Abstract
Introduction: The environmental crisis, which was the period of the Covid-19 pandemic and the accompanying isolation, caused negative changes in the mental and social functioning of some adolescents. Previous studies have indicated severale consequences observed in young people: mental health disorders, attention deficits and in task efficiency, deterioration of peer relations, moods of sadness and depression (e.g. Bigaj, Dębski, 2020; Ghosh et al., 2020; Grzelak, 2020; Pyżalski, 2020a). However, negative symptoms do not affect the general student population. It is therefore important to identify the factors supporting adolescents in coping with the crisis and factors that increase the risk of a decline in mental condition.
Method: In this context, a study was conducted to answer the question about the type and intensity of specific symptoms of mental crisis in adolescents examined during a pandemic. It was also checked whether the variation in the severity of symptoms was accompanied by differences in psychosocial factors important for coping with the crisis, while controlling the gender variable. The study covered a group of 1,514 students from 7th and 8th grades of primary schools and secondary schools. The Scale of the impact of COVID-19 and home isolation on children and adolescents by Mireia Orgilés, Alexander Morales and José Pedro Espada was used, as well as a survey to diagnose protective factors and risk factors for problem behaviors in adolescents.
Results: Most young people do not notice changes in their physical and mental well-being after the period of home isolation and the Covid-19 pandemic. On the other hand, a significant group of about one third of the respondents experienced a deterioration in their psychophysical condition. The factors that accompanied the different effects of the pandemic and differentiate young people with strong symptoms of a mental crisis from those who do not experience negative effects are: the quality of peer relations, the quality of the relationship with teachers and the tutors, the type of contact with parents, school and class climate.
Conclusions: The Covid-19 pandemic and home isolation were accompanied by negative psychophysical changes in approximately one third of adolescents. The pandemic itself, however, is not a direct cause of these changes. What is important here is the contribution of psychosocial factors that make up the conditions in which young people functioned during the pandemic.
References
Bigaj, M., Dębski, M. (2020). Subiektywny dobrostan i higiena cyfrowa w czasie edukacji zdalnej. (W:) G. Ptaszek, G.D. Stunża, J. Pyżalski, M. Dębski, M. Bigaj (Red.), Edukacja zdalna: co stało się z uczniami ich rodzicami i nauczycielami?, 75-111, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Bilicki, T. (2020). Jak pracować z uczniem w kryzysie w czasie pandemii Covid-19?. (W:) J. Pyżalski (Red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa Covid-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, 16-19, Warszawa: EduAkcja.
Brammer, L. (1984). Kontakty służące pomaganiu. Procesy i umiejętności, Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
Ghosh, R., Dubey, M.J., Chatterjee, S., Dubey, S. (2020). Impact of Covid-19 on children: special focus on the psychosocial aspect, Minerva pediatrica, 72(3), 226–235. https://doi.org/10.23736/S0026-4946.20.05887-9
Grzelak, S. (2020). Młodzież w czasie epidemii. Komu jest najtrudniej?, Warszawa: Instytut Psychoprofilaktyki Zintegrowanej.
James, R.K., Gilliland B.E. (2006). Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiazywania Problemów Alkoholowych: Wydawnictwo Edukacyjne PARPA.
Magson, N.R., Freeman, J., Rapee, R.M., Richardson, C.E., Oar, E.L., Fardouly, J. (2021). Risk and Protective Factors for Prospective Changes in Adolescent Mental Health during the Covid-19 Pandemic, Journal of youth and adolescence, 50(1), 44–57. https://doi.org/10.1007/s10964-020-01332-9
Moskalewicz, J., Wciórka, J. (2021). Kondycja psychiczna mieszkańców Polski: raport z badań “Kompleksowe badania stanu zdrowia psychicznego społeczeństwa i jego uwarunkowania – EZOP II”, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.
Orgilés, M., Morales, A., Delvecchio, E., Mazzeschi, C., Espada, J.P. (2020). Immediate Psychological Effects of the Covid-19 Quarantine in Youth from Italy and Spain, Frontiers in Psychology. 11(579038). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.579038
Ostaszewski, K., Kucharski, M., Moskalewicz, J., Rabczenko, D., Stokwiszewski, J., Wciórka, J., Wojtyniak, B. (2021). Rozpowszechnienie zaburzeń zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży. Kwestionariusz MINI KID. (W:) J. Moskalewicz, J. Wciórka (Red.), Kondycja psychiczna mieszkańców Polski: raport z badań „Kompleksowe badania stanu zdrowia psychicznego społeczeństwa i jego uwarunkowania – EZOP II”, 527-688, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii
Poleszak, W., Pyżalski, J. (2020). Psychologiczna sytuacja dzieci i młodzieży w dobie pandemii. (W:) J. Pyżalski (Red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa Covid-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, 7-15, Warszawa: EduAkcja.
Poleszak, W. (2020). Ekspertyza dotycząca wskazań w zakresie prowadzenia działań i programów profilaktycznych adresowanych do dzieci młodzieży dotyczących zachowań ryzykownych w czasie pandemii Covid – 19, z uwzględnieniem nauczania dzieci w trybie on-line, Ekspertyza na zlecenie Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, (za:) https://www.parpa.pl/images/Ekspertyza_dr_W._Poleszk.pdf (access: 12.05.2022).
Preacher, K.J., Rucker, D.D., MacCallum, R.C., Nicewander, W.A. (2005). Use of the Extreme Groups Approach: A Critical Reexamination and New Recommendations, Psychological Methods, 10 (2), 178–192. https://doi.org/10.1037/1082-989X.10.2.178
Ptaszek, G., Stunża, G.D., Pyżalski, J., Dębski, M., Bigaj, M. (2020). Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pyżalski, J. (2020a). Zmiany w ilości czasu poświęcanego wybranym aktywnościom w czasie edukacji zdalnej. (W:) G. Ptaszek, G.D. Stunża, J. Pyżalski, M. Dębski, M. Bigaj, Edukacja zdalna: co stało się z uczniami ich rodzicami i nauczycielami?, 124-133, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pyżalski, J. (2020b). Ważne relacje uczniów i nauczycieli w czasie edukacji zdalnej. (W:) G. Ptaszek, G.D. Stunża, J. Pyżalski, M. Dębski, M. Bigaj (Red.), Edukacja zdalna: co stało się z uczniami ich rodzicami i nauczycielami?, 112-123, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pyżalski, J., Poleszak, W. (2020c). Relacje przede wszystkim – nawet jeśli obecnie tylko zapośredniczone. (W:) J. Pyżalski (Red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa Covid-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, 28-36, Warszawa: EduAkcja.
Pyżalski, J. (2021). Zdrowie psychiczne i dobrostan młodych ludzi w czasie pandemii Covid-19–przegląd najistotniejszych problemów, Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 20(2), 92-115.
Rohde, C., Jefsen, O., Nørremark, B., Danielsen, A., Østergaard, S. (2020). Psychiatric symptoms related to the Covid-19 pandemic, Acta Neuropsychiatrica, 32, 274-276. https://doi.org/10.1017/neu.2020.24
Shoshani, A., Kor, A. (2021). The mental health effects of the Covid-19 pandemic on children and adolescents: Risk and protective factors, Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy. Advance online publication. https://doi.org/10.1037/tra0001188
UNICEF, (2020). Averting a lost Covid generation. A six-point plan to respond, recover and reimagine a post-pandemic world for every child. (from:) https://www.unicef.org/reports/averting-lost-generation-covid19-world-childrens-day-2020-brief, (access: 12.05.2022).