On the taming the space of dialogue by deaf people during the COVID-19 pandemic
pdf (English)

Słowa kluczowe

osoba głucha
dialog
przestrzeń dialogowa

Jak cytować

Plutecka, K. (2021). On the taming the space of dialogue by deaf people during the COVID-19 pandemic. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 47(3), 609-619. https://doi.org/10.34766/fetr.v47i3.814
Język / Language
Słowa kluczowe

Abstrakt

The article is empirical. The aim of the research was to diagnose the specificity of subjective experiences related to the impact of a pandemic situation on the shaping of the dialogical space. The focus was on the following problem: how do deaf people perceive their experiences of creating a space where authentic dialogue takes place? The research used the method of individual cases. The analysis of empirical material obtained on the basis of a narrative interview with deaf students allowed us to learn about their experiences and personal experiences related to the creation of a space in which dialogue takes place in a pandemic situation. Qualitative analysis showed three areas discussed by the respondents, these were reflections on: dialogue as a form of communication, the subject of dialogue and the value of dialogue. The collected narratives revealed emotional experiences that influenced the interpretation of events by deaf students.

 

https://doi.org/10.34766/fetr.v47i3.814
pdf (English)

Bibliografia

Adamiec, T. (2003). Głuchoniemi i ich świadectwa życia od starożytności do końca wieku XVIII- przegląd problematyki, (w:) T. Gałkowski, M. Świdziński (red.), Studia nad kompetencją językową i komunikacją niesłyszących, 237-264, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytet Warszawski.

Borsook, P. (2000). Cyberselfish: A Critical Romp through the Terribly Libertarian Culture of High- Tech, New York: Public Affairs.

Cummings, J. N., Butler, B., Kraut, R. (2002). The quality of online social relationships, Communications of the ACM, 45(7), 103-108.

Dunaj, M. (2015). Głuchy-świat. Głuchota w perspektywie antropologii zaangażowanej, Łódź: Wydział Filozoficzno-Historyczny Uniwersytetu Łódzkiego.

Gara, J. (2008). Pedagogiczne implikacje filozofii dialogu, Kraków: Wydawnictwo WAM.

Kępiński, A. (2009). Poznanie chorego, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.

Ladd, P. (2003). Understanding Deaf Culture: In Search of Deafhood, Clevelend- Bufallo- Torono- Sydney: Multilingual Matters LDT.

Pelczarska, K. (2014). Różne aspekty dialogu, Edukacja Etyczna, 8, 5-13.

Podgórska-Jachnik, D. (2013). Głusi. Emancypacje, Łódź: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Łodzi.

Sofokles, (2009). Antygona, tłum. K. Morawski, Wrocław (i in:) Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Świdziński, M. (2005). Języki migowe, (w:) T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.), Podstawy neurologopedii, 679-692, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Tischner, J. (2006). Filozofia dramatu, Kraków: Wydawnictwo Znak.

Wellman, B. (1999). From Little Boxes to Loosely-Bounded Networks: The Privatization and Domestication of Community, (in:) J. Abu-Lughod (ed.) Sociology for the Twenty-First Century: Communities and Cutting Edges, 94-114, Chicago, IL: University of Chicago Press.

Wojtyła, K. (2004). Promieniowanie ojcostwa, (w:) K. Wojtyła. Poezje i dramaty, 258-291, Kraków: Wydawnictwo Znak.

Zaborniak-Sobczuk, M. (2009). Osoby z wadą słuchu wobec wybranych problemów integracji psychospołecznej, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##