Abstrakt
The article defines the role of the altar and tabernacle in the contemporary architectural sacred interior treated as domus ecclesiae, designed to fulfill liturgical functions in accordance with the post-conciliar renewal of Vatican II. The article takes into account the problem of celebrating Holy Mass. by the celebrant with his back to the tabernacle located centrally behind the post-conciliar altar. With reference to the irreversibility of the liturgical renewal, apart from the ordinary form of the Roman rite, the existence of the extraordinary (Tridentine) form of this rite, also accepted by Vatican II, is taken into account. By presenting the presence of the post-conciliar altar brought closer to the zone of the faithful, the meaning of the Code of Canon Law is defined. The article, defining the irreversibility of the liturgical renewal, presents the location of the tabernacle separated from the altar, built architecturally in the nave or chapel of the church. At the same time, the aesthetic beauty of the liturgical interior furnishings is determined, when all this exists in accordance with the post-conciliar ordinances and serves to build a community of faith.
Bibliografia
Bandelier, A. (1999). Simples questions sur la messe et la liturgie [Simple questions about the mass and the liturgy], Chambray-lès-Tours: C.L.D.
Beauduin, L. (1987). Modlitwa kościoła, [Church prayer], translation by S. Koperek, Kraków: Polskie Towarzystwo Teologiczne.
Bogdan, M. (2004). Architektoniczne uwarunkowania odnowy liturgicznej w posoborowym wnętrzu sakralnym, [Architectural conditions of the liturgical renewal in the post- conciliar sacred interior], Polonia Sacra, 15 (59), 103-119.
Bogdan, M. (2020). Liturgiczne uwarunkowania umiejscowienia ołtarza i tabernakulum we wnętrzu sakralnym po II Soborze Watykańskim w XX wieku, [Liturgical conditions for the location of the altar and tabernacle in the sacred interior after the Second Vatican Council in the twentieth century], LiturgiaSacra, 2(56), 113-133, https://doi.org/10.25167/1s.2189.
Bouyer, L. (1991). Architecture et liturgie, [Architecture and Liturgy], Paris: Les Éditions du Cerf.
Durand, de Mende. G. (1996). Manuel pour comprendre la signification symbolique des cathédraleset des églises, [Manual for understanding the symbolic meaning of cathedrals and churches], Fuveau: La Maison de Vie.
Miazek, J. (ed.)(1987). To czyńcie na moją pamiątkę, Eucharystia w dokumentach Kościoła, [Do this in memory of me, the Eucharist in the documents of the Church], Warszawa: Wydawnictwo Archidiecezji Warszawskiej.
Gaudemet, J. (1989). Le droit canonique, [Canon law], Paris: Les Éditions du Cerf.
Guardini, R. (1987). Znaki święte, [Sacred signs], translation by J. Birkenmajer, Wrocław: Wydawnictwo Księgarni Archidiecezjalnej.
Jan Pawel II, (2003). Encyklika Ecclesia de Eucharistia (Encyklika Ojca Świętego Jana Pawła II o Eucharystii), [Encyclical Ecclesia de Eucharistia (Encyclical of the Holy Father John Paul II on the Eucharist)], Katowice: Księgarnia św. Jacka.
Jaworski, R. (2012). Twórczość i religia, [Creativity and religion], Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 3 (11), 5-11.
Jungmann, J. A. (1992). Sprawowanie liturgii, Podstawy i historia form liturgii, [Liturgy, Basics and history of liturgical forms], translation by M. Wolicki, Kraków: Polskie Towarzystwo Teologiczne.
Koch, W. (1989). Comment reconnaître les styles en architecture, [How to recognize styles in architecture], Gütersloh: Mohndruck.
Konstytucja Apostolska Sacrae Disciplinae Leges, (1987). Z kodeksu Prawa Kanonicznego, [From the Code of Canon Law] (in:) J. Miazek (ed.), To czyńcie na moją pamiątkę, Eucharystia w dokumentach Kościoła, 308-315, Warszawa: Wydawnictwo Archidiecezji Warszawskiej.
Kowalczyk, M.M. (2020). Funkcja poznania sztuki religijnej na podstawie “Listu Ojca Świętego Jana Pawła II do artystów”, [The function of getting to know religious art on the basis of the “Letter of the Holy Father John Paul II to artists”], Fides et Ratio, 4 (44), 73-85.
