Self-esteem and emotional intelligence as individual predictors of readiness to create a foster family, adoptive family, and attitudes towards social assistance.
pdf (Język Polski)

How to Cite

Barłóg, M., & Stradomska , M. (2017). Self-esteem and emotional intelligence as individual predictors of readiness to create a foster family, adoptive family, and attitudes towards social assistance. Quarterly Journal Fides Et Ratio, 29(1), 276-287. Retrieved from https://fidesetratio.com.pl/ojs/index.php/FetR/article/view/669
Keywords

Abstract

This article is the second part of the discussion on contemporary issues of fertility and procreation. The article discusses the relationship self-esteem and emotional intelligence with an attitude of foster family/adoptive children and children placed in them. Additionally, it analyzed aspects concerning social assistance. They addressed the issue of relationship of these variables with a willingness to act as a surrogate parent or adoption. The results of the copyright study conducted on a group of 100 people shows that there is a positive correlation between the two variables together with increased levels of self-esteem or emotional intelligence increases positive attitude towards foster care and social assistance. The conclusions are valuable practical guidance in the diagnosis of candidates for foster families, adoption, support and the relationship of personal predisposition to help others and the perception of their problems.

pdf (Język Polski)

References

Andrzejewski M. (2012). Ewolucja pieczy zastępczej przez pryzmat nowych regulacji prawnych. Teologia i Moralność, t. 11, s. 105-125.
Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (2006). Psychologia społeczna, Poznań: Zysk i S-ka.
Barłóg M., Stradomska M. (2015a). Stres zawodowy u pracowników a funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorstwa, (w:) Kształtowanie rozwoju współczesnego przedsiębiorstwa, W. Załoga, J. Woźniak, W. Wereda (red.), (s. 148-155), Warszawa: Wojskowa Akademia Techniczna.
Barłóg M., Stradomska M. (2015b). Stres zawodowy w grupie wolontariuszy klinik medycznych w Lublinie, (w:) Wsparcie wczesnorozwojowe dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych, K. Barłóg (red.), (s.159-171), Rzeszów: UR.
Bass S., Shields M.K., Behrman R.E. Children, (2004). Families, and Foster Care: Analysis and Recommendations. Children, Families and Foster Care, vol. 14, number 1, pp. 5-29.
Bem D. (1972). Self-perception theory, (w:) Advances in experimental social psychology, vol. 6. L. Berkowitz (red.), (pp. 1-62). New York: Academic Press.
Białopiotrowicz E., Kojkoł J. (2010), Stereotypy i uprzedzenia w środowisku studentów akademii marynarki wojennej. Zeszyty naukowe akademii marynarki wojennej, nr 4, s.183-212.
Boonstra H.D. (2011). Teen Pregnancy Among Young Women In Foster Care: A Primer. Guttmacher Policy Review, vol. 14, nr 2, pp. 8-19.
Bruskas D. (2008). Children in Foster Care: A Vulnerable Population at Risk. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, vol. 21, nr 2, pp. 70–77.
Caban M.J., Rewerski T. (2005). Inteligencja emocjonalna i kompetencje społeczne u osób pracujących i bezrobotnych. Polityka Społeczna, s. 8-10.
Colman A.M. (2009). Słownik psychologii, Warszawa: PWN.
Czarkowski J.J. (red.) (2013). Społeczny Obraz Rodzinnej Pieczy Zastępczej - raport z badań. Warszawa: Uczelnia Warszawska Marii Skłodowskiej - Curie.
Denzel D., MacDonald M.L. (2014). Stigma and Foster Care: An Empirical Investigation. Amherst: University of Massachusetts.
Dzwonkowska I., Lachowicz-Tabaczek K., Łaguna M. (2008). Samoocena i jej pomiar. Polska adaptacja skali SES M. Rosenberga. Warszawa: PTP.
