Taking care of environmental protection and reconciliation with nature
pdf

Keywords

ochrona środowiska
pojednanie z naturą
niematerialna wartość przyrody
duchowy rozwój w skali globalnej
wychowanie do myślenia i działania w kategoriach ekologicznych

How to Cite

Wolter, E. (2016). Taking care of environmental protection and reconciliation with nature. Quarterly Journal Fides Et Ratio, 26(2), 57-66. Retrieved from https://fidesetratio.com.pl/ojs/index.php/FetR/article/view/753
Keywords

Abstract

The aim of this articles is to explain the meaning of understanding the immaterial value of nature and, integrally, the necessity of a spiritual development of societies in the global scale - educating towards thinking and acting in ecological categories on the foundation of truth, kindness and beauty and on the basis of ecological values. The sources are individual scientific works and dissertations.

pdf

References

Aleksandrowicz J. (1978), Biosfera a zdrowie społeczności, Kraków: Polska Akademia Nauk, Wydanie 2.
Aleksandrowicz J. (1971), Biosfera i nauka o zdrowiu człowieka, Kraków: Polska Akademia Nauk Oddział w Krakowie.
Bauman Z. (2008), Płynna nowoczesność (tłum. T. Kunz), Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Bieńkowski T. (1993), U początków myślenia ekologicznego, w: Sympozjum Ekologia człowieka – historia i współczesność, Warszawa: Instytut Historii Nauki Oświaty i Techniki PAN, Pracownia Historii Nauki o Leku.
Bonenberg M. (2004), Humanizm ekologiczny Juliana Aleksandrowicza, w: „Aura”, nr 7.
Borys T. (1994), Globalny program działań Agenda 21 – wyzwanie dla samorządów – materiał przygotowany na II Jeleniogórskie Spotkania Ekologiczne, Jelenia Góra: Sejmik Samorządowy Gmin Województwa Jeleniogórskiego Regionalny Ośrodek Ekorozwoju.
Burger T. (2005), Świadomość ekologiczna społeczeństwa polskiego, Warszawa: Instytut Gospodarki Przestrzenne i Mieszkalnictwa.
Cichy D. (2000), Idee przewodnie kształcenia dla zrównoważonego rozwoju, w: D. Cichy (red.), Podstawy kształcenia dla zrównoważonego rozwoju. Materiały z konferencji nt. Podstawy edukacyjne kształcenia dla trwałego i zrównoważonego rozwoju, Warszawa: Polska Akademia Nauk, Komitet przy Prezydium PAN „Człowiek i Środowisko”.
Darowski R. (2008), Filozofia człowieka. Zarys problematyki. Antologia tekstów, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno – Pedagogiczna Ignatianum, Wydawictwo WAM.
Delors J., Al Mufti I., Amagi I., Carneiro R., Chung F., Geremek B., Gorham W., Kornhauser A., Manley M., Padron Quero M., Savané M. A., Singh K., Stavenhagen R., Suhr M. W., Nanzhao Z. (1998), Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do Spraw Edukacji dla XXI wieku (tłum. W. Rabczuk), Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Wydawnictwa UNESO.
Demel M. (2008), Repetycje. Wybrane zdania o kulturze fizycznej o zdrowiu i wychowaniu, Warszawa: Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie.
Dilthey W. (2004), Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych (tłum., opr., posłowie E. Paczkowska – Łagowska), Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
Fronckiewicz B., Kołodziejska J. (2008), Hospitacja od A do Z. Praktyczne rozwiązania, Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Goźlińska E. (1997), Umiejętności uniwersalne (kluczowe), w: E. Goźlińska (red.), Reforma kształcenia zawodowego, Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
Ingarden R. (2009), Książeczka o człowieku (słowo wstępne D. Gierulanka), Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Kampka F. (1993), Personalistyczny wymiar racjonalności gospodarczej, w: „Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego”, nr 1 – 4.
Kolbuszewski J. (1992), Ochrona przyrody a kultura. Wydanie drugie poprawione, Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej.
Kotarbiński T. (1994), Medytacje o życiu godziwym, Warszawa: SETA ENTERPRISES Ltd.
Kozielecki J. (1998), List o edukacji, w: L. Witkowski (red.), Listy o edukacji „Forum oświatowe” 1998, nr 2 (19), Tom specjalny na III Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny, Warszawa–Toruń.
