Abstrakt
Na przestrzeni ostatnich kilku dekad rola przywiązania w życiu człowieka była analizowana przez wielu naukowców. Przywiązanie jest jednym z najbardziej podstawowych motywów ludzkich zachowań, które ma zapewnić poczucie bezpieczeństwa. Coraz częściej podkreśla się znaczenie oraz wpływ ukształtowanego w dzieciństwie stylu przywiązania na relacje interpersonalne w dorosłym życiu. Przywiązanie dziecka do rodzica stanowi pierwowzór dla późniejszych relacji ze współmałżonkiem lub innymi osobami z najbliższego otoczenia.
Autorki artykułu prezentują nową metodę badawczą – Style Przywiązania w Rodzinie Pochodzenia (SPRP) – która może być pomocna w określaniu stylu przywiązania uformowanego w okresie dzieciństwa (do 12. roku życia). Kwestionariusz składa się z 4 skal mierzących 4 style przywiązania: styl bezpieczny, styl lękowo-ambiwalentny, styl unikający oraz styl odrzucający.
Bibliografia
Ainsworth, M.D.S. (1977). Infant Development and Mother-infant Interaction Among Ganda and American Families, (in:) P.H. Leiderman, S.R. Tulkin, A. Rosenfield (eds.), Culture and Enfancy, New York: Academic Press.
Ainsworth, M.D.S. (1989). Attachments beyond Infancy, American Psychologist, 44, 709-716, doi: http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.44.4.709.
Aloba, O., Olabisi, O., & Aloba, T. (2016). The 10-item Connor–Davidson Resilience Scale: Factorial structure, reliability, validity, and correlates among student nurses in southwestern Nigeria, Journal of the American Psychiatric Nurses Association, 22 (1), 43–51, doi: https://doi.org/10.1177/1078390316629971.
Baker, J.K. (2006). The impact of attachment style on coping strategies, identity development and the perception of social support (43-45), http://ir.canterbury.ac.nz/ bitstream/handle/10092/1366/thesis_fulltext.pdf?sequence=1. Canterbury: University of Canterbury, doi: http://doi.org/10.14656/PFP20160405
Bartholomew, K., Horowitz, L.M. (1991). Attachment styles among young adults: a test of a four-category model, Journal of Personality and Social Psychology, 61, 226-244, doi: https://doi.org/10.1037/0022-3514.61.2.226
Białecka-Pikul, M. (2011). Wczesne dzieciństwo, (w:) J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki, 172-201.Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Birch, A., Malim, T. (2002). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęcia do dorosłości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bowlby, J. (1953). Child care and the growth of love, Baltimore: Pelican Books.
Bowlby, J. (1969/2007). Przywiązanie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bowlby, J. (1980). Attachment and loss, Basic Books.
Bowlby, J. (2016). Przywiązanie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Bukalski, S. (2013), Style przywiązaniowe nupturientów oraz inne czynniki psychologiczne jako predyktory jakości narzeczeństwa. Analiza empiryczna, Szczecin: volumina.pl Daniel Krzanowski.
Cassidy, J. (1994). Emotion regulation: influences of attachment relationships, Monographs of the Society for Research in Child Development, 2-3 (59), 228–249.
Cassidy, J., & Shaver, P. R. (eds.) (2016). Handbook of attachment: Theory, research and clinical applications (3rd ed.). New York, NY: Guilford Press, doi: https://doi.org/10.1002/imhj.21730.
Cassidy, J., Stern, J. A., Mikulincer, M., Martin, D. R., & Shaver, P. R. (2018). Influences on care for others: Attachment security, personal suffering, and similarity between helper and care recipient, Personality and Social Psychology Bulletin, 44, 574-588, doi: 10.1177/0146167217746150.
Ehrlich, K B., Stern, J. A, Eccles, J. S., Dinh, J. V., Hopper, E. A., Kemeny, M. E., Adam, E. K., & Cassidy, J. (2019). A preliminary investigation of attachment style and inflammation in African American young adults, Attachment & Human Development, 21, 57-69, doi: 10.1080/14616734.2018.1541516.
Farkas, D., Orosz, G. (2015). Ego-Resiliency Reloaded: A Three-Component Model of General Resiliency, PLoS ONE , 10(3): e0120883, doi: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0120883.
Iniewicz, G. (2008). Zaburzenia emocjonalne u dzieci i młodzieży z perspektywy teorii przywiązania, Psychiatria Polska, 5, 671-682.
Jankowska M. (2015), Przywiązanie w okresie wczesnego dzieciństwa jako prototyp relacji człowieka dorosłego, Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 3 (23), 33-46.
Jones, J. D., Fraley, R. C., Ehrlich, K. B., Stern, J. A., Lejuez, C. W., Shaver, P. R., & Cassidy, J. (2018). Stability of attachment style in adolescence: An empirical test of alternative developmental processes, Child Development, 89, 871-880, doi: https://doi.org/
10.1111/cdev.12775, PMCID: PMC5600628, NIHMSID: NIHMS848050, PMID: 28301042.
Komorowska-Pudło, M. (2016). The attachment style and stress coping strategies in adult men and women, Polskie Forum Psychologiczne, 4, 573-588, doi: https://doi.org/ 10.14656/PFP20160405.
