Emotional functioning and transgressive motive use of alcohol among students
pdf (Język Polski)

How to Cite

Ślaski, S. (2017). Emotional functioning and transgressive motive use of alcohol among students. Quarterly Journal Fides Et Ratio, 31(3), 87-100. Retrieved from https://fidesetratio.com.pl/ojs/index.php/FetR/article/view/559
Keywords

Abstract

The aim of the study was to examine the functioning of emotional people who use alcohol as transgressive way. 138 patients, 49% women (study group N = 69, control group N = 69) were examined. The following tests were used in the study: emotional intelligence - by Jaworowska et al (2005), anxiety as a traits and state - Wrześniewski et al. (2011), the motive transgressive use of alcohol - Graziano et al. (2012). The results largely confirm the hypotheses that low levels of emotional intelligence and high level anxiety coexists with motive transgressive use of alcohol.

pdf (Język Polski)

References

Arsenio, W.F., Ford, M.E. (1985). The role of affective information in socialcognitive development: Children’s differentiation of moral and conventional events. Merrill-Palmer Quarterly, 31, 1–17.
Bandura, A., Caprara, G. V., Regalia, C. (2001). Sociocognitive self-regulatory mechanisms governing transgressive behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 80(1), 125-135.
Batanova, M. D., Loukas, A. (2011). Social anxiety and aggression in early adolescents: examining the moderating roles of empathic concern and perspective taking. Journal Youth Adolescence, 40, 1534–1543.
Buckner, J.D., Shah, S. M. (2014). Fitting in and feeling fine: Conformity and coping motives differentially mediate the relationship between social anxiety and drinking problems for men and women. Addiction Research & Theory, 23(3), 231–237. doi: 10.3109/16066359.2014.978304
Dolan, M. C., Fullam, R. S. (2010). Moral/conventional transgression distinction and psychopathy in conduct disordered adolescent offenders. Personality and Individual Differences, 49, 8, 995–1000.
Fromm, E. (1996). Zdrowe społeczeństwo. Warszawa: PIW.
Gini, G. (2006). Social cognition and moral cognition in bullying: What’s wrong? Aggressive Behavior, 32(6), 528–539.
Hackley, C., Bengry-Howell, A.,Griffin, C., Szmigin, I., Mistral, W., Hackley, R. A. (2015). Transgressive drinking practices and the subversion of proscriptive alcohol policy messages. Journal of Business Research, 68, 2125–2131.
Graziano, F., Bina, M., Giannotta, F., Ciairano, S. (2012). Drinking motives and alcoholic beverage preferences among Italian adolescents. Journal of Adolescence, 35(4), 823-831.
Jaworowska, A., Matczak, A., Ciechanowicz, A., Stańczak, J., Zalewska, E. (2005). PKIE - Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.
Jolliffe, D., Farrington, D. P. (2004). Empathy and offending: A systematic review and meta-analysis. Aggression and Violent Behavior, 9, 441–476.
Kozielecki, J. (2001). Psychotransgresjonizm. Warszawa: Żak.
Kozielecki, J. (1987). The role of hubristic motivation in transgressive behavior. New Ideas in Psychology, 5(3), 361-383.
Kubak, F. A., Salekin, R. T. (2009). Psychopathy and anxiety in children and adolescents: New insights on developmental pathways to offending. Journal of Psychopathology and Behavior Assessment, 31, 271–284.
Loudin, J. L., Loukas, A., Robinson, S. (2003). Relation aggression in college students: Examining the roles of social anxiety and empathy, Aggressive Behavior, 29, 430-439.
Majchrzyk, Z. (2008). Zabójczynie i zabójcy. Warszawa: UKSW.
Majchrzyk, Z. (1995). Motywacje zabójczyń. Alkohol i przemoc w rodzinie. Warszawa: PARPA.
Mayer, J. D., Salovey, P. (1999). Czym jest inteligencja emocjonalna? W: P. Salovey, D.J. Sluyter (red.), Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna (s. 23–69). Poznań: Dom Wydawniczy „Rebis”.
McCullough, M. E., Fincham, F. D., Tsang, J. (2003). Forgiveness, forbearance and time: The temporal unfolding of transgression-related interpersonal motivations. Journal of Personality and Social Psychology, 84(3), 540-557.
Metts, S. (1994). Relational transgressions. In: W. R. Cupach & B. H.Spitzberg (eds.), The dark side of interpersonal communication (217-241). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
Miller, C. H., Burgoon, J. K., Hall, J. R. (2007). The effects of implicit theories of moral character on affective reactions to moral transgressions. Social Cognition, 25(6), 819-832.
Ostrowska, K. (2014). Ukryty lęk jako źródło zaburzeń w społecznym funkcjonowaniu jednostki. Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja, 23, 141-149.
Poprawa, R. (2010). Zasoby szczęścia a motywacja do picia i ryzyko problemów alkoholowych wśród studentów. Alkoholizm i Narkomania, 23(1), 27-49.
Ślaski, S. (2017). Transgresja negatywna a lęk i empatia u więźniów, Current Issues Personality Psychology, w druku.
Ślaski, S. (2012). Motywacyjno-osobowościowe wyznaczniki zachowań transgresyjnych i ochronnych. Warszawa: UKSW.
Ślaski, S. (2004). Jakość życia młodzieży zagrożonej uzależnieniem od środków psychoaktywnych, w: J.K. Zabłocki, W. Brejnak (red.), Wybrane problemy dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w procesie edukacji (105-121). Warszawa: UKSW
Wojciszke, B. (2005). Affective concomitants of information on morality and competence. European Psychologist, 1, 60-70.
Wrześniewski, K., Sosnowski, T., Jaworowska, A., Fecenec, D. (2011). Inwentarz Stanu i Cechy Lęku STAI. Polska adaptacja STAI. Wydanie czwarte rozszerzone. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.
Yochelson, S., Samenow, S.E. (1982). The criminal personality. Volume I: A profile for change. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers.

Downloads

Download data is not yet available.