Mszał Rzymski, (1987). Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego OWMR, [General Introduction to the Roman Missal of the Roman Catholic Church] (in:) J. Miazek (ed.), To czyńcie na moją pamiątkę, Eucharystia w dokumentach Kościoła, 81-153, Warszawa: Wydawnictwo Archidiecezji Warszawskiej.
Małaczyński, F. (1984). Funkcje świątyni katolickiej w świetle teologii, liturgii i tradycji, [Functions of the Catholic temple in the light of theology, liturgy and tradition], Ruch biblijny i liturgiczny, 3(37), 208-216.
Miazek, J. (ed.)(1987). To czyńcie na moją pamiątkę, Eucharystia w dokumentach Kościoła, [Do this in memory of me, the Eucharist in the documents of the Church], Warszawa: Wydawnictwo Archidiecezji Warszawskiej.
Nadrowski, H. (1987). Twórca i odbiorca sztuki sakralnej naszych czasów, [The creator and recipient of the sacred art of our times], Studia Theologica Varsoviensa, 25(1), 75-97.
Nadrowski H. (2005). Sztuki sakralnej szanse i zagrożenia, [Chances and threats of sacred art], Teologia i Człowiek, 6, 105-137.
Nowakowski, P. (2019). Reforma liturgiczna jest nieodwracalna. Głos w obronie soborowej reformy liturgii, [The liturgical reform is irreversible. A voice in defense of the conciliar reform of the liturgy], Liturgia Sacra, 2(54), 427-439, https://doi.org/10.25167/1s.954.
Nyga, J. (1990). Architektura sakralna a ruch odnowy liturgicznej, [Sacred architecture and the movement of liturgical renewal], Katowice: Księgarnia św. Jacka.
Parsch, P., Kramreiter, R. (1939). Neue Kirchenkunst im Geist der Liturgie, [New church art in the spirit of the liturgy], Wien-Klosterneubur: Volksliturgischer Verlag.
Paweł VI, (1987). Encyklika Pawla VI Mysterium Fidei 1965, [Paul VI’s Encyclical Mysterium Fidei 1965] (in:) J. Miazek (ed.), To czyńcie na moją pamiątkę, Eucharystia w dokumentach Kościoła, 13-32, Warszawa: Wydawnictwo Archidiecezji Warszawskiej.
Paweł VI (1964). Przemówienie skierowane do artystów 7 maja 1964, [Speech to artists on May 7, 1964], Znak, 16(12), 1425-1426.
Pintal, L. (2010). Kult Najświętszej Eucharystii, [Cult of the Holy Eucharist], Rocznik liturgiczno-homiletyczny, volume 1(57), 205-225.
Pontyfikał rzymski, (1978). Obrzęd poświęcenia kościoła i ołtarza, [Rite of dedication of the church and altar], Rzym: Stolica Apostolska.
Rosier-Siedlecka, M.E. (1979). Posoborowa architektura sakralna, [Post-conciliar sacred architecture], Lublin: KUL.
Sadoch, E. (2018). Ostrołukowe piękno: sposoby postrzegania katedry gotyckiej, [The ogival beauty: ways of perceiving the gothic cathedral], Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 36(4), 164-197.
Semenova, V. (2019). Reforma liturgiczna jest nieodwracalna. Głos w sprawie tendencji powrotu do liturgii przedsoborowej (trydenckiej), [The liturgical reform is irreversible. A voice on the tendency to return to the pre-conciliar (Tridentine) liturgy], Liturgia Sacra, no 2(54), 417-425, https://doi.org/10.25167/1s.955.
Sobór Watykański II, (1987). Konstytucja o liturgii Świętej Sacrosanctum Concilium, [Constitution on the Sacred Liturgy Sacrosanctum Concilium], Wrocław: Wydawnictwo Księgarni Archidiecezjalnej.
Święta Kongregacja Obrzędów, (1964). I Instrukcja wykonawcza Inter Oecumenici, [1st Inter Oecumenici Executive Instruction], Rzym: Stolica Apostolska.
Święta Kongregacja Obrzędów, (1987). Instrukcja Eucharisticum Mysterium, [The Eucharisticum Mysterium instruction] (in:) J. Miazek (ed.), To czyńcie na moją pamiątkę, Eucharystia w dokumentach Kościoła, 154-190, Warszawa: Wydawnictwo Archidiecezji Warszawskiej.
Zespół Biblistów Polskich, (1980). Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, [Holy Scriptures of the Old and New Testaments], Poznań-Warszawa: Wydawnictwo Pallottinum.