George S., Holst R., Jung H., LaLonde R., Varghese R. (2011). Incarcerated Women, Their Children, and the Nexus with Foster Care. Pobrano ze strony: https://www.ncjrs.gov/pdffiles1/nij/grants/234110.pdf
Grabowiec A. (2011). Samoocena dzieci krzywdzonych w rodzinie. Lublin: UMCS.
Grayson, J. (2012). Mental Health needs of foster children and children at risk of removal. Children, Youth, and Families Office, Winter, pp. 2-5.
Jaworska A., Matczak A. (2008). Kwestionariusz inteligencji emocjonalnej INTE. Warszawa: PTP.
Jurczyk P. (1985). Sytuacyjne obniżenie samooceny a gotowość do zachowań prospołecznych. Psychologia Wychowawcza, nr 5, s. 508-520.
Kasperska A., Siemieńczuk K. (2012). Wszystko co chcesz wiedzieć o rodzicielstwie zastępczym. Toruń: Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej. http://docplayer.pl/5152444-Wydanie-ii-wojewodztwo-kujawsko-pomorskie.html (Pobrano: 10.02.2017 g. 12.00)
Knopp A. (2006). Rola inteligencji emocjonalnej w życiu człowieka. Studia Psychologica, tom 6, s. 221-236.
Lewko G. (2011). Obraz kliniczny dziecka trafiającego do różnych form opieki zastępczej, (w:) Rodzinne domy dziecka - opieka, wychowanie, terapia, L. Drozdowski, B. Weigl (red.), (s. 67-90), Warszawa: Fundacja Orlen- Dar serca.
McKellar N. (2007). Foster Care for Children: Information for teachers. NASP Communiqué, vol. 36, nr 4, pp. 29-32.
Mickiewicz P. (2013). Formy opieki nad dzieckiem, (w:) Poradnik rodzicielstwa zastępczego, A. Kwaśniewska (red.), (s. 6-11), Warszawa: Stowarzyszenie interwencji Prawnej.
Niebrzydowski L. (1976). O poznawaniu i ocenie samego siebie. Warszawa: Nasza księgarnia.
Ogińska-Bulik N. (2006). Stres zawodowy w zawodach usług społecznych. Źródła – konsekwencje – zapobieganie. Warszawa: Difin.
Pomarańska-Bielecka M. (2007). Jakie są prawa dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej i czy te prawa są takie same, jak każdego innego dziecka? (w:) Rodzinne formy opieki zastępczej - poradnik prawny, S. Stasiak (red.), (s. 5-7), Warszawa: Stowarzyszenie Interwencji Prawnej.
Główny Urząd Statystyczny (2013). Pomoc społeczna i opieka nad dzieckiem i rodziną w 2012 roku. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
Przybyłka A. (2014). Rodzinne formy opieki nad dzieckiem w Polsce. Polityka społeczna wobec problemu bezpieczeństwa socjalnego w dobie przeobrażeń społeczno-gospodarczych, Studia Ekonomiczne, nr 179/14, s.78-84.
Reber A.S., Reber E. (2008). Słownik psychologii. Warszawa: Scholar.
Rogers J. (2016). ‘Different’ and ‘Devalued’: Managing the Stigma of Foster-Care with the Benefit of Peer Support. The British Journal of Social Work.
Ruszkowska M. (2013). Diagnoza rodzin zastępczych w obliczu dylematów współczesności. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.
Sadowska M., Brachowicz M. (2008). Struktura inteligencji emocjonalnej, Studia z Psychologii w KUL, s. 65-79.
Śmieja M., Orzechowski J. (2008). Inteligencja emocjonalna: Fakty, mity, kontrowersje, (w:) Inteligencja emocjonalna: Fakty, mity, kontrowersje, M. Śmieja, J. Orzechowski (red.), (s. 19-45), Warszawa: PWN.
Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (2011).
http://www.gs24.pl/wiadomosci/stargard/art/5360280,problem-czy-stereotyp-stargardzianie-boja-sie-dzieci-z-domu-dziecka,id,t.html)
http://natemat.pl/108777,glupie-bekarty-z-bidula-czyli-o-tym-jak-dorosli-wychowankowie-domow-dziecka-nie-maja-nad-wisla-latwo).
Weigl, B. (2011). Osoby prowadzące rodzinny dom dziecka. Obciążenia i zasoby w pełnym cyklu życia, (w:) Rodzinne domy dziecka - opieka, wychowanie, terapia, L. Drozdowski, B. Weigl (red.), (s. 21-28), Warszawa: Fundacja Orlen - Dar Serca.

Downloads

Download data is not yet available.