Król-Kuczkowska, A. (2008), Teoria przywiązania jako sposób rozumienia wewnętrznego świata pacjenta, (w:) B. Józefik, G. Iniewicz (red.), Koncepcja przywiązania. Od teorii do praktyki klinicznej, 75-89, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kuczyńska, A. (2001). Styl przywiązania a zachowania wiążące, Czasopismo Psychologiczne, 7, 7-15.
Liberska, H., Głogowska, K., Deja, M. (2016). Przywiązanie do rodziców i rówieśników jako predyktor samooceny w okresie adolescencji, Czasopismo Psychologiczne Psychological Journal, 2 (22), 219-227, doi: https://doi.org/10.14691/CPPJ.22.2.219.
Liberska, H., Malina, A. (2011) Przywiązanie partnerów a ich kompetencje społeczne, (w:) L. Golińska, E. Bielawska-Batorowicz (red.) Rodzina i praca w warunkach kryzysu, 15-30, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Lubiewska, K. (2019). Przywiązanie. W kontekście wrażliwości rodzicielskiej, socjalizacji oraz wpływów kulturowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Main, M., & Solomon, J. (1990). Procedures for identifying infants as disorganized/disoriented during the Ainsworth Strange Situation, (in:) M. T. Greenberg, D. Cicchetti, & E. M. Cummings (eds.), The John D. and Catherine T. MacArthur Foundation series on mental health and development. Attachment in the preschool years: Theory, research, and intervention, 121–160, University of Chicago Press.
Marchwicki, P. (2012). Patologia rodzinna a zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży w kontekście teorii przywiązania, Homines Hominibus, 8, 161–172.
Marchwicki, P. (2004). Psychologiczne uwarunkowania stylów przywiązania, Studia Psychologica, 5, 35-56.
Marchwicki, P. (2006). Teoria przywiązania J. Bowlby’ego, Seminare. Poszukiwania Naukowe, 23, 365-383.
Marchwicki, P. (2009). Style przywiązania a właściwościami tożsamości osobistej młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Michałowska, D. (2020). Zaburzenia więzi u dzieci i młodzieży, (w:) Relacje rodzinne i międzypokoleniowe, Humanistyka i Nauki Społeczne. Doświadczenia, Konteksty, Wyzwania, t. 16, 22-31, Wrocław: Exante Wydawnictwo Naukowe.
Pisula, E. (2003). Autyzm i przywiązanie, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pasikowski, S., (2006), Przywiązanie – łączące ogniwo w rozważaniach nad funkcjonowaniem człowieka, Edukacja, 4, 5-16.
Plopa, M. (2008). Kwestionariusz Stylów Przywiązaniowych (KSP), Podręcznik, Warszawa: VIZJA PRESS&IT.
Plopa, M. (2011). Psychologia rodziny: teoria i badania, Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls’’.
Rostowski, J. (2003). Style przywiązania a kształtowanie się związków interpersonalnych w rodzinie, (w:) I. Janicka, T. Rostowska (red.), Psychologia w służbie rodziny, 19-31, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Ryś, M. (2008). Rodzinne uwarunkowania psychospołecznego funkcjonowania Dorosłych Dzieci Alkoholików, Warszawa: PWN.
Ryś, M. (2014). Rodzina z problemem alkoholowym. Metody badań relacji interpersonalnych w dysfunkcyjnych systemach rodzinnych, Warszawa: Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej.
Ryś, M. (2020). Poczucie własnej wartości i odporność psychiczna osób wzrastających w różnych systemach rodzinnych, Warszawa: Wydawnictwa Naukowe UKSW.
Ryś, M., Greszta, E., Śledź, K. (2020). The feeling of being loved and the language of communication of young adults, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2 (42), 47-76.
Sargent, J.T., Crocker, J., & Luhtanen, R.K. (2006). Contingencies of self-worth and depressive symptoms in college students, Journal of Social and Clinical Psychology, 25(6), 628–646, doi: https://doi.org/10.1521/jscp.2006.25.6.628.
Schaffer, D., Kipp, K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości, Gdańsk: Harmonia Universals.
Senator, D. (2010). Teoria więzi Bowlby’ego, (w:) B. Tryjarska (red.), Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości, 18-38, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Soudi, S. P., Duggi, D., Bhandari, S., & Kamble, S.V. (2015). Self-esteem and forgiveness in PG students, Indian Journal of Positive Psychology, 6 (1), 114-116.
Stupica, B., Brett, B., Woodhouse, S. S., & Cassidy, J. (2019). Attachment security priming decreases children’s physiological and emotional responses to threat, Child Development, 90, 1254-1271 doi: https://doi.org/10.1111/cdev.13009.
Taylor, C. (2016). Zaburzenia przywiązania u dzieci i młodzieży. Poradnik dla terapeutów, opiekunów i pedagogów, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Wallin, DJ. (2011). Przywiązanie w psychoterapii, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Woodhouse, S. S., Scott, J. R., Hepworth, A. D., & Cassidy, J. (2020). Secure base provision: A new approach to links between maternal caregiving and attachment, Child Development, 91, 249-265, doi: 10.1111/cdev.13224.
Zawadzka, A.M., Lewandowska-Walter, A. (2016). Wartości, style przywiązanie i samoocena a materializm u nastolatków, Polskie Forum Psychologiczne, 3 (21), 394-409, doi: https://doi.org/10.14656/PFP20160305.