Kwieciński Z. (2007), Pomiędzy autonomią a zaangażowaniem – wprowadzenie do debaty, w: W. Sawczuk (red. nauk.), Po co etyka pedagogom?, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kwieciński Z. (1992), Socjopatologia edukacji, Toruń: Polska Akademia Nauk Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa, „Edytor”.
Marciszewski W. (1994), Sztuka dyskutowania, Wydanie trzecie rozszerzone o „Sztukę negocjowania”, Warszawa: Aleph.
Pasterniak W. (1997), „Od małego ja” do świadomości jedynej, w: J. Gnitecki,
W. Pasterniak, A. Szyszko-Bohusz, Świat edukacja wszechświat, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego. Oddział w Poznaniu.
Poskrobko B. (1996), Społeczne aspekty ekorozwoju, w: T. Borys (red.), Lokalna Agenda 21 czyli gminny program ekorozwoju. Materiały z III Jeleniogórskich Spotkań Ekologicznych, Jelenia Góra – Wrocław: Regionalny Ośrodek Ekorozwoju Fundacji Karkonoskiej w Jeleniej Górze.
Schopenhauer A. (1993), Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów (przedmowa T. Kotarbiński, tłum. B. Ł. Konorscy), Warszawa: Oficyna Wydawnicza Alma – Press.
Schweitzer A. (1991), Moje życie, Lublin: Instytut Wydawniczy „Daimonion”.
Schweitzer A. (1974), Życie (tłum. J. Piechowski, słowo wstępne G. Goetting), Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Skolimowski H., Górecki J. H. (2003), Zielone oko Kosmosu. Wokół ekofilozofii w rozmowie i esejach, Wrocław: Wydawnictwo ATLA 2.
Skolimowski H. (2007), Geniusz światła a świętość życia (słowo wstępne K. Waloszczyk, posłowie J. Górecki), Warszawa: Seria Biblioteka Filozoficzna, Oficyna Wydawnicza Vega.
Skolimowski H. (1991), Medytacje o prawdziwych wartościach człowieka, który poszukuje sensu życia, Wrocław: Wrocławska Oficyna Wydawnicza „Astrum”.
Skolimowski H. (1993), Nadzieja matką mądrych (przedmowa S. Kozłowski), Łódź: Biblioteka Ery Ekologicznej Towarzystwa Przyjaciół Filozofii Ekologicznej, „AKAPIT/PRESS”.
Skolimowski H. (1991), Ocalić Ziemię. Świt filozofii ekologicznej (tłum. K. Waloszczyk), Warszawa: Wydawnictwo Krzysztofa Staszewskiego.
Skolimowski H. (1996), Pozytywne ekologiczne modele życia. Konferencja Ziemia domem człowieka. Globalne i Uniwersalne Problemy Ekologii a teoria i praktyka ochrony środowiska w Polsce.
Skolimowski H. (1996b), Stan planet i stan ducha u progu trzeciego millennium, w: T. Borys (red.), Lokalna Agenda 21 czyli gminny program ekorozwoju. Materiały z III Jeleniogórskich Spotkań Ekologicznych, Jelenia Góra – Wrocław: Regionalny Ośrodek Ekorozwoju Fundacji Karkonoskiej w Jeleniej Górze.
Skolimowski H. (1999), Wizje Nowego Millennium, Kraków: Wydawnictwo EJB.
Suchodolski B., Wojnar I. (1990), Kierunki i treści ogólnego kształcenia człowieka, Warszawa-Kraków: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Szyszko-Bohusz A. (1989), Pedagogika holistyczna, Wrocław • Warszawa • Kraków • Gdańsk • Łódź: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich – Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
Tuszyńska L. (2008), Diagnoza stanu edukacji środowiskowej społeczności lokalnych w wybranych regionach Polski, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Tuszyńska L (2006)., Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów, Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP.
Ustawa o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r., art. 2 pkt. 7, w: Dz. U. Nr 92 z dnia 30 kwietnia 2004 r.
Wiatrowski Z. (2007), Etyka zawodowa – ważny wyznacznik jakości działalności pedagogicznej, w: W. Sawczuk (red. nauk.), Po co etyka pedagogom?, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Wojnar I. (2007), O wychowaniu jako racjonalnej nadziei, w: Z. Słowik (wybór i opr.), Człowiek i świat. Współczesne dylematy, Warszawa: „RES HUMANA”.
Wolski A. (red.) (2009), Kulturowe zachowania warunkujące dobrostan, Lublin: Wydawnictwo NeuroCentrum.
Znaniecki F. (1991), Humanizm i poznanie i inne pisma filozoficzne (tłum. I. Wocial), Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Downloads

Download data is not yet available.