Dziecko jąkające się a środowisko szkolne
pdf (Język Polski)

How to Cite

Bielecki, J., & Zabłocki, J. K. (2017). Dziecko jąkające się a środowisko szkolne. Quarterly Journal Fides Et Ratio, 32(4), 285-295. Retrieved from https://fidesetratio.com.pl/ojs/index.php/FetR/article/view/634
Keywords

Abstract

The purpose of this article is to show the situation of a child who stutters in a school environment. Stuttering is one of the most common speech disorder in school-age children. It is defined as a disorder of interpersonal communication consisting in disruption of fluency, tempo and rhythm of speech, caused by excessive tension of the respiratory, phonatory and articulatory muscles. In the literature on the psychological and speech therapy, there are given many reasons for stuttering, among others neurotic education, environment that does not assure the child's confidence, experience of a strong shock, overstated parents' demands, strong stress, tense emotional situations and many more. The situation of a stutterer in a school is difficult for several reasons. It consists of social, psychological and personality factors. These factors can have a negative impact on the child's functioning in the school and its learning outcomes. In this article, we would like to point out one of the methods of therapy and help for a child who stutters. This method is Logorhythmics. In the further part of the article there are practical tips for a child who stutter, for parents and for teachers. The application of these hints and tips could be of great help for a child in the functioning in the school environment and in the results of learning and, above all, in the proper development of personality.

pdf (Język Polski)

References

Adamczyk B. (1960), Próba wyjaśnienia mechanizm jąkania, Logopedia, 2, , 12–18.
Adamczyk B. (1998), Jąkanie jako góra lodowa, Logopedia, 25, 15–18.
Bielewicz I. (1986), Problemy dzieci jąkających się, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 5, s. 228-229.
Błachnio A., Przepiórka A. (2012), Jąkanie jako zaburzenie z perspektywy psychologicznej: przegląd badań, Psychologia Jakości Życia, 2 (11), s. 211-222.
Błachnio A. (2011), Dziecko jąkające się w klasie, Psychologia w Szkole, 1(29), s. 136–141.
Byrne R. (1989), Pomówmy o zacinaniu, Warszawa: PZWL.
Chęciek M. (2007), Jąkanie. Diagnoza – Terapia – Program. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Chwatcew, M.E. (1962), W sprawie etiologii i symptomatyki jąkania, Logopedia, 4, 8–16.
Dell C.W.J. (2008), Terapia jąkania u dzieci. Podręcznik dla logopedów, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Dubalska T., Piszczek M. (1993), Terapia dzieci jąkających się w wieku 6-10 lat, Zeszyty Naukowe WSP Bydgoszcz, Studia Psychologiczne, z. 9, s. 109-125.
Kostecka W. (2004), Zintegrowany program terapii osób jąkających się, Lublin: AWH Antoni Dudek.
Koźlik-Sadlińska, Logorytmika w terapii logopedycznej, http://www.logopedia.pl/publikacje-fachowe/publikacje-fachowe-logopedia/item/2228-logorytmika-w-terapii-logopedycznej, [dostęp 06.12.2017].
Minczakiewicz E. (1997), Mowa. Rozwój, zaburzenia, terapia, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Okarma E. (1989), Sytuacja szkolna dziecka jąkającego się, Przegląd Oświatowo-Wychowawczy, nr 2, s. 44-52.
Pawłowski Z. (2005), Foniatryczna diagnostyka wykonawstwa emisji głosu śpiewaczego i mówionego. Kraków: Impuls.
Pazdro E., Zalecenia i wskazówki dla rodziców i wychowawców dzieci jąkających się
http://www.ppp1.wroc.pl/zalecenia_i_wskazowki_dla_rodzicow_i_wychowawcow_dzieci_jakajacych_sie.pdf
Pruszewicz A. (1992), Foniatria kliniczna, Warszawa: PZWL.
Richter E. (1967), Fizjopatologiczne podłoże jąkania, Logopedia, 67(6), 21–33.
Sawa B. (1990), Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa: WSiP.
Sidor M. (2011), Niepłynność mowy w jąkaniu, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Skorek E.M. (2005), Z logopedią na ty. Podręczny słownik logopedyczny, Kraków: Impuls.
Styczek I. (1980), Logopedia, Warszawa: PWN.
Suligowska B., Zadęcka E. (2005), Czynniki warunkujące przebieg terapii, (w:) E.M. Minczakiewicz, Holistyczne aspekty logopedycznej terapii jąkających się, Kraków: Wydawnictwo Naukowej Akademii Pedagogicznej.
Szamburski K., (1996), Nerwica jąkania – inny sposób spojrzenia na problemy niepłynności mówienia, Logopedia, t. 23, s. 191-213.
Szamburski K. (1996a), Nerwica jąkania – inny sposób spojrzenia na problem niepłynności mówienia, Logopedia, 23, 191–213.
Szamburski K. (1996b), Nerwica jąkania – inny sposób spojrzenia na problem niepłynności mówienia. Dodatek do artykułu z: Logopedia, 23, 191–213.
Szumska J. (1982), Zaburzenia mowy u dzieci, Warszawa: PZWL.
Tarkowski Z., (2002), Jąkanie, Warszawa: PWN.
Tarkowski Z. (1992), Jąkanie wczesnodziecięce. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
Tarkowski Z. (2002), Jąkanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tarkowski Z. (2003), Jąkanie. Giełkot, (w:) T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, Tom 2, 176–190. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Tłokiński W., (1982), Mowa: przegląd problematyki dla psychologów i pedagogów, Warszawa: PWN.
Trzaskalik J., (1991), Niektóre problemy logopedyczne utrudniające realizację procesu dydaktyczno-wychowawczego w klasie I, Życie Szkoły, nr 3, s. 161-164.

Downloads

Download data is not yet available.