Abstract
The issues which are the focus of the research problem addressed here are related to identifying a) the sense of coherence among secondary-school graduates, b) physical activity of secondary-school graduates, and c) mutual correlations between the two. The main research problem refers to defining the correlation between the sense of coherence and the physical activity of secondary-school graduates. The study covered 448 secondary-school graduates (average age: 18.2). The following tools were used in the study: the Life Orientation Questionnaire (SOC-29) and a screening test for testing the level of physical activity (J. Prochask et al.). As a result of the research, a positive correlation was found between the sense of coherence and its components and the levels of physical activity. The higher the sense of physical activity found in a respondent, the higher his/her sense of coherence and its components: sense of comprehensibility, manageability and meaningfulness.
References
Antonovsky A. (1997), Poczucie koherencji jako determinanta zdrowia, (w:) Psychologia zdrowia, I. Heszen-Niejodek, H. Sęk (red.), s. 209-231, Warszawa: PWN.
Antonovsky A. (2005), Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.
Antonovsky H., Sagy S. (1986), The development of sense of coherence and its impact on responses to stress situations, The Journal of Social Psychology, Vol. 126, Issue 2, pp. 213-225.
Ben-David A. (1996), Cross-cultural differences between Russian immigrants and Israeli college students: the effect of the familiy on the sense of coherence, Israel Journal of Psychiatry & Related Sciences, Vol. 33, No. 1, pp. 13-20.
Binkowska-Bury M. (2009), Zachowania zdrowotne młodzieży akademickiej, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Brzeziński J. (1980), Elementy metodologii badań psychologicznych, Warszawa: PWN.
Dolińska-Zygmunt. G. (2001), Behawioralne wyznaczniki zdrowia – zachowania zdrowotne, (w:) Podstawy psychologii zdrowia, G. Dolińska-Zygmunt (red.), s. 9-18, Wrocław: Uniwersytet Wrocławski.
Global recommendations on physical activity for health. Geneva: Word Heath Organization., 2010. http://www.who.int/dietphysicalac tivity/factsheet_recommendations/en (dostęp 1.03.2019r.).
Gniazdowski A. (1990), Zachowania a zdrowie. Badanie związków, (w:) Zachowania zdrowotne. Zagadnienia teoretyczne, próba charakterystyki zachowań zdrowotnych społeczeństwa polskiego, A. Gniazdowski (red.), s. 59-81, Łódź: Instytut Medycyny Pracy.
Gniazdowski A. (1990), Zachowania zdrowotne. Strategiczny problem ochrony zdrowia, (w:) Zachowania zdrowotne. Zagadnienia teoretyczne, próba charakterystyki zachowań zdrowotnych społeczeństwa polskiego, A. Gniazdowski (red.), s. 9-22, Łódź: Instytut Medycyny Pracy.
Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) Study Protocol: Background, Methodology and Mandatory items for the 2013/14 Survey (2014), C. Currie, J. Inchley, M. Molcho, M. Lenzi (eds.), St Andrews.
Juczyński Z., Chodkiewicz J., Pisarski A. (2004), Zachowania ryzykowne i szkodliwe dla zdrowia dzieci i młodzieży, Łódź: Wydział Zdrowia UMŁ.
Koniarek J., Dudek B., Makowska Z. (1993), Kwestionariusz orientacji życiowej. Adaptacja The Sense of Coherence Questionnaire (SOC) A. Antonovsky’ego, Przegląd Psychologiczny, t. 36, nr 4, s.491-501.
Kulik T.B. (1995), Współczesna koncepcja zdrowia, (w:) Styl życia a zdrowie. Materiały z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Styl Życia a Zdrowie”, Olsztyn 1994, Z. Czaplicki, W. Muzyka (red.), s. 20-22, Olsztyn: Polskie Towarzystwo pedagogiczne.
Linca-Ćwikła A. (2018), Pedagogiczne możliwości kształtowania poczucia koherencji, Roczniki Pedagogiczne, z. 3.
Mazur J. (red.) (2015), Zdrowie i zachowania zdrowotne młodzieży szkolnej w Polsce na tle wybranych uwarunkowań socjodemograficznych. Wyniki badań HBSC 2014, Warszawa: Instytut Matki i Dziecka.
Mroziak B., Czabała J.Cz., Zwoliński M. (1996), Poczucie koherencji (SOC) jako determinant zdrowia psychicznego młodzieży – sprawozdanie z badań pilotażowych, (w:) Medycyna psychosomatyczna i psychologia chorego somatycznie wobec zagrożeń i wyzwań cywilizacyjnych współczesnego świata, H. Skłodowski (red.), s. 101-105, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Pohorecka A., Jelonkiewicz I. (1995), Picie alkoholu a poczucie koherencji i style radzenia sobie ze stresem u młodzieży kończącej szkołę średnią, Alkoholizm i Narkomania, nr 1, s. 43-57.
Prochaska J.J., Sallis J.F., Long B. (2001), A physical activity screening measure for use with adolescents in primary care, Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, Vol. 155, Issue 5, pp. 558-559.
Przetacznik-Gierowska M. (1996), Zasady i prawidłowości psychicznego rozwoju człowieka, (w:) Psychologia rozwoju człowieka, M. Przetacznik-Gierowska, M. Tyszkowa (red.), t. 1, s. 57-84, Warszawa: PWN.
Targets for health for all. Targets in support of the European regional strategy for health for all, Copenhagen 1985.
Włodarczyk P. (2001), Poczucie koherencji a zachowania zdrowotne, Lider, nr 2, s. 13-18.
Woynarowska B. (2008), Aktywność fizyczna, (w:) Profilaktyka w pediatrii, B. Woynarowska (red.), s. 72-82, Warszawa: PZWL.
Woynarowska B. (2018), Edukacja zdrowotna, Podręcznik akademicki, Warszawa: PWN.
Zawadzka B. (2001), Postawy dorastającej młodzieży wobec zdrowia, (w:) Zdrowie: istota, diagnostyka i strategie zdrowotne, I. Murarow (red.), s. 312-320, Radom.
Zdrowie i zachowania zdrowotne młodzieży szkolnej w Polsce na tle wybranych uwarunkowań socjodemograficznych. Wyniki badań HBSC 2014 (2015), J. Mazur (red.), Warszawa: Instytut Matki i Dziecka.
Żak S. (1994), Społeczne i pedagogiczne skutki zróżnicowanej aktywności ruchowej wśród dzieci i młodzieży, Wychowanie Fizyczne i Sport, nr 1, s. 11-13.
Ziarko M. (2006), Zachowania młodych dorosłych – uwarunkowania psychologiczne, Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.