Cardinal Stefan Wyszyński – a man of dialogue
pdf (English)

Słowa kluczowe

dialog
przebaczenie
wychowanie
patriotyzm
młodzież

Jak cytować

Mazanka, P. (2021). Cardinal Stefan Wyszyński – a man of dialogue. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 46(2), 341-356. https://doi.org/10.34766/fetr.v46i2.863
Język / Language
Słowa kluczowe

Abstrakt

Kościół w Polsce przygotowuje się do uroczystej beatyfikacji księdza Prymasa Stefana Wyszyńskiego. Z tej okazji ukazuje się wiele książek, artykułów w których podkreśla się, że kardynał Wyszyński był „Prymasem niezłomnym”, który obronił Kościół w Polsce przed licznymi represjami ze strony komunistów. Akcentując ten aspekt  jego życia, można zniekształcić jego sylwetkę.
Ks. Prymas był przede wszystkim człowiekiem dialogu. Potrafił spotykać się i nawiązać rozmowę
z każdą osobą. Umiał cierpliwie słuchać, rzeczowo artykułować swoje racje, nie narzucając własnego zdania. Mówił, że największą mądrością jest umieć jednoczyć, nie rozbijać.

W artykule wskazano na niektóre źródła i formy dialogicznej postawy ks. Prymasa. Wskazano na źródło nadprzyrodzone i przyrodzone. Tym pierwszym źródłem był jego dialog z Bogiem, a także
z Matką Bożą i świętymi. Był człowiekiem głębokiej modlitwy i z tego źródła niewątpliwie czerpał siły do codziennych spotkań, rozmów i podejmowania decyzji.

Drugim ważnym źródłem było jego filozoficzno-teologiczne wykształcenie. Kardynał Wyszyński był personalistą chrześcijańskim, a więc czerpał z dorobku takich myślicieli jak: Arystoteles, św. Augustyn, św. Tomasz z Akwinu, a także J. Maritain’a, o. J. Woronieckiego, czy ks. W. Korniłowicza. Personalizm uznaje, że centrum świata przyrodzonego jest osoba ludzka, ze swoją niezbywalną wolnością i godnością.

W artykule omówiono niektóre aspekty dialogu kardynała Wyszyńskiego z ludźmi, uwzględniając przede wszystkim dwie grupy: młodzież i przedstawicieli ówczesnej władzy państwowej. Ukazanie ks. Prymasa jako człowieka dialogu wydaje się dzisiaj bardzo potrzebne, z uwagi na różne kontrowersje i spory, które występują zarówno w naszym Państwie, Kościele, a także w relacjach pomiędzy starszym a młodszym pokoleniem.

https://doi.org/10.34766/fetr.v46i2.863
pdf (English)

Bibliografia

Budziarek M. (1992). „Gloria victis”. Martyrologia wykładowców łódzkiego Seminarium Duchownego podczas okupacji hitlerowskiej 1939-1945, Łódzkie Studia Teologiczne, 21-27.

Kąkol K. (1985). Kardynał Stefan Wyszyński jakim go znałem.

Lewandowski J. (1989). Naród w nauczaniu kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Piasecki B. (1982). Ostatnie dni Prymasa Tysiąclecia.

Piętka B. (2020). Polityczny realizm prymasa Wyszyńskiego, Przegląd 16 (1058),
https://bohdanpietka.wordpress.com/2020/04/15/polityczny-realizm-prymasa-wyszynskiego/ [accessed 15.04.2020].

Rafiński N. (1979). Stefan Kardynał Wyszyński, Karol Kardynał Wojtyła: Spotkania w Republice Federalnej Niemiec.

Rastawicka W. Dziedzictwo Stefana Kardynała Wyszyńskiego, https://wyszynskiprymas.pl/dziedzictwo-stefana-kardynala-wyszynskiego [accessed 15.05.2020].

Strzeszewski Cz. (1990). Kardynała S. Wyszyńskiego wizja Kościoła i państwa

Wyszyński S. (1993-2019), Dzieła zebrane, vol. I-XX/

Wyszyński S. (2001). Zapiski więzienne.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##