survey Data Using an Extended Well-Being Scale. The Journal of Sex Research, 49(2–3), 264–273. https://doi.org/10.1080/00224499.2010.551791
Hull, D. C., Williams, G. A., Griffiths, M. D. (2013). Video game characteristics, happiness and flow as predictors of addiction among video game players: A pilot study. Journal of Behavioral Addictions, 2(3), 145–152. https://doi.org/10.1556/JBA.2.2013.005
Jin, B.: How lonely people use and perceive Facebook. Comput. Hum. Behav. 29, 2463–2470 (2013)
Kasperek-Golimowska, E., (2012). Nadzieja i optymizm vs zwątpienie i pesymizm w kontekście „dobrego życia” w kulturze konsumpcji. Studia Edukacyjne Nr 19, s. 179-213.
Kalpidou, M., Costin, D., & Morris, J. (2011). The Relationship Between Facebook and the Well-Being of Undergraduate College Students. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 14(4), 183–189. https://doi.org/10.1089/cyber.2010.0061
Ko C.H., Yen J.Y., Chen C.C., Chen S.H., Yen C.F. (2005), Proposed diagnostic criteria of Internet addiction for adolescents. The Journal of Nervous and Mental Disease, 193 (11), s. 728–733.
Kozak, S. (2011). Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenie i skutki dla dzieci i młodzież. Warszawa: Difin, Engram
Kross, E., Verduyn, P., Demiralp, E., Park, J., Lee, D. S., Lin, N., Shablack, H., Jonides, J., & Ybarra, O. (2013). Facebook Use Predicts Declines in Subjective Well-Being in Young Adults. PLoS ONE, 8(8). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0069841
Lissitsa, S., Chachashvili-Bolotin, S. (2016). Life satisfaction in the internet age – Changes in the past decade. Computers in Human Behavior, 54, 197–206. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.08.001
Lyubomirsky, S., King, L., Diener, E. (2005). The Benefits of Frequent Positive Affect: Does Happiness Lead to Success?, Psychological Bulletin, T. 131, Numer 6, ss. 803–855. https://doi.org/10.1037/0033-2909.131.6.803
Ogonowska, A. (2014). Nowe media. Nowe uzależnienia, Świat problemów, nr marzec 2014
Pavot, W., Diener, E., & Fujita, F. (1990). Extraversion and happiness. Personality and Individual Differences, 11(12), 1299–1306. https://doi.org/10.1016/0191-8869(90)90157-M
Pénard, T., Poussing, N., & Suire, R. (2012). Does the Internet Make People Happier? SSRN Electronic Journal, October. https://doi.org/10.2139/ssrn.1918937
Puppel, W. (2014). Rola gier komputerowych we współczesnej przestrzeni edukacyjnej. Linguodidactica, 18, 157–169.
Satici, S. A., & Uysal, R. (2015). Well-being and problematic Facebook use. Computers in Human Behavior, 49, 185–190. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.03.005
Spitzer, M. (2016). Cyberchoroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze zdrowie?, Słupsk: Dobra literatura
Statista (2021). Internet. Demographics & Use, online: https://www.statista.com/statistics/1155157/poland-share-of-people-who-connect-to-the-internet-wirelessly-by-age/
Teo, W. J. S., & Lee, C. S. (2016). Sharing Brings Happiness?: Effects of Sharing in Social Media Among Adult Users BT - Digital Libraries: Knowledge, Information, and Data in an Open Access Society (A. Morishima, A. Rauber, & C. L. Liew (red.); ss. 351–365). Springer International Publishing.
Trepte, S., Reinecke, L., & Juechems, K. (2012). The social side of gaming: How playing online computer games creates online and offline social support. Computers in Human Behavior, 28(3), 832–839. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.chb.2011.12.003
Verduyn, P., Lee, D. S., Park, J., Shablack, H., Orvell, A., Bayer, J., Ybarra, O., Jonides, J., & Kross, E. (2015). Passive Facebook usage undermines affective well-being: Experimental and longitudinal evidence. Journal of Experimental Psychology: General, 144(2), 480–488. https://doi.org/10.1037/xge0000057
Ward, D. M., Dill-Shackleford, K. E., & Mazurek, M. O. (2018). Social Media Use and Happiness in Adults with Autism Spectrum Disorder. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 21(3), 205–209. https://doi.org/10.1089/cyber.2017.0331
Wrońska, A., Lange, R. (2016). Nastolatek jako użytkownik Internetu – społeczny wzorzec konsumpcji, [w:] M. Tanaś (red.), Nastolatki wobec Internetu, Warszawa: NASK, s. 15-26

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##