Creativity as a means of shaping human subjectivity according to Wiesław Karolak
pdf

Keywords

art therapy
artistic expression
subjectivity
drawing
creative nature

How to Cite

Kowalczyk, M. M. (2024). Creativity as a means of shaping human subjectivity according to Wiesław Karolak. Quarterly Journal Fides Et Ratio, 58(2), 58-67. https://doi.org/10.34766/fetr.v58i2.1283
Keywords

Abstract

The aim of this article is to present creativity as a means of shaping human subjectivity based on the art therapy practice of Wiesław Karolak. The author identifies art therapy with therapy through creativity (resp. artistic expression). Its basis is the belief in the creative nature of man. Creativity is a universal feature that constitutes every human being, therefore it is not reserved exclusively for artists. However, modern scientific and technological civilization, as well as consumerism, do not encourage creative attitudes in everyday life. Man has two ways of functioning to choose from - automatic implementation of imposed patterns of existence or conscious living of life involving independent setting of goals. In order to become a subject, that is, the source of one's actions, it is necessary to actualize the creative nature, including the dispositions responsible for creation. The program titled "Creativity supporting development", co-authored by W. Karolak, is undoubtedly helpful in this process. The author implements its assumptions during art therapy workshops, the aim of which is to form human subjectivity. He assigns a special role to expression in the field of visual arts due to his own artistic education. He often uses drawing, which he equates with thinking. By taking up creative activity - by drawing, workshop participants become aware of what was previously incomprehensible to them, and gain insight into their own emotions, which ultimately leads to self-knowledge. By discovering their own creativity in the field of art, they want to use it in their everyday experience. In this way, they transform into a conscious entity that responsibly manages its own life according to the knowledge acquired through creative exploration. Artistic expression activates creative attitudes whose distinguishing feature is "novelty". Hence, human subjectivity is expressed in productive thinking as defined by Otto Selz, which acquires a creative character in a specific social context. The publication was created based on the content analysis method.

https://doi.org/10.34766/fetr.v58i2.1283
pdf

References

Dubisz, S. (ed.). (2003). Uniwersalny słownik języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Edwards, B. (2006). Rysunek: odkryj talent dzięki prawej półkuli. Łódź: Aha!

Karolak, W. (2006). Rysunek: odkryj talent dzięki prawej półkuli mózgu. Łódź: Aha!

Karolak, W. (2001a). Działania twórcze – twórczość wspomagająca rozwój. Książka dla nauczyciela. Łódź: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna.

Karolak, W. (2001b). Działania twórcze – twórczość wspomagająca rozwój. Książka dla studenta. Łódź: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna.

Karolak, W. (2005a). Twórczość wspomagająca rozwój. (In:) L. Kataryńczuk-Mania (ed.), Metody i formy terapii sztuką, 149-163, Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Karolak, W. (2005b). Warsztaty artystyczne. Kielce: Jedność.

Karolak, W. (2005c). Warsztaty twórcze – warsztaty artystyczne. Kielce: Jedność.

Karolak, W. (2006). Mapping w twórczym samorozwoju i arteterapii. Łódź: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna.

Karolak, W. (2010). Arteterapie: Terapie za pomocą sztuk wizualnych. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej.

Karolak, W. (2014). Arteterapie. Język wizualny w terapiach twórczości i sztuce. Warszawa: Difin.

Karolak, W. (2015). Rysunek w arteterapiach, twórczości i sztuce. Warszawa: Difin.

Karolak, W. (2017). Arteterapie. Przygoda i porządek. Warszawa: Difin.

Karolak, W. (2019). Arteterapia dla dzieci i młodzieży. Scenariusze zajęć. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Malchiodi, C.A. (Ed.). (2014). Arteterapia. Podręcznik. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B., Wichary, Sz. (2020). Psychologia poznawcza. Wyd. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nęcki, Z. (2002). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Obuchowski, K. (2000a). Od przedmiotu do podmiotu. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.

Obuchowski, K. (2000b). Galaktyka potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich. Poznań: Zysk I S-ka Wydawnictwo.

Obuchowski, K. (2000c). Człowiek intencjonalny, czyli o tym jak być sobą. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Pielasińska, W. (1983). Ekspresja – jej wartość i potrzeba. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

Read, H. (1967). Warunki dla pokoju, Kwartalnik Pedagogiczny, 1, 3-8.

Rodriguez, N. (2013). Co nam mówią rysunki dzieci. Kielce: Jedność.

Stasiak, M. K. (2015). Model wspierania twórczego rozwoju jednostki jako postulowany wyznacznik nowoczesnej pracy socjalnej, Civitas Hominibus: Rocznik Filozoficzno-społeczny, 10, 133-142.

Tatarkiewicz, W. (1988). Dzieje sześciu pojęć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Tatarkiewicz, W. (1993). Historia filozofii. T. I. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Downloads

Download data is not yet available.