A case study of sandplay therapy for 6-year-old ukrainian boy experienced emotion difficulte related to war refugees
pdf

Keywords

trauma
child
war
sand therapy
psychology

How to Cite

Durkalevych, I. (2022). A case study of sandplay therapy for 6-year-old ukrainian boy experienced emotion difficulte related to war refugees. Quarterly Journal Fides Et Ratio, 52(4), 18-25. https://doi.org/10.34766/fetr.v4i52.1133
Keywords

Abstract

The case study sheds light on the importance of sandplay therapy in dealing with negative emotions and traumatic experiences of children affected by war. The purpose of the article was to show the effectiveness of one method of working with negative emotions and traumatic experiences - sand therapy - in recovery and healing. The article presents an example of two-month work containing eight therapy sessions with a six-year-old boy - a war refugee from Ukraine - experiencing emotional difficulties (anxiety). The presented example of work with the child shows the process of healing. The sand therapy method can be a source of practical knowledge for professionals helping people in traumatic experiences and non-normative crisis.

https://doi.org/10.34766/fetr.v4i52.1133
pdf

References

Appelt, K., Brzezińska, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP.

Ayalon, O. (2022). Materiały szkoleniowe: „Szkolenie specjalistyczne dotyczące pracy z dziećmi doświadczającymi uchodźctwa i wojny”, typescript.

Barabas, M. (2015). Wyuczona bezradność a zasoby osobiste osób niepełnosprawnych ruchowo, Lublin: UMCS.

Cohen, J.A., Mannarino A.P., Deblinger, E. (2011). Terapia traumy i traumatycznej żałoby u dzieci i młodzieży (R. Andruszko, Trans.), Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Erikson, E. (1997). Dzieciństwo i społeczeństwo (P. Hejmej Trans.), Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Giza-Zwierzchowska, A. (2013a). Psychologiczne aspekty rozwoju dziecka w Sandplay Therapy. (W:) L. von Keyserlingk, A. Giza-Zwierzchowska (Red.), Wprowadzenie do Sandplay Therapy – Terapia w Piaskownicy, 71-93, Szczecin: TWIKS.

Giza-Zwierzchowska, A. (2013b). Terapia w Piaskownicy w leczeniu zaburzeń pourazowych. (W:) L. von Keyserlingk, A. Giza-Zwierzchowska (Red.), Wprowadzenie do Sandplay Therapy – Terapia w Piaskownicy, 145-162, Szczecin: TWIKS.

Haj, D.F. (2021). Rozwój emocjonalny od niemowlęctwa do dorastania. Kierunki rozwoju kompetencji emocjonalnych i problemów emocjonalnych (M. Jastrzębski, Trans.), Warszawa: Difin.

Jaffé, A. (2018). Symbolika w sztukach wizualnych. (W:) Człowiek i jego symbole (R. Palusiński, Trans.), 319-384, Katowice: Wydawnictwo KOS.

Jang, M., Choi, T., Lee, S., Lee, Y., Cho, E. (2019). The Effect of Sandplay Therapy on the PTSD Symptoms and Resilience of Street Children in Uganda, Journal of Symbols & Sandplay Therapy, Vol. 10 (2), 37-55.

Jung C.G. (2018). Bliżej nieświadomości. (W:) Człowiek i jego symbole (R. Palusiński, Trans.), 43-143, Katowice: Wydawnictwo KOS.

Kendall, P.C., Hedtke, K.A. (2022). Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci. Podręcznik terapeuty. Program zaradny kot (A. Ćwiklińska-Zaborowicz, de Flassilier-Poplawska, M. Kiełtyka-Czech, Trans.), Sopot: GWP.

Lawrence, O.J., Murayama, K., Creswell, C. (2019). Systeatic Review and Meta-analysis: Anxiety and Depressive Disorders in Offspring of Parents With Anxiety Disorders, Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, Vol. 58 (1), 46-60.

Lawrence, P.J., Murayama, K., Creswell, C. (2019). Systematic Review and Meta-Analysis: Anxiety and Depressive Disorders in Offspring of Parents With Anxiety Disorders, Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, Vol. 58 (1), 46-60.

Müldner-Nieckowski, Ł., Rutkowski, K. (2005). Terapia w piaskownicy, Psychoterapia 3 (134), 63-68.

Musiał, D. (2007). Doświadczanie szczęścia przez dorosłych dzieci. Emocjonalny komponent szczęścia dzieci. (W:) A. Błachio, A. Gózik (Red.), Bliżej emocji, 47-58, Lublin: Wydawnictwo KUL.

Nesse, R.M. (2020). Dobre powody złego samopoczucia. Odkrycia psychiatrii ewolucyjnej (A. Jarosz, Trans.), Warszawa: CeDeWu Sp. z o.o.

Oatley, K., Yenkis, J.M. (2005). Zrozumieć emocje (J. Radzicki, J. Suchecki, Trans.), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Radziwiłłowicz, W. (2020). Zaburzenia emocjonalne (internalizacyjne). (W:) I. Grzegorzewska, L. Cierpiakowska, A.R. Borkowska (Red.), Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, 409-450, Warszawa: PWN.

Сакович, Н., Sakovich, N. (2006). Технология игры в песок. Игры на мосту. – Спб.: Речь.

Sandplay Therapy – Terapia w Piaskownicy. Notatki Dory Kalff, twórczyni metody (2013). (tłumaczenie K.Tomasiak). (W:) L. von Keyserlingk, A. Giza-Zwierzchowska (Red.), Wprowadzenie do Sandplay Therapy – Terapia w Piaskownicy, 409-450, Szczecin: TWIKS.

Sroufe, L.A., Egeland. B., Carols. E.A., Colllins. W.A. (2021). Rozwój osobowy. Ryzyko i adaptacja od narodzin do dorosłości (R. Andruszko, Trans.), Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Wiersma, J. (2019). New Frontiers in Sandplay Therapy. Journal of Sandplay Therapy, Vol. 28(1), 135-140.

YounSoo, p. (2020). Children With Parent-Child and Peer Relationship Problems Sandplay Therapy Case Study, Journal of Symbols & Sandplay Therapy, Vol. 11 (2), 79-112.

Downloads

Download data is not yet available.