Abstract
The article "In a direction of male identity" describes the work with teenage boys seen not only from socialization perspective but also with respect to discovering yourself as a person. Therefore an important part belongs to self-development being understand as reaching the deepest needs and desires - especially by a young person in a crucial process of its identity development. The character of the "In a direction of male identity" workshops is emphasizing of "man's heart" in such way that it is possible to discover what indeed means being yourself - human being. Those teenage workshops describes 4 inextricable dimensions of human existence: physical, mental, spiritual and social. The main idea of educational - therapeutic work focuses on integral vision of man which treats spiritual dimension as crucial for a true self-development. Described anthropologic structure has its own hierarchy in the proposed workshops. It has scientific justification and it is partly - based on psychotherapy according to interdisciplinary concept raised by V.E. Frankl. Trainings of intellect, will, heart and relationships are also a significant part of the workshops. They might become helpful during discovery of male identity.
References
Eldredge J. (2005), Dzikie serce, tłum. J. Grzegorczyk, Poznań: Wydawnictwo W drodze
Eldredge J. Mc Connell C. (2008), Droga dzikiego serca ćwiczenia, tłum. M. Ciszewska, Poznań: Wydawnictwo W drodze.
Frankl V. E. (2010), Wola sensu, tłum. A. Wolnicka, Warszawa: Wydawnictwo Czarna owca.
Frankl V. E. (1978), Psychoterapia dla każdego, Warszawa: Wydawnictwo Pax.
Gara J. (2008), Pedagogiczne implikacje filozofii dialogu, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Griffith J. L. Griffith M. L. (2008), Odkrywanie duchowości w psychoterapii, tłum. K. Gdowska, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Grzelak Sz. (2009), Dziki ojciec, Poznań: Wydawnictwo W drodze.
Gutek G. (2003), Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Gryz K. (red.), (2010), Jan Paweł II naucza kształtowania sumienia, Kraków: Wydawnictwo M.
Hoystad Ole M. (2011), Serce historia kultury i symbolu, tłum.
Gołębiewska-Bijak, Warszawa: Wydawnictwo Bellona.
Jastrzębski A. (2015), Homo theomorphicus et theophoricus Studium z receptywno-responsywnej teorii duchowości, Lublin: Wydawnictwo „Polihymnia”.
Kimsza R. (2013), Od obrazu do podobieństwa, Białystok: Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej.
Kostkiewicz J. (2003), Wartości współczesnej edukacji w Polsce. Próba diagnozy, w: J. Kostkiewicz (red.), (s. 165-179), Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Stalowa Wola.
Krąpiec M. A. (1970), Idee przewodnie we współczesnej filozofii człowieka, Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, nr 4.
Kuby G. (2007), Rewolucja genderowa, nowa ideologia seksualności, Kraków: Wydawnictwo Homo Dei.
Leśniewski K. (2006), Hezychastyczna metoda uzdrawiania człowieka, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Pascal B. (1989), Myśli, tłum. T. Żeleński, Warszawa; Wydawnictwo Pax.
Polit K. (2005), Kryzys oświeceniowej idei człowieka i cywilizacji u Jose Ortegi y Gasseta, w: T. Szkołuta (red.), Humanizm, tradycje i przyszłość, (s. 63-78), Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Posacki A. (2009), Ezoteryzm i okultyzm – formy dawne i nowe, Radom: Wydawnictwo Polwen.
Posacki A. (2012), Zagrożenia psychiczne i duchowe dzieci w świetle antropologii nieredukcyjnej w: B. Gulla, M. Borowska (red.), (s. 9-35), Zdrowie dziecka ujęcie holistyczne, Kraków: Wydawnictwo Św. Stani-sława BM Archidiecezji Krakowskiej.
Ratzinger J. (2006), Znaczenie osoby w teologii, „Fronda” 40, s. 7-85.
Słomski W. (2008), Duch personalizmu, Warszawa; Wydawnictwo Vizja Press & IT.
Toeplitz K. (2006), Teoria osobowości estetycznej według S. A. Kierkegaarda, w: A. Szwed (red.) (s. 7-35), Aktualność Kierkegaarda, Kęty: Wydawnictwo Parafia Ewangelicko-Augsburska Gdańsk-Gdynia-Sopot, Pomorskie Towarzystwo Filozoficzno-Teologiczne.
Zarzycki S.T. (1997), Dietricha von Hildebranda filozoficzno-teologiczne podstawy duchowości serca, Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.