Edukacja medialna jako forma kształtowania postaw prozdrowotnych i przeciwdziałania uzależnieniu od mediów
pdf (Język Polski)

How to Cite

Matusiak, R. (2017). Edukacja medialna jako forma kształtowania postaw prozdrowotnych i przeciwdziałania uzależnieniu od mediów. Quarterly Journal Fides Et Ratio, 32(4), 176-184. Retrieved from https://fidesetratio.com.pl/ojs/index.php/FetR/article/view/624
Keywords

Abstract

Media education is a very important element of the primary prevention of addictions carried out within the school, peer and family environment. It allows you to shape proper attitudes to prevent and limit the phenomenon of Internet addiction and its various forms. Dependence on the use of new media has become a global problem, which is why upbringing to use new media should become an obligatory practice at every stage of education. In the current state of education in Poland, this problem is minimized, and activities in this area limited and dispersed within various subjects, which makes it often ineffective and incomplete education. The article deals with the issue of media education and addiction to new media.

pdf (Język Polski)

References

Baceleska D. (2000), Hobby, przyzwyczajenia czy uzależnienie?, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 3, s. 42-48.
Balicki M. (2005), Media a kompetencje kulturowe i społeczne dzieci, (w:) Dziecko i media elektroniczne- nowy wymiar dzieciństwa, J. Izdebska, T. Sosnowski, s. 37-42, Białystok: Trans Humana.
Czerwiec M. (2010), Media a wychowanie- szanse i zagrożenia, Media jako wyzwanie wychowawcze, J. Plisa, A. Mamcarz, s. 67-80, Radom: Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu.
Cykrek B. (2016), Media społecznościowe- nowa przestrzeń nauki, Kognitywistyka i media w edukacji, nr 2, s. 45-56.
Dąbrowska P. (2013), Oddziaływanie mass mediów, Społeczne konteksty edukacji medialnej, G. Penkowska, s. 215-241, Gdańsk: Elpil.
Gajda J. (2007), Media w edukacji, Kraków:
Granat A. (2017), Planowanie i realizacja przekazu medialnego w praktyce dydaktycznej, Kognitywistyka i media w edukacji, nr 1, s. 70-89.
Heutzman J., Solak M. (2007), Zespół odstawienia po lekach antydepresyjnych- problem lekarza i pacjenta, http://www.psychiatriapolska.pl/uploads/images/PP_5_2007/Heitzman%20s601_Psychiatria%20Polska%205_2007.pdf, (dostęp 22.11.2017).
Jasiewicz J. (2012), Kompetencje informacyjne młodzieży, Warszawa: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich
Kluszczyński R. (2002), Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura . Sztuka multimediów, Kraków: Rabid.
Kowalski Ł. (2011), Uzależnienie od komputera- Internetu, https://www.youtube.com/watch?v=zHWerpLQsU0, (dostęp 1.12.2017 r.)
Majchrzak P., Ogińska-Bulik N. (2010), Uzależnienie od Internetu, Łódź: Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna.
Matusiak R. (2016), Bezpieczeństwo w sieci jako element edukacji medialnej, Kognitywistyka i media w edukacji, nr 2, s. 7-18.
R. Matusiak R. (2013) , Uzależnienie od sieci a samotność, Samotność rzeczywistość czy fikcja, J. Zimny, s. 209-221, Stalowa Wola: Eikon Plus.
Matusik Ł. (2016), Nie potrafimy poradzić sobie bez nowych mediów, http://ittechblog.pl/2011/04/16/nie-potrafimy-poradzic-sobie-bez-nowych-mediow/, (dostęp 11.11.2017 r.).
Ogonowska A. (2015), Edukacja medialna jako forma profilaktyki uzależnień medialnych dzieci i młodzieży. Zarys problemu, Edukacja medialna, A. Ogonowska, G. Ptaszek, s. 161-170, Kraków: Impuls.
Principles of Drug Dependence Treatment, Principles drug, http://www.who.int/substance_abuse/publications/principles_drug_dependence_treatment.pdf, (dostęp 8.11.2017 r.).
Reszko S. (2013), Komputery w rozwoju kreatywności dziecka , Społeczne konteksty edukacji medialnej, G. Penkowska, s. 185-213, Gdańsk: Elpil.
Serdyński A. (2007), Kompetencje informatyczno-medialne nauczyciela, Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.
Siemieniecki B. (2013), Pedagogika kognitywistyczna. Studium teoretyczne, Kraków: Impuls.
Trzcińska-Król M. (2014), Media i cyberprzestrzeń, Technologie informacyjne a zmiany współczesnej edukacji, S. Kuruliszwili, s. 23-56, Kraków: Impuls.
Ulman P. (2011), Społeczne i rodzinne uwarunkowania uzależnień u dzieci i młodzieży, Fides et ratio, nr 4(8)2011, s. 74-86.
Wąchoł J. (2004), Wpływ technologii multimedialnych na człowieka i jego działalność- szanse i zagrożenia, Współczesna technologia informacyjna i edukacja medialna, T. Lewowicki, B. Siemieniecki, s. 71-80, Toruń: Adam Marszałek.
Young K., P. Klausing P. (2009), Uwolnić się z sieci. Uzależnienie od Internetu, Katowice: Księgarnia św. Jacka.

Downloads

Download data is not